Godkänd ridhjälm

Sandraj99

Trådstartare
Hej! Jag ska starta min första tävling sedan 2018 i helgen och är osäker på om min hjälm är godkänd.
Har en Charles Owen V8. Hittar ingen VG1 märkningen men en PAS015 som vissa säger är samma sak? Jag är kanske blåst men behöver hjälp haha!
Kunde bara ladda upp en bild, där ser ni märkningarna. På baksidan står det 10/2014 vilket jag antar är tillverkningsdatum kanske.
(Och ja, behöver väll egentligen köpa en ny då den är gammal)

Bifogade filer

• IMG_8335.webp
    IMG_8335.webp
    272,1 KB · Visningar: 17
Jag tolkar det som att den inte är godkänd:

Vad är en ”godkänd” hjälm?

Först och främst behöver hjälmen vara CE-märkt, en märkning som intygar att produkten uppfyller EU:s grundläggande hälso-, miljö- och säkerhetskrav. För att få en CE-märkning testas nya hjälmar mot olika standarder, där EU nyligen antagit en ny standard för testning av ridhjälmar. Den nya hjälmstandarden EN1384:2023 kommer gälla inom hela EU och är alltså den standard som nya hjälmar kommer att testas mot för att få sin CE-märkning. Den nya standarden innebär bland annat en bättre stötdämpning och mekanisk hållfasthet som ökar säkerheten för ryttaren.

Den gamla standarden slutade gälla redan 2014 då EU-kommissionen beslutade att den inte var tillräcklig. I väntan på en ny gemensam EU-standard för testning av ridhjälmar har Svenska Ridsportförbundet tillämpat övergångsregler. Enligt dessa regler har CE-märkta ridhjälmar med tilläggsmärkningen VG1, eller ridhjälmar märkt EN1384 tillverkad före 4 november 2014, under denna period räknats som ”hjälm av godkänd typ”. De senare är inte längre godkända medan hjälmar med märkningen VG1 däremot kommer att att vara godkända fram till och med 2031. Om du köper en ny hjälm så rekommenderar vi ändå att se till att den är testad och godkänd enligt den nya standarden EN 1384:2023 och CE-märkt.

Jag fetmarkerade det jag tänker gör att den inte är godkänd. Kopierat från
https://ridsport.se/nyheter/nyheter...et/2024-01-10-dags-for-ny-hjalm-tank-pa-detta

PAS015 er en strengere godkjenning enn vg1 nå. Så den er i teorien godkjent, men om den sjekkes og den ikke har VG1 merke vil de si den ikke er godkjent.
Hjelmen er da også gammel, og bør skiftes ut, det bør man gjøre hvert 5. år.

Charles Owen V8 er en veldig god hjelm, savner min.

Hej! Jag ska starta min första tävling sedan 2018 i helgen och är osäker på om min hjälm är godkänd.
Har en Charles Owen V8. Hittar ingen VG1 märkningen men en PAS015 som vissa säger är samma sak? Jag är kanske blåst men behöver hjälp haha!
Kunde bara ladda upp en bild, där ser ni märkningarna. På baksidan står det 10/2014 vilket jag antar är tillverkningsdatum kanske.
(Och ja, behöver väll egentligen köpa en ny då den är gammal)
Byt ut den och var rädd om ditt huvud 🤗

Liknande trådar

Utrustning Sonen har väll alltid suttit på häst någon gång då och då sedan han föddes (ett par minuter åt gången typ) men senaste veckan har han...
Svar
9
· Visningar
4 501
Senast: pulkaskurk
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 603
Senast: moonstruck
·
I
Utrustning Köper ni exakt det måttet som ni har runt huvudet eller behövs det någon cm extra? Är evigheter sedan jag köpte en ny hjälm. Har...
Svar
10
· Visningar
8 100
Senast: 95johsv
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Mellanpudel
  • Bråkande hundar
  • FÅRtråden