Godkända Avelsorganistioner 2011

Sv: Godkända Avelsorganistioner 2011

KL
De raser som saknar egen "förening" eller som på annat sätt inte själv sköter sin registrering får det gjort genom SH. Så t ex licens för arabhingst kommer att lösa via SH precis som för andra raser utan egen registratur eller rena korsningshingstar.
 
Sv: Godkända Avelsorganistioner 2011

ARAB:s hanterande av situationen under det gångna året har gjort att åtminstone jag börjat ifrågasätta mitt engagemang i arabaveln. Jag har aktivt börjat titta på andra raser och föreningar. Nu är jag bara en liten obetydlig uppfödare, men jag har trots det åsikter, och jag bidrar med medlemsavgift och registreringsavgifter samt deltagande i shower.

Du menar att det kommer att bli svåra följder för aveln under kommande säsong, om jag förstår dig rätt. Jag kan bara stå för vad jag anser, och det är att det helt enkelt inte fanns möjlighet att fortsätta på inslagen väg när så många medlemmar förlorat förtroendet för ARAB och styrelsen.

Mitt beslut att engagera mig i annan avel än ren arabavel kom under hösten, efter många överväganden. Det handlar om frustration över att ARAB "straffat" medlemmarna genom obefogade prishöjningar, att uppfödarna står utan stöd och uppmuntran och att så många utomstående tittar snett på oss och vår konstiga förening som dels släpper igenom alla hingstar och dels tar hutlösa avgifter för allt de gör.

När nu detta kom, att ARAB inte längre får registrera, börjar hoppet vakna igen. Kanske händer det något positivt nu, kanske kan jag börja planera för fortsatt avel med mina älskade araber ... Så för mig, Annika, är det precis tvärtom. Jag tror att detta är en nystart!
 
Sv: Godkända Avelsorganistioner 2011

Lyckliga du! :bump:

När skickade du in och betalade ditt ärende?

Jag är lite nyfiken på hur långt mitt kan vara i processen!

/Camilla

Om inte passet är gjort före 1 Januari 2011 så får du inget pass.
Dvs,de får inte göra något pass åt dig om det inte redan är gjort och bara ska skickas.
Begär pengarna tillbaka isåfall om ni betalat in i förskott.
 
Sv: Godkända Avelsorganistioner 2011

I övrigt tycker jag att det är riktigt dåligt av SJV att ta ett beslut den 3/1 som gäller fr.o.m den 1/1. Lite mer framförhållning (kanske början på oktober) hade varit på sin plats så att både hästägarna och Arab hade haft tid på sig att förbereda sig för det som komma skall. Detta vakum som uppstått nu tycker jag är mycket olyckligt och det får SJV ta på sig. Förstår inte heller att de inte får göra klart ärenden som inkommit före 31/12. Borde inte de gammla reglerna gälla för dessa? Tycker även att det är dåligt av Arab att sätta sina kunder i klistret genom att helt sonika stänga kontoret i 2 veckor.

ARAB har precis som alla andra föreningar vetat att efter 1/1-2011 så är tillstånden indragna,eller ja indragna det ska man inte heller skriva eftersom alla föreningars tillstånd förnyas årligen! Och just detta årskifte så har ingen fått förnyat tillstånd utan att ha skickat in en ansökan och ansökt om ett utav de 3 alternativen som föreningarna fick.
Jag gissar att ARAB har ansökt om alt.1,dvs att bli en egen avelsorganisation och de kraven uppfyller de helt enkelt inte.

Alla föreningar har sedan i oktober fått 'slutprodukten' av det alla har jobbat med under hela våren/sommaren.
Beslut från föreningarna om vilket val de gjorde skulle vara SH tillhanda den 5 november och hos JBV senast den 1/12.
Så nog har ARAB vetat att detta var på gång och själva mörkat detta för sina egna medlemmar.
 
Sv: Godkända Avelsorganistioner 2011

KL
De raser som saknar egen "förening" eller som på annat sätt inte själv sköter sin registrering får det gjort genom SH. Så t ex licens för arabhingst kommer att lösa via SH precis som för andra raser utan egen registratur eller rena korsningshingstar.

Eller via sina moderföreningar,beror på hur de enskilda föreningarna har valt att göra.
 
Sv: Godkända Avelsorganistioner 2011

Även dom föll på stupstocken.
Av det som står i Ridsport så borde angloarabföreningen tillhöra de som måste komplettera sin ansökan (även om de inte nämns i artikeln). Klipp från Ridsport:

Besluten fattades den 3 januari och följande tio avelsorganisationer är nu godkända:
¤ Avelsföreningen för Svenska Ardennerhästen
¤ Avelsföreningen för Svenska Varmblodiga Hästen
¤ Föreningen Nordsvenska Hästen
¤ Svensk Galopp
¤ Svensk Travsport
¤ Svenska Fjordhästföreningen
¤ Svenska Föreningen för Amerikanska Hästraser
¤ Svenska Hästavelsförbundet
¤ Svenska New Forestföreningen
¤ Svenska Russavelsföreningen

Därutöver finns en handfull ansökningar som ska kompletteras innan beslut kan fattas. Till dessa hör Avelsföreningen för Svensk Ridponny, Svenska Islandshästförbundet, Sveriges Shetlandssällskap, Svenska Welshponny och cobföreningen samt Haflinger edelbluthaflingerförbundet.

Två ansökningar har också fått avslag. Det är Arabhäst Registratur AB och Svenska Morganhästföreningen som fått sina ansökningar avslagna då Jordbruksverket bedömer att de inte uppfyller de krav som ställs på en avelsorganisation.
 
Sv: Godkända Avelsorganistioner 2011

Hoppsan! Enligt mitt resonemang aldrig klaga. Lite feltolkning där kanske?
 
Sv: Godkända Avelsorganistioner 2011

Näe,jag tror att de enda som nämns i artikeln är de som ansökt om alt. 1 ,dvs som egen avelsorganisation.

Alt 2. innebar att man bad SH att ansöka åt sin rasförening och där finns ännu ingen info om vilka föreningar som SH har ansökt åt och vilka som fått avslag utav SH.
SH i sig har ju fått godkänt som avelsorganisation.

Alt. 3 innebär att man bett sin moderförening ta hand om rasföreningen.

Jag har väldigt svårt att tro att Angloföreningen ens försökt att ansöka enligt alt. 1 då det också innebar att man borde ha minst 200 betalande medlemmar och 100 betäckta ston där avkomman berättigade införande i stamboken. (dvs korsningar räknas ej).
 
Sv: Godkända Avelsorganistioner 2011

Hoppsan! Enligt mitt resonemang aldrig klaga. Lite feltolkning där kanske?

Jag är oerhört besviken att det gick så här långt och att "klagomuren" inte hade bättre förstånd att ha en klappad och klar plan utifall denna situation skulle uppstå

Kanske var det att dra resonemanget lite långt men jag känner inte att jag sträckte särskilt mycket på ordens innebörd.

Sen kan man faktiskt veta att något är fel utan att ha den perfekta lösningen. Det har dessutom framförts förslag på lösning ett antal gånger från flera olika personer, SH, SG och även tidigare ASVH. Arabs styrelse har dock varken velat lyssna till kritik eller förslag på hur man löser situatuionen internt eller genom att flytta registraturen.
 
Sv: Godkända Avelsorganistioner 2011

Jo det tycker jag att du gjorde och jag har ingen lust att bli feltolkad. Jag tycker absolut att man skall vara kritisk samt att ha rätt att få framföra sina åsikter. Jag är kritisk mot förfarandet och anmälningarna vad det gäller ARAB.
Jag är även kritisk när det gäller ARABs priser men inte så till den grad att jag vill bli utan registratur. Bakgrunden till prissättningen må väl många känna till och jag har gnölat värre om den varenda gång jag skulle betala men jag har haft mitt fria val kvar. Vad har jag nu? Inget!
Det har varit hårda tag från en del med att få ARAB ur spel men ingen annan säker lösning har presenterats. Förslag ja, tro finns med också...
Hur säkert är det att allt kommer att bli bättre och i så fall hur lång är resan dit?
 
Sv: Godkända Avelsorganistioner 2011

Det verkar inte som om du vill förstå att detta inte har med anmälningarna att göra.
Arab har jobbat sedan sommaren 2010 med detta. De visste mycket väl vad som skulle krävas för att få fortsätta som registratur. De hade flera alternativ för registraturen presenterade för sig.

Det skulle inte ha funnits några oavslutande ärenden per 31/12.

Tycker du inte att SH är en säker lösning?
 
Sv: Godkända Avelsorganistioner 2011

Så var så god och förklara för mig vad mer som skulle ha åtgärdats än vad som redan är gjort. Angående SH och vad WAHO anser är väl ett frågetecken fortfarande eller...?
 
Sv: Godkända Avelsorganistioner 2011

Angående SH och vad WAHO anser är väl ett frågetecken fortfarande eller...?

Ja det är ett frågetecken men om de godkänner en organisation som skickar ut handlingar utan registreringsnummer, som skickar fakturor för att regga som FA när det är en korsning (vet 2 fall iår) osv så bör de kunna godkänna vad som helst.
 
Sv: Godkända Avelsorganistioner 2011

Vad man tycks ha glömt bort är att Arabägarna har ju betalat deposition, pengar som ägaren ska få tillbaka om man säljer den, eller den blivit kastrerad, eller efter att den gått bort.

Vad händer med dessa pengar ? ?
 
Sv: Godkända Avelsorganistioner 2011

Jag har för mig att det bland annat var så ja... men jag är inte säker.
 
Sv: Godkända Avelsorganistioner 2011

Jag har inte satt mig in i denna fråga alls utan endast läst här i tråden.
Min fråga är: Påverkar det här mig med föl född 2010 som redan fått sitt pass utfärdat?
(Jag har en korsning SWB/ Irish cob som är registrad som cross hos svenska föreningen för irish cob..)
 

Liknande trådar

Avel Detta står att läsa under Hästnytt på Buke samt på Ridsport: "Avelsföreningen för Specialrashästar, ASHR, har blivit godkänt som...
Svar
12
· Visningar
1 772
Senast: Tiinis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp