Gödning av bete.

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Lillfisen04
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 3 423
L

Lillfisen04

Vet inte var jag ska lägga den här frågan, men jag provar här.
Har en bit "betesmark" som det börjar bli dålig växt på. Tyvärr så går det inte att köra in med traktor för att plöja upp och så om för det är lite träd och stenar ivägen. (därför jag fått det av bonden)
Nu har vi haft det några år och det växer sämre och sämre för varje år, kan man ha på någon slags gödning för bättre växt ??
I så fall vad och när ska man ha det ????

Sv: Gödning av bete.

Vi har 3 såna små hagpluttar som vi får låna av en granne just precis av samma orsak, går inte köra med traktor där. Vad din mark behöver är gödning, vi köpte på lantmännen kvävegödsel, tror den heter 21-3 nånting för vall, fråga bara, dom hjälper gärna till. Sen spred vi ut det för hand förra året och i år igen....dra åt h----te vad det växer! Men ett gott råd, gör inte som vi och gödsla gräsmattan i trädgården med det som blir över....numer får vi klippa gräset 2 ggr i veckan :bump:

Tack så hemskt mycket för infon...när hade ni på det? på våren, hösten eller när ni varvade mellan hagarna.
Vi har också så att vi varvar mellan två stycken, tänkte om man kunde ha på någonting nu i en hage medans dom går i den andra..??

Vi har kalksalpeter (heter det väl...) till våra hagar. Vet ju inte om det är vad som behövs för dig, men vi har iaf det. ska ligga typ en vecka innan djur komemr dit för att de inte ska äta upp den rena gödningen i sig.

Ingen som vet NÄR man kan ha på gödningen ??? Kan man göra det nu, vi ska byta hage till hästarna nu så dom kommer inte att gå i den som skulle behöva gödas på 3veckor ungefär....Eller ska man göra det på våren/hösten.
Och är det någon som vet vad det kostar med kvävegödsel. Hagen är ungefär 5000kvm..

Var försiktig om du har hästar som ligger i riskzoon för fång... En kompis häst fick fång iår efter att dom gödslat betet, han är 16 år och gått på bete i alla år utan problem, men det är ju inte hundra att det beror på det, men dom säger ju att fler hästar får fång och allt fler hästar går på gödslat bete...

Det är nog ingen fara för våra hästar, dom är vana att gå på gödslat bete. Har gjort det flera år förut.
Men ingen som vet hur man gödslar, när och vad det kostar..??????

Vi gödslade en gång tidigt på våren, och sen en gång nu för några dagar sen, gör det när du vet att det ska regna inom några dygn, bara att öppna säcken, lägg över i en hink och sprid ut för hand, tar oss en halvtimme per hage, och nån risk att du skulle gödsla för mkt finns inte. Kvävegödning för vall, kostar 259:- för 50 kg. Du kan göra det när som helst under vår/sommar/höst bara du vet att det kommer att regna inom några dagar.Och jag lovar gott resultat!

Tack tack för infon..ska genast åka till Granngården och kolla in..
hur mycket räcker en 50kg säck till ? Min hage är på ung 5000kvm

Senast ändrad av en moderator:

Nu har jag köpt 2 säckar gödsel. Kvävegödsel 23-10..någonting..som man skulle ha. (frågade på Granngården) För en gång skull så längtar jag efter regn, men det skulle regna på midsommardagen här. Om det gör det blir det helt perfekt. Vi flyttar hästarna på Torsdag till nya betet och där blir dom nog 3 veckor för att sen komma tillbaka till det här igen..
Hoppas det funkar nu också...!!!

Liknande trådar

Anläggning Har en relativt liten beteshage till mina hästar på ca 1ha som jag tycker växter riktigt dåligt och jag skulle behöva lägga på någon... 2
Svar
29
· Visningar
2 752
Senast: Blyger
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
638
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under... 2
Svar
25
· Visningar
2 189
Senast: super
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
892
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka