Godkända Avelsorganistioner 2011

KickiH

Trådstartare
Kopierat från Tidningen Ridsport

"Jordbruksverkets beslut
om avelsorganisationer klara

Jordbruksverket har som ett led i anpassningen till den EU-föreskrift som trädde i kraft den 1 januari 2011, tagit beslut om de föreningar som ansökt om att bli avelsorganisation i Sverige.
Besluten fattades den 3 januari och följande tio avelsorganisationer är nu godkända:

¤ Avelsföreningen för Svenska Ardennerhästen
¤ Avelsföreningen för Svenska Varmblodiga Hästen
¤ Föreningen Nordsvenska Hästen
¤ Svensk Galopp
¤ Svensk Travsport
¤ Svenska Fjordhästföreningen
¤ Svenska Föreningen för Amerikanska Hästraser
¤ Svenska Hästavelsförbundet
¤ Svenska New Forestföreningen
¤ Svenska Russavelsföreningen

Därutöver finns en handfull ansökningar som ska kompletteras innan beslut kan fattas. Till dessa hör Avelsföreningen för Svensk Ridponny, Svenska Islandshästförbundet, Sveriges Shetlandssällskap, Svenska Welshponny och cobföreningen samt Haflinger edelbluthaflingerförbundet.

Två ansökningar har också fått avslag. Det är Arabhäst Registratur AB och Svenska Morganhästföreningen som fått sina ansökningar avslagna då Jordbruksverket bedömer att de inte uppfyller de krav som ställs på en avelsorganisation."

Det var väl på tiden att eländet med registreringen för araber försvinner :devil:
 
Sv: Godkända Avelsorganistioner 2011

:bump::bump::bump: Glad att jag fick pass och regbevis på min arab på julafton!


Lyckliga du! :bump:

När skickade du in och betalade ditt ärende?

Jag är lite nyfiken på hur långt mitt kan vara i processen!

/Camilla
 
Sv: Godkända Avelsorganistioner 2011

Hur går det med oss som har hingst,vart ska vi lösa licens tro?
 
Sv: Godkända Avelsorganistioner 2011

Hur går det med oss som har hingst,vart ska vi lösa licens tro?
Varför skall du lösa licens? Idag finns det knappast ett arabsto som går till en arabhingst när arabregistraturen har fått förbud. Självklart är det lagkunniga och framförhållande hästägare som har lösningen på detta efter alla anmälningar de har gjort!
 
Sv: Godkända Avelsorganistioner 2011

Men detta har inget med anmälningarna att göra. Det är två helt skilda ärenden.
Alla avelsföreningar har fått ansöka om fortsatt tillstånd. JBV och Länsstyrelsen anser inte att Arab AB har tillräckligt god och stabil ekonomi för att kunna driva registratur.
Det kommer inte som någon överraskning för styrelsen i arab.

Hur det ska bli i framtiden beror ju bara på hur man hanterar överlämningen till SH eller SG, vilka är godkända bra organisationer som säkerligen får WAHOs förtroende.
 
Sv: Godkända Avelsorganistioner 2011

Jag föder upp ridponnyer och använder arabhingst till mina ponnyer har alltid löst licens på arab förut men för min del kvittar det var jag löser den bara allt går korrekt tillväga.
 
Sv: Godkända Avelsorganistioner 2011

Det kan ju knappast bli värre än vad det har varit!
Nu hoppas vi på att det kommer ut något gott av detta, att det kommer fungera och att uppfödarna kan börja se framåt igen och kanske till och med få känna lite stöd från sin förening?!
 
Sv: Godkända Avelsorganistioner 2011

Varför skall du lösa licens? Idag finns det knappast ett arabsto som går till en arabhingst när arabregistraturen har fått förbud. Självklart är det lagkunniga och framförhållande hästägare som har lösningen på detta efter alla anmälningar de har gjort!

Altså helt ärligt, vad menar du?
Inget sto går till arabhingst nu men det gäller andra hingstar också. Det har inget att göra med Arabs vara eller icke vara utan handlar om årstiden.
Det kommer bli någon annan som reggar araber och i längden tror jag att detta kommer vara det bästa som kunde hända även om det är mer än lovligt förvirrat just nu.

Ser du verklgien inga problem med Arab förutom deras usla ekonomi?

I övrigt tycker jag att det är riktigt dåligt av SJV att ta ett beslut den 3/1 som gäller fr.o.m den 1/1. Lite mer framförhållning (kanske början på oktober) hade varit på sin plats så att både hästägarna och Arab hade haft tid på sig att förbereda sig för det som komma skall. Detta vakum som uppstått nu tycker jag är mycket olyckligt och det får SJV ta på sig. Förstår inte heller att de inte får göra klart ärenden som inkommit före 31/12. Borde inte de gammla reglerna gälla för dessa? Tycker även att det är dåligt av Arab att sätta sina kunder i klistret genom att helt sonika stänga kontoret i 2 veckor.
 
Sv: Godkända Avelsorganistioner 2011

Javisst, men avlesföreningarna var tvungna att söka nytt tillstånd pga nya EU-direktiv som trädde i kraft den 1/1 2011. Det är pga de direktiven som kraven på organisationens ekonomi (bla) har skärpts. Så även om det var ok tidigare så höll det inte längre.
 
Sv: Godkända Avelsorganistioner 2011

De har haft dålig ekonomi i många år och fått fortsatt så.....

Ja men de har hållit på att bli av med tillståndet tidigare. Jag tror nog att det handlar om lite fega myndigheter som inte vågat göra slag i saken. Nu såg de troligen helt plötsligt en möjlighet att göra något och kunna skylla på någon annan (EU).
 
Sv: Godkända Avelsorganistioner 2011

Ja jag skriver idag och själklart är inte säsongen nu men funderingar och planeringar började i höstas för många personer och när en sådan här kalldusch kommer uppstår en viss oro. Vet du hur framtiden ser ut?
I sådana här lägen uppstår mycket tro, kanske, eventuellt, bör osv men konkreta svar kommer inte.
Jag ser och hör problem med ARAB. Har följt hanterandet i många år och förstår mycket av deras tankekgångar. Jag förstår också frustrationen när registrationen inte fungerar för ägarna. Därmed inte sagt att jag tycker att deras förfarande är korrekt men jag har inte heller här, bakom skärmen,
kunnat delge bättre lösningar.
Jag är oerhört besviken att det gick så här långt och att "klagomuren" inte hade bättre förstånd att ha en klappad och klar plan utifall denna situation skulle uppstå, för det kan knappast vara en överraskning. Men jag skall inte måla fan på väggen. Förhoppningsvis seglar det upp en snabb väl genomförbar lösning på problemet.
 
Sv: Godkända Avelsorganistioner 2011

Ja jag skriver idag och själklart är inte säsongen nu men funderingar ochJag är oerhört besviken att det gick så här långt och att "klagomuren" inte hade bättre förstånd att ha en klappad och klar plan utifall denna situation skulle uppstå, för det kan knappast vara en överraskning. Men jag skall inte måla fan på väggen. Förhoppningsvis seglar det upp en snabb väl genomförbar lösning på problemet.
Klaga på styrelsen i Arab som inte kunnat få registraturen att fungera. Att klaga på budbäraren är ganska meningslöst. Detta är inte heller ett beslut som har med anmälningarna att göra utan det handlar om att reglerna förändrats (skärpts) så att Arab definitivt inte klarar av att uppfylla de nya reglerna. De klarade ju inte av de gammla heller enligt kunderna till registraturen samt myndigheterna som kritiserar Arab rätt så kraftigt.
Enligt ditt resonemang så skulle vi aldrig klaga. För det kan uppstå olägnehet om man gör det och att man inte vet vad som gäller för tillfället. Om människan hade gjort så genom historien så hade vi i dagens läge inte haft demokrati, vi hade haft slaveri, vi hade definitivt inte haft någon utveckling inom vetenskapen. Föresten vi hade fortfarande levt på stenåldern och då hade vi inte haft några problem med icke fungerande registraturer för hästar.
Frågan är om inte världen hade varit bättre isåfall (den filosofiska diskussionen kanske vi inte ska ta här dock ;))
 
Sv: Godkända Avelsorganistioner 2011

Jag vill bara tilläga till denna tråd om avelsorganisationer. Jag tillhör en liten förening, svenska achaltekeer föreningen. Vi har gjort egna pass sen kravet om pass kom. Eftersom vi är så få blev vi tvugna att gå in som medlemmar i SH med de nya kraven på avelsorganisation. På sista mötet på jordbruksverket sa SH att vi kunde söka delegation för att fortsätta få göra våra pass. Men fick för någon vecka sedan ett mejl från SH att de inte kommer delegera passarbetet och inte heller kommer fortsätta registrera part breed. Det känns mycket tråkigt att det blev så här och det är inget som framkommit tidigare.
Det känns som det är svårt att vara en liten ideel förening. Är det fler små föreningar som känner igen sig?
 

Liknande trådar

Avel Detta står att läsa under Hästnytt på Buke samt på Ridsport: "Avelsföreningen för Specialrashästar, ASHR, har blivit godkänt som...
Svar
12
· Visningar
1 772
Senast: Tiinis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp