godkänd i ett snöre

spagan

Trådstartare
Oldenburgförbundet har nu haft sin besiktning här. Godkänner de hingstarna för avel bara genom en snabbtitt? Vad är då meningen med både vårt men
även andra förbunds bruksprov?
Det är ju "bara" att visa hingsten i "snöre" för oldenburg och sen verka genom ettstolicens, eller har jag missat något?
 
Sv: godkänd i ett snöre

Jag tror de vager in helheten, dvs vad de presterat och hur de blivit bedomda tidigare, harstammning mm samt hur de visar sig for dagen.

Sedan visas de ridna, loshoppade mm beroende på ålder och gren. Fler tror jag aven måste åka ned och gå bruksproven, och/el att de får betacka X antal ston och avkommorna utvarderas innan de får fortsatta varka i avel.
Någon annan kan sakert forklara i detalj hur det går till.

Och om det ar bra el dåligt finns det nog rejalt många åsikter om! ;)
 
Sv: godkänd i ett snöre

Vilka blev godkända - visades?

Och jo, flera förbund ger ett års licens efter bara visning i snöre (ibland i kombination med en begränsning av antal ston). De flesta verkar vilja ha det så, därför ändrade ASVH sina regler förra året.
 
Sv: godkänd i ett snöre

Vilka blev godkända - visades?

Och jo, flera förbund ger ett års licens efter bara visning i snöre (ibland i kombination med en begränsning av antal ston). De flesta verkar vilja ha det så, därför ändrade ASVH sina regler förra året.


Visade på Dalhem 24/2-2014
Accepterade utan restriktioner
Frans Andreo II (SWB f -09 e Sandreo-Weltmeyer, uppf/äg Malin Isaksson) 50/49 p på 3-årstest

Mycket imponerande typ, speciellt huvud-hals-nacke, en vacker hingst. Lite platt kors, lite för vek i kotorna och för mycket hasvinkel. Vi tycker om hans mekanik i traven, mycket fin bakbensteknik och god förmåga till samling. Galoppen var lite ojämn, bättre till höger där den var i uppförsbacke och hade god bärighet, han spårade fint. Skritten är lite kort men acceptabel. En mycket intressant häst som är accepterad.

Main Defender (SWB f -10 e Nintender- Cardento, uppf Marina Björkman, äg Katri Wäyrynen) 45/50,5 p på 3-årstest
Mycket harmonisk häst i sin kroppsbyggnad, lite rakhasig. Elastisk fin trav när han var lös, mycket bra rund och bärig galopp. Vi tyckte verkligen om hans hoppförmåga, han började ganska medelmåttigt men ju högre hindren blev desto bättre hoppade han. Massor av potential, kapacitet, snabba reflexer, bra benteknik och fin språngkurva.

Accepterade för 20 ston per år
New Port -W(WLKP f -08 e Chellano's Boy-Caretino K) 45/49 p på 3-årstest

En modern sporthäst, har mycket anmärkningar på extremiteterna med veka kotor fram och bak. Imponerar i ridning, fin trav och bra galopp. I hoppningen är han snabb från marken, har en fin språngkurva och hoppar mycket bra. Accepteras trots grava benfel för sin fantastiska hoppning, välj ston med omsorg. Han hade inte godkänts som 2,5-åring med de felen men hoppar så spektakulärt idag att vi ger honom en chans och följer upp fölen.

No Worries (SWB f -05 e No Limit-Voltaire, uppf/äg Katri Wäyrinen) 45/49 p på 3-årstest
Em acceptabel typ, lite för lång i kroppen, anmärkningar på extremiteterna men ok för en hopphäst. Idag imponerade han inte under ryttare(ny ryttare för dagen) men han har sina resultat och därför ger vi honom en chans för ett begränsat antal ston.

Kan accepteras efter flerdagarsprov med goda resultat ( över 7,75 i snitt)
Barland I.M. (SWB f -10 e Briar - Tip Top, uppf/äg Iwona Majewska)
En mindre modell, saknar ännu lite hingstkaraktär. Veka kotor och rygg. Mycket väl presenterad under ryttare, fin mekanik i trav efterhand. Bra galopp i uppförsbacke och verkligt bra mellantrav, totalt sett mycket utvecklingspotential. En mycket bra ridhäst och otroligt fin stamtavla, svenska linjer med internationellt beprövat blod. Han kan inte accepteras idag men kan nå godkännande via flerdagarsprov om han utvecklas väl och gör ett bra prov.

Ej accepterad
Linghson (SWB f -10 e Lingh - D-Day - Welt As), 44/40 p på 3-årstest
Saknar hingstkaraktär och har många anmärkningar på sina extremiteter, veka kotor. Imponerade inte i ridningen så att han övertygar med funktion.
 
Sv: godkänd i ett snöre

Det står ju även såhär, vad betyder det?

Hingstar som accepterades utan restriktioner behöver endast meritera sig via flerdagarsprov, sportprestationer eller avkommevärdering. De hingstar som fick begränsat tillstånd ska utvärderas via till exempel fölinspektioner.
 
Sv: godkänd i ett snöre

Det säger ju en hel del omkvaliten på hingstar godkända i Oldenburg. Det enda problemet jag ser är om hingstägaren i sin reklam endast tar med den positiva kritiken och stoägaren inte känner till historien.

Men det är ju upp till stoägarna att välja nu, jag skulle aldrig betäcka med en hingst som är godkänd på så lösa grunder, precis som att jag aldrig skulle betäcka med en treåring godkänd i Sverige. Löshoppning av en hopphingst intresserar mig inte.
 
Sv: godkänd i ett snöre

Frans Andreo måste tex visa prestationer eller avkommeresultat.
Eller svenska bruksprovet som är ett flerdagarsprov. Så de är inte helt godkända än.

Kan inte tycka det är så märkligt, som sagt, 3åriga svenska hingstar godkänns på löshoppning under en dag eller två.
 
Sv: godkänd i ett snöre

Det enda märkliga med det är väl möjligtvis att man löshoppade en 4-årig hopphingst.

Syftade mer på de 2 som trots ganska grova fel på exteriören blev godkända
 
Sv: godkänd i ett snöre

Jo, det blir ju lite som att godkänna hingstar på treårstest eller rådgivande bedömning. Men jag tror inte de får så många ston ändå, framförallt inte de med anmärkningar på exteriören
 
Sv: godkänd i ett snöre

Jo, det blir ju lite som att godkänna hingstar på treårstest eller rådgivande bedömning. Men jag tror inte de får så många ston ändå, framförallt inte de med anmärkningar på exteriören
Bra liknelse, tyvärr tror jag att hingstar som dessa KAN få många ston på grund av de som är inblandade bakom dem. De kan säkert bli bra sporthästar men man kan tycka att det nog borde krävas lite mer än pudeldressyr för att bli en godkänd avelshingst idag. :nailbiting:
 
Sv: godkänd i ett snöre

Fast de med "grava" exteriorfel ar ju inte godkanda, som hos oss!

De ar godkanda till 20 ston, sedan utvarderas avkommorna innan de beslutar om hurvida de får fortsatt godkannande el ej.

Jag personligen tycker det kan vara ett ratt bra satt.

Och om ni laser galler det for ALLA hingstarna som visats att antingen åka ned och gora flerdagarsprov, eller meritera sig via avkommmor eller via tavling!

Visst visas de kortare stund, men utavrderingen av det de gor vager ju å andra sidan tyngre och de blir inte livstidsgodkanda på bara några få dagar, utan krav på avkommor el fler tavlingsmeriter eller langre prov. (minst 30 dagars)

Så allt går ju att vanda på beroende på vilket forbund man gillar bast ;)
 
Sv: godkänd i ett snöre

Jo. Det förstår jag deras gräns på 20. Men de som är godkända utan restriktioner då? Vad gäller för dem?
Är de godkända 1 år och sen utvärdering? 5 år och sen utvärdering?
Om så är falket är de ju inte godkända utan restriktioner???
Och det handlar ju om hingstar som blivit ratade vid bruksprov i två olika förbund, den ena i Zangersheide som ju inte direkt har världens högsta krac.....
Blir ju lite som att Oldenburg tar bottenskrapet som inte är tillräckligt bra för att bli godkända i andra förbund
 
Senast ändrad:
Sv: godkänd i ett snöre

Oldenburgar Verbandet, kräver 30, 70 dagars bruksprov för sina hingstar.
Och skall man vara ärlig så jämför man ett 70 dagars prov med vårt svenska bruks prov, så framstår vårt bruksprov inte så speciellt seriöst.
 
Sv: godkänd i ett snöre

Tillägger att hingstarna inte är berättigade till ettstolicens i SWB på bara denna visningen, på samma sätt som t.ex. treåringar som bara är visade på premiering. Canvas Plus t.ex. som verkade via Oldenburg förra året hade även ett 70-dagarsprov med godkänt resultat (dock ej tillräckligt för att direktkvalificera till ordinarie licens).
 
Sv: godkänd i ett snöre

Tillägger att hingstarna inte är berättigade till ettstolicens i SWB på bara denna visningen, på samma sätt som t.ex. treåringar som bara är visade på premiering. Canvas Plus t.ex. som verkade via Oldenburg förra året hade även ett 70-dagarsprov med godkänt resultat (dock ej tillräckligt för att direktkvalificera till ordinarie licens).
Är du helt säker på det? Det finns ju hingst(ar) som godkänts på snöre tidigare år och som är helt utan övriga meriter vad gäller vare sig hingstprov eller tävlingsmeriter och som godkänts för ettstolicens!
 
Sv: godkänd i ett snöre

Tillägger att hingstarna inte är berättigade till ettstolicens i SWB på bara denna visningen, på samma sätt som t.ex. treåringar som bara är visade på premiering. Canvas Plus t.ex. som verkade via Oldenburg förra året hade även ett 70-dagarsprov med godkänt resultat (dock ej tillräckligt för att direktkvalificera till ordinarie licens).

Fast de står med på Björkhaga stuteri på ettstolicens nu?
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag är så otroligt missnöjd med hur både Gmail och Outlook sorterar mail! Fattar inte om det bara är kassa inställningar (tycker jag...
Svar
16
· Visningar
594
Avel Hej! jag behöver tips från er med mer erfarenhet. Jag har några ston på besök till min hingst, varav ett av dem aldrig varit betäckt...
Svar
9
· Visningar
1 393
Kultur Reflekterar lite har besökt Gripsholms slott, Livrustkammaren och Stockholms slott och tidigare har jag också gått guidad tur på...
Svar
5
· Visningar
557
Senast: CaisaCax
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
14 967
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Sadelpadd eller inte?
  • Stötdämpning -sits

Omröstningar

Tillbaka
Upp