Godkänd på prestation, flera frågor och funderingar

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Xeline
  • Startdatum Startdatum
X

Xeline

i halvblodsaveln har man ju bruksprovet för 3, 4 och 5 åriga hästar som får gå igenom diverse test för att bli godkända....inget märkligt i det.

Sen har vi det som kallas för godkänd på prestation, men vad är kriteriet för att få visas som prestationshingst ? Vissa är ju lite till åren komna och kan ha presterat på tävlingsbanan. Fast lite förvånande (trots prestationerna) att man godkänner en häst som är kraftigt tåvid fram, veka kotor med stort genomtramp....som dessutom inte är bedömningsbar i traven pga hälta. Varför behövde de alls åka dit då ? Prestationerna har ju talat för sig självt eller ?

Iår såg jag åtminstone två stycken som var födda så sent som 1998, Stonefire och Stravinsky xx (som blev godkända alltså) att fullblodet kan ha gjort bra ifrån sig i löp fattar jag, men spelar det någon roll för halvblodsaveln ? Och vad har den andra -98:an hunnit med ?

Dessutom lite lustigt att härstammningen på Stonefire är Levantos II - Roderick som blir godkänd som gångartshingst, härstammningen luktar rätt mycket hoppning tycker jag.

Sen har vi prestations hopphingsten Cuper som enligt den listan jag har tittat i är född 2000, det är väl bara ett tryckfel va ?

Stravinsky xx är född 1988, och är enligt årets hingstkatalog A-häst i dressyr i Danmark 2000.

Stonefire har Placeringar i breeders och det anses som tillräckliga prestationer och placeringar i Scandinavian open. Han måste dock prestera mer under kommande år.

Cuper blev godkänd i tyskland och skulle bara visa upp sig och han är född 2000.

Den äldre hästen du nämde måste var den danska dressyr hingsten född-88 han är elitpremierad i danmark och blir då automatiskt godkänd för avel i sverige. Men han var tvungen att komma till Sverige för vet.besiktning och extriörbedömningen.Nämden måste se honom "live" så att säga.

Jag har också funderat lite på det...

Om man söker snabbt på Stonefire, så kan jag bara se att han har gått Breeders.
Samt att han är med på start listan på unghäst VM, men fann inga resultat.
Har inte sett honom, måste ju ha missat något.
Då kan man tycka att killar som Grannox skulle släppts igenom med?

Men jag har inte en blekaste!
Kanske någon annan som vet?

mvh

Hoppsann, jag måste sett kraftigt fel !

Fast jag kollade en gång till och DÄR är ett tryckfel på equipe ! Det står 1998 åtminstone på ett ställe

Okay. Vet du mer exakt vilka placeringar i Breeders som är tillräckliga ? Apropå att han skall prestera mer under kommande år, ja det får vi ju hoppas, men han är godkänd med AB tom 2009, det är ju ändå fem betäckningsäsonger.

Ja, det var den danska hästen jag syftade på. Känns lite som overkill att behöva ta hit den när den ändå inte gick att visa och den ändå gick igenom. Vet undersökning hade man väl kunnat göra i Danmark, för den skall väl vara kvar i Danmark men fungera på transport semin ? ELler skall den stå på station i Sverige ?

Angående Cuper; den är godkänd i Tyskland, ok, men räcker det ? Det finns ju hingstar verksamma i Sverige som är godkända i Tyskland men som INTE är godkända i Sverige trots att de visats på bruksprov. Jag menar nu inte att Cuper inte skulle vara bra, men gick den igenom så lätt för att den fortfarande är ung ? Är det andra krav på äldre hingstar ? Hur funkar detta egentligen :confused: :confused:

Jag kommer inte ihåg exact hur dom bedömmer prestation men hästen måste ha nått en viss klass för att "bli prestationshingst" Stonefire anses som mycket lovande och att han har bra resultat på tävlingar. Han har också bra möjligheter att komma högre i klasserna.

Cuper kommer jag inte ihåg om det var så att han var etta i de tyska eller hollänska 70 dagars provet men han ville nämden se hoppa och visa upp sig innan han blev godkänd.

Dansken vet jag inte om han ska stå här eller i danmark.

Det är mycket man kan fundera över när nämden godkänner hingstar tex Navarone.

Jag var inte där och såg själv. Men jag tycker att det är så synd att man har EN ynka vecka på sig att ha hästen i toppform. Blir den halt eller nåt annat skit så kan det vara helt kört ! Jättetråkigt att ha en treårshingst som är godkänd och som sen inte är fräsch som fyra och femåring...

Proven borde vara lite mer flexibla, lite längre. Även för att hästarna skall vara lite mer invanda i miljön. Rätt ofta får de ju kritiken att de är spända, det vore ju kul att se mer rättvisande siffror med en avspänd häst... för att inte tala om löshoppningen. Jag tycker det är sorgligt att man godkänner hingstar som inte är godkända på alla moment. Även om hingsten är TÄNKT som en dressyrhingst så borde den hoppa åtminstone 5-5 samma sak med hopphingstar, de borde inte ha alltför kass skritt/trav. Med lite mer tid på plats och ett längre prov så tror jag att man skulle kunnat sålla bättre.

men gick den igenom så lätt för att den fortfarande är ung ? Är det andra krav på äldre hingstar ?

Jag menar att jag har läst att om den som ung hingst går i topp 10%, är den "klar".
Så det kan ju slå lite fel, om det är två hingstar, som skiljs år genom en decimal. Har det då deltagit 9 hingstar, så blir den inte godkänd. Oavsett om den hade ett mycket gott resultat.

Vad gäller äldre hingstar, blir kraven högre.
Det finns att läsa på ASVHS sida, men det är mycket, och ibland blir reglerna lite luddiga.
Och sedan vet vi ju att det kan göras undatag.

Jag tror Stonefire hamnade på en pallplats? Har ingen länk att visa till, men jag menar att det var något åt det hållet.
Han är säkert trevlig och fin, men det verkar ju en "säkrare väg" att gå, än bruksprovsveckan, som du nämnde.

Japp, fann det på swana!
Breeders 2003

Tarrantino (Bellini - Gibraltar)
Saigon (Swingo)1034 (Sack - Swift)
Stonefire (Levantos II - Roderik)
Biggles 1015 (Briar - Krevad)
Look Alike (Levantos II 939 - Landlord)
Era TP (Come Back II - Bernstein)
Papin (Rambo - Midt-West Ibi-Light)
Mairo (Master - Swift)
Lore Roxane (Regazzoni - Leuthen)
Dillie Day (D-Day - Flamingo)

Har inte kollat resultat på equipe, kommer inte in för ögonblicket.
Men 2009 var lite många säsonger kanske.
Fast å andra sidan lär han väl tävlas flitigt under tiden, kanske inte ens är tillgänglig för avel.
Jag skall försöka ta mig en titt på miraklet, vid tillfälle!

mvh

Jamen en tredjeplats på Breeders och i det motståndet är verkligen inte att spotta åt ! Lite kul att han slog Biggles som vann bruksprovet som fyraåring !Dessutom t ycker jag att härstammningen är lite extra festlig eftersom den verkligen lutar åt hopphållet.

okay, det var intressant att top-10 lixom är direktkvalade...det visst inte jag. Jag gissar att det är samma sak med det som motsvarar Elit.

Du är inte den enda som trott att han varit född 1998, så jag förstår att det måste ha varit ett tryckfel någonstans! :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka