Godkända bett

Sv: Godkända bett

Jag är rätt säker på att man får ha tre-delat med fasta ringar, det står i tr att liknande bett än dom som visas på bilderna får användas så länge de inte skadar hästen.

Sweeps tråd är nålad (och tillfälligt låst), pga att hon har lovat mig att kontrollera fakta och återkomma.

Det har framkommit flera trådar om vilka bett som är godkända och inte i dressyrsammanhang, så Sweep är tydligen inte ensam om att vara osäker och eftersom personer som ÄR internationella tävlingsryttare, inte har behagat komma med kompletterande svar, så låter jag tråden ligga kvar i väntan på Sweeps utredning. :bow:

Senast ändrad:

Jag hörde att man får tävla på rakt bett med lösa ringar, någon som vet om det stämmer??

Man får inte ha ett bett som är helt i gummi, alltså mjukt. Man får ha gummiklätt bett eller i annat material som inte är böjbart.

Vimsan - Man får inte ha rakt bett med lösa ringar heller. Bettet måste vara ledat.

hum jag är ganska säker på att man inte får ha gummibett?

men de kan ju va nytt för -04 ?

:banana:

Mom 218
Nionde raden. Tillåtna typer av såväl..etc...bild på sid.10
Tionde raden. Ett bett skall vara gjort av metall eller hård, oböjlig plast och
kan vara täckt med gummi (böjliga gummibett är inte tillåtna).
Ingen form av...etc.. Meningen tas bort.
Sid.12 sjätte raden. Gemensamt för alla bett är att de måste gjorda av
metall eller hård oböjlig plast och kan vara täckt med gummi (böjliga gummibett
är inte tillåtna).
Åttonde raden. S.k. pullargrimma...etc..Meningen tas bort.
Tolfte raden. Läder eller textiltygel är tillåten vid ridning på träns.

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
300
Senast: Lavinia
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 421
Senast: Fazeem
·
Utrustning TR II (dressyr) utelämnar mycket gällande bett kan jag tycka. Hur är det med mått? Vilka bettringar är godkända med oledat, tvådelat...
Svar
3
· Visningar
1 120
Senast: Amanda_F
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 047
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Tjockistråden 4
  • Säng