GÖDNING i år igen :(

P

pallekuling

I år igen :(

Grannbonden "passade på" att göda min hage i år igen när han ändå är ute och sprider NPK på sina fält då han tydligen är för lat för att styra traktorn på tryggt avstånd ifrån min hage! Jag vill absolut INTE ha min hage gödd vilket jag påpekade väldigt vänligt samma tid förra året då det blir för starkt för mina hästar - har dessutom inte så stort hagmaterial att jag kan avvara hagen i cirka 1 månad som det tar innan skiten regnat ner ordentligt!

Nu till min fråga; kan hästarna ta skada om lite NPK finns kvar? Har hört djur som dött av sönderfrätt mage........ Jag vill ju inte starta bråk i min omgivning men borde det inte finnas regler för hur man får göda andras marker ;) Är lite rädd om mina pållar ........ och av erfarenhet vet jag att det tar väldigt lång tid att borsta bort NPK från hagen.......

Ledsen :(

Sv: GÖDNING i år igen :(

Du har inget extra stängsel eller så som du kan ställa upp temporärt och blockera den del av hagen där gödningen finns? :(

Självklart har jag det - men ska det behövas? Det är inte direkt tre korn utan fullkomligt pepprat ca 8 m ggr 200 m av min hage ;) vilket jag tycker är skittråkigt! Men visst, tydligen behöver man inte visa någon hänsyn utan jag ska finna mig i att få gräset gött (heter det så?) även fast mina hästar far illa av det......

Dagg samt frost på natten gör att gödseln försvinner utan regn på ett par tre dagar så kan du vänta några dagar så är det nog ingen fara.

Tycker inte att du ska acceptera att grannen sprider sin gödning så att det hamnar så mycket hos dig enstaka korn kan man väl ha överseende med men inte så mycket som du beskriver! Din granne måste ha en bra ekonomi som låter sin dyra gödning hamna hos dig:D Prata med din granne och förklara att du är orolig för att dina hästar ska bli sjuka så kanske han/hon är mer försiktig nästa gång!

Nej, det borde verkligen inte gå ut över dig att h*n gödslar...
Jag fick en idé, du kanske ska ringa jordbruksverket eller *nån myndighet som har koll på mark osv* och fråga vad det är som gäller.
Du skulle du ju få veta dels vad du kan göra, eller om det ens är någon idé att göra något åt det...
*lyckospark!*

Liknande trådar

H
Hästhantering Jag ägnade mitt projektarbete till att träna NH med min medryttarhäst Geronimo. Min handledare ville att jag skulle skriva ihop en liten...
Svar
5
· Visningar
2 245
Senast: anyberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka