Godkända Avelsorganistioner 2011

Sv: Godkända Avelsorganistioner 2011

Det var SAHF som hade c:a 600 000 i dep.avgifter för "hundra" år sen. De överfördes till stiftelsen för att användas som aktiekapital till ARAB. En dep.avgift är alltid en skuld men ARAB trixade i sin bokföring för att rädda sig ur knipan med de dåliga fondplaceringarna vilka gav stora förluster. För att räddas från kk så svischade de om det i bokföringen till att bli en tillgång. Det var tidigare styrelse som ansvarade för det. Sen tillkom förlusterna på de illa placerade pengarna. Så det släpet har nuvarade styrelse burit på samt nya kostnader för att reda ut vilket givetvis har åsamkat straffavgifter bl.a pga oredan och därmed tidsbrist. Ringar på vattnet.
Depositionsavgiften var tidigare 300:- och den senaste infon jag har fått är att ARAB betalar tillbaka dem. Eftersom jag har kvar mina hästar från den tiden (dep.tiden) så vet jag inte hur det har verkställts. Allt i korta drag.
 
Sv: Godkända Avelsorganistioner 2011

Jag har inte satt mig in i denna fråga alls utan endast läst här i tråden.
Min fråga är: Påverkar det här mig med föl född 2010 som redan fått sitt pass utfärdat?
(Jag har en korsning SWB/ Irish cob som är registrad som cross hos svenska föreningen för irish cob..)

Påverkar på vilket sätt menar du?
Din häst är en korsning,den har också redan sitt pass,så än så länge lär du inte märka av något.
Och vad som händer längre fram,är det just nu inte många föreningar som vet,tyvärr. :crazy:
 
Sv: Godkända Avelsorganistioner 2011

Tack! Tolkar svaret som att de föl som redan har fått sitt pass inte påverkas nu direkt.
Och om framtiden så får vi väl helt enkelt vänta och se vad det utvisar.. hoppas nu bara att det blir till det bästa, speciellt för de som redan kommit i kläm!!!
 
Sv: Godkända Avelsorganistioner 2011

Du tolkar det rätt,än så länge lär du inte märka något.:)
 
Sv: Godkända Avelsorganistioner 2011

Ja, ARAB är ju faktiskt ingen avelsorganisation, så redan där är de diskvalificerade:).
 
Sv: Godkända Avelsorganistioner 2011

Och så var det väl inte riktigt:) när det gäller den gamla skulden.

Den blev inte på något sätt en tillgång, utan vad man gjorde var att intäktsföra dessa deponeringsavgifter (och därigenom lösa upp det som en gång var en skuld) för att matcha förlusten i kapitalplaceringen och på så vis inte få ett negativt resultat.

Om jag dessutom kommer ihåg rätt så hade man haft en diskussion med skatteverket om det var möjligt att göra detta. Dessutom skrev sittande revisor på. Rätt skall vara rätt (även om det kanske är fel rent bokföringstekniskt, eller inte). Har också för mig att nuvarande styrelse körde en egen runda med denna transaktion, och bestämde sig för att återföra skulden. Ett kanske egendomligt förfarande i sig.
 
Sv: Godkända Avelsorganistioner 2011

Du har helt rätt men med avsikt tog jag en enklare, om än inte helt korrekt variant, eftersom jag utgår att många här på Buke inte är bokföringskunniga.
 
Sv: Godkända Avelsorganistioner 2011

Du har helt rätt men med avsikt tog jag en enklare, om än inte helt korrekt variant, eftersom jag utgår att många här på Buke inte är bokföringskunniga.

Likaväl som att ARAB utgår ifrån att folk inte kan nåt heller...
 
Senast ändrad:
Sv: Godkända Avelsorganistioner 2011

Och där tror jag att man gör en jätteblunder; att från början räkna med att folk inte fattar något ...
 
Sv: Godkända Avelsorganistioner 2011

Och där tror jag att man gör en jätteblunder; att från början räkna med att folk inte fattar något ...

Precis. Som att folk inte fattar hur enkelt det är att härstamningsbestämma med DNA.
På ARAB låter det som att de sitter med lupp och går igenom härstamningen i 40 led innan de reggar, när det i själva verket inte är svårare än att jämföra DNA, som massa andra avelsförbund gör av bara farten.

Och som svaret jag fick i ett inlägg när jag påpekade hur travet gör:
Intressant att få reda på hur andra gör".

Gomorgon, det är väl en förutsättning för att sköta en registratur, att man spanar åt alla håll.
 
Sv: Godkända Avelsorganistioner 2011

Men det kanske är en kvarleva från statustänket som fanns (och fortfarande finns!) bland "de som räknas" inom arabhästvärlden. Att det skulle vara jättestatus att ägna sig åt arabavel, att det är en överklassgrej, att vanligt folk inte fattar alla finesserna ....!:D

För ingen annan stans kan man väl hitta så mycket överklassmaner som inom arabshow- cirkusen. Som väl är finns det en massa vanligt folk inblandade numera, och det kanske är därför det inte går att köra på i tänket att det är lätt att köra över det simpla folket ....
 
Sv: Godkända Avelsorganistioner 2011

Enligt Helen Kättström på JBV:
Alla ska begära tillbaka sina handlingar och pengar
...ALLA ärenden som ARAB har ska vara klara 31/12 2010
därefter har de INTE tillstånd
Akuta pass och övrigt kan handhas av SH
David Slottner har informerat ansvarig om detta den 3/1
Deras prislista som ligger ute för jan är ogiltig.

/Mike - som lånat texten av tredje part.....
 
Sv: Godkända Avelsorganistioner 2011

Intressant ! ! Eftersom de inte går att nå, så det är väl bara att inse att ens pengar kan man se sig efter i de blå. De vet hur de ska förfara .. .
 
Sv: Godkända Avelsorganistioner 2011

Från SAHF's hemsida:
2011-01-04

ARAB KONTOR HAR FÖR NÄRVARANDE STÄNGT,
MEN VÄNTAS ÖPPNA IGEN DEN 17 JANUARI.
FÖR NÄRMARE INFORMATION KONTAKTA
JORDBRUKSVERKET HELENA KÄTTSTRÖM
036-15 50 00

/Mike
 
Sv: Godkända Avelsorganistioner 2011

Varför skall du lösa licens? Idag finns det knappast ett arabsto som går till en arabhingst när arabregistraturen har fått förbud. Självklart är det lagkunniga och framförhållande hästägare som har lösningen på detta efter alla anmälningar de har gjort!

Det är "framförhållande hästägare", som har fått fel på sina pass, betalat felaktiga registrerings avgifter, araber som har registrerats utan språngsedlar, osv.
Så oavsett vad man tycker om "ARAB´s sittande styrelse", så har man inte skött registraturen så som det tillhör, det är fakta.

Bäst hade varit om WAHO, löser upp den sittande styrelsen i alla sektioner, SAHF; ARAB; SAHR, och tillsätter ny personal tillsammans med äldre erfarna SAHF medlemmar. Och på så vis försöka bygga upp föreningen igen, återhämta förtroendet ifrån länstyrelsen.
 
Sv: Godkända Avelsorganistioner 2011

Men det kanske är en kvarleva från statustänket som fanns (och fortfarande finns!) bland "de som räknas" inom arabhästvärlden. Att det skulle vara jättestatus att ägna sig åt arabavel, att det är en överklassgrej, att vanligt folk inte fattar alla finesserna ....!:D

För ingen annan stans kan man väl hitta så mycket överklassmaner som inom arabshow- cirkusen. Som väl är finns det en massa vanligt folk inblandade numera, och det kanske är därför det inte går att köra på i tänket att det är lätt att köra över det simpla folket ....

Jag tycker det är en tråkig utveckling, för arab aveln, och att vi svenskar har en snedvriden syn på rasen.
Araben, finns i många trakhener linjer, oldenburgar linjer, hannoveranar linjer osv.
 
Sv: Godkända Avelsorganistioner 2011

Likaväl som att ARAB utgår ifrån att folk inte kan nåt heller...
Jag läste det här tidigare och såg det inte speciellt märkligt men nu undrar jag om det var en ren pik till mig. Att vara bekväm i bokföring innebär flera års studier och jag vill tro att många har gjort andra yrkesval och inte är direkt insatta i ämnet. Självfallet kan jag ha fel och att ni istället är bokhållare hela bunten.
 
Sv: Godkända Avelsorganistioner 2011

Jag fattar inte varför just du tar det som en pik? Jag skrev ARAB, och så vitt jag vet sitter du inte med i vare sig styrelse, eller som anställd?
 
Sv: Godkända Avelsorganistioner 2011

Börjar bli känslig ...
Det blev väl snarast efterföljande kommentarer ang. ARAB där det liknades vid mig när jag skrev att jag utgick ifrån att alla inte kunde förstå.
Jag är angelägen om att inte bli missförstådd.
 

Liknande trådar

Avel Detta står att läsa under Hästnytt på Buke samt på Ridsport: "Avelsföreningen för Specialrashästar, ASHR, har blivit godkänt som...
Svar
12
· Visningar
1 772
Senast: Tiinis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp