Godistips önskas..

Alexandra_W

Trådstartare
Jag har ett problem :devil:

Nya herrn äter INTE:

*frolic
*grisöron
*grisknorrar
*Schmackos
*levergodis
*kattmat :devil:

Kyckling äter han däremot, men det är en aniiing knöligt att ha i fickan. Så har ni något tips på något i princip oemotståndligt godis?

Sv: Godistips önskas..

man kan torka blodpudding, kyckling, korv, ja det mesta i ugnen. torkad lever brukar vara en hit.

Du fattar väl att du får hänga en helgrillad kyckling runt halsen och sen norpa åt bitar ur den när du ska ge hunden! :D
Blir säkert en jättemotivator åt hunden när den ser den goda kycklingen dingla runt halsen! :rofl:

glömde; träna innan hunden får mat. aptiten tenderar att vara bättre då.

Aptit, vad är det? Inget de skickade med den här iaf? Jag BEGRIPER inte hur han kan ha blivit så tjock? :devil: (Om han inte typ fått massa..ehh.. kycklingmackor kanske? *s*)

Förhoppningsvis kanske det blir lite bättra fart på aptiten sen, han är ju ganska 'färsk' än, men hitills är han rätt svårflirtad. Vägrade äta 1½ dygn innan det gick upp en talgdank för mig och jag ringde och frågade om han möjligtvis ätit sina pellets uppblötta. Och jodå. Sen åt han ett mål, och har sen vägrat. Så jag gav upp nu ikväll och rörde ner lite kattburkmat. Då åt han. Men man kan inte ha kattburkmat i fickan heller.

Och jag vet inte, av någon anledning är jag inte helt tänd på den där iden med en grillad kyckling runt halsen faktiskt ,)

Senast ändrad:

man kan torka blodpudding, kyckling, korv, ja det mesta i ugnen. torkad lever brukar vara en hit.

Som sagt, han äter inte levergodis. Han är endera sjuk eller knäpp :devil: (OBS, ifall det inte framgick tydligt nog - jag skojade). Kräsna riesens trodde jag inte ens existerade. Till och med pappas 'jag äter som en fågel och är mager som en skrika' käkar ALLT som det ges i 'godisform'..

Får väl klicka in honom på kyckling kanske, och köra klicker sen då..

ha godiset i en platspåse? äter han korv? köttbullar? annars kan du tärna kyckling och använda det.

Vet inte ang korv, köttbullar och sånt, men jag antar kallt det (har inget hemma så inget att prova med). Kruxet med 'köttgodis' så är lukten, nu ska jag ju inte säga något om hur HAN kommer reagera, men flera av mina tidigare hundar har blivit lite för fixerade vid fickan när det finns 'doftande' godis där. Blir väldigt fint fritt följ, men.. :devil:

Sen vill jag gärna ha ngt godis som man kan 'preparera' alla fickor med, så man kan sticka till en godbit som belöning vid 'extrabra' saker kring det rent vardagliga. Ska man ta tiken som exempel så de där gångerna när grannens katt springer som ett jehu ut ur stallet och tiken vibrerar och ska sätta efter men tvärnitar på ett 'stopp!'. Då vill jag kunna tala om hur BRA det var.

Men, NÅGOT borde man väl kunna hitta som faller herrn i smaken.. hoppas jag.. Han är tyvärr inte överdrivet föremålsintresserad heller (men inte helt ointresserad, hitills sträcker sig dock intresset till att om man kastar springa efter, inget 'bus' eller 'kamp'), annars går ju det utmärkt att använda under träning i alla fall.

när hunden får sitt godis är det redan för sent så att säga. det är löftet om godis som är förstärkaren, alltså det som ökar chanserna för att beteendet upprepas. du måste alltså inte ha godiset på dig, utan det funkar bra att ha det liggandes någonstans.

föremål då? går han igång på bollar?

Eftersom han är så knubbig men inte något matvrak har han förmodligen blivit gruuuuvligt bortskämd med än det ena och än det andra.

Mitt tips: ge inget godis alls, banta ner honom, får upp aptiten av mer motion och inför godis igen senare som då får ett mycket högre värde för honom.

Belöna med leksak eller liknande under tiden.

Gjorde så på en spanieltik jag hade tillfälligt som var smällfet. Grisöron åt hon till frukost typ och var lika roligt som knäckebröd... :smirk: Efter en veckas strikt diet sög hon ordentligt efter leversnittarna igen.

Jag vet inte, enligt upff och det 'lilla' jag sett av honom känns han som motsatsen till bortskämd, både fysisk och psykiskt. Däremot har han tydligen varit väldigt inaktiv, dvs brist på motion.

Sen, kan ju hända att aptiten kommer igång, är ju fortfarande massor med nytt, och han är nog ganska trött och snurrig bdåe psykisk och fysiskt, tror han rör sig mer på en dag här än på en vecka innan.

Det behövs inte börjas med godis nu, har inte tänkt 'träna' honom än på ett tag, utan bara låta honom landa och som uppf rek 'lära sig få beröm och att livet är kul'. Grisöron etc var för jag vill/e se dels om det finns någon konkurrens mellan hundarna om godbitar (finns noll matkonkurrens), och om han tänker vakta 'sitt' mot folk. (Dvs att jag kan ta av honom något som är gott, kontrollgrej jag kör med alla nya, det är kul att veta INNAN man får ett hugg i en fot för man råkade gå förbi vid fel tillfälle)

Enda där jag känt ett 'godisbehov' än, och där går kyckling prima, är dörröppningspassager som av någon anledning är himla läskigt.

när hunden får sitt godis är det redan för sent så att säga. det är löftet om godis som är förstärkaren, alltså det som ökar chanserna för att beteendet upprepas. du måste alltså inte ha godiset på dig, utan det funkar bra att ha det liggandes någonstans.

föremål då? går han igång på bollar?

Jo, fast - jag kan ha HELT fel här - som jag upplever det, så om de får godis i de där lägena när det blir 'extrabra' så ökar det chansen att det fungerar nästa gång med. Även om man inte ger godis 'normalt'? Om vi tar tiken som ex, hon kom med ganska bristfällig inkallning. Fanns det minsta lilla som lockade mer så var det 'jag hör, kommer snart, ska bara...' Körde mumsigaste godis vi hittade, vid varje inkallning i början. Sen vid varannan osv.

Sen körde jag det länge bara vid 'extrabra', och det VERKAR (här jag kan ha fel) att hon någonstans greppat att om det finns något väldigt lockande att springa efter t ex, och matte ropar, har hon något ÄNNU bättre, garanterat?

(Det går naturligtvis lika bra med en leksak med en motiverad hund. Men svårt att ha något liggande, jag rör mig ju kors och tvärs över gården, mellan stall och hus, gård och hagar osv).

Kan inte säga så mycket ang föremålsintresset än, fick igång honom med en boll igår, men det roliga är att springa efter den, hämta den och sen är den trist. Han gjorde samma sak med en plyschfrisbee idag (som han varit helt ointresserad av innan, så möjligt intresset vaknar). Dock så det är helt ointressant om man inte kastar den, t ex vifta med den, inbjuda till bus/dragkamp etc är (än iaf) helt oointressant. Jag ska prova vad han tycker om ett rep dock, för som sagt leksak går ju lika bra som belöning i träningssituationer.

Vet inte om det kan var till någon hjälp men våra hundar är som galen i vårat akvariefoder(algtabletter).

Äter han inte "riktig" torkad lever? Det slinker ner i min kräsna vovve t.o.m (hon äter annars bara vaniljdrömmar :love: )

Annars finns det ju andra torkat... Lunga, vom, senor, trynen, tjurmuskel, strupe ect =) Köper mitt från http://www.m-farskfoder.nu/

Äter han inte "riktig" torkad lever? Det slinker ner i min kräsna vovve t.o.m (hon äter annars bara vaniljdrömmar :love: )

Annars finns det ju andra torkat... Lunga, vom, senor, trynen, tjurmuskel, strupe ect =) Köper mitt från http://www.m-farskfoder.nu/

Nix, iofs är den inte 'purfärsk' (den ha legat i burken ett tag). Kan ju prova göra ny.

Som sagt så varken öron (ox- och gris) eller knorr gick ner, så tror inte trynen etc fungerar. Men kan prova göra nytt levergodis, och provtorka lite kyckling och annat med.

Och prova lite 'udda' grejer.. (Har en sjukt kräsen katt, äter inte burkmat alls, äter bara lax om den är rökt eller gravad etc. Skitskum. Han är dock GALEN i - karljohanssvamp.. err...)

själva poängen är att hunden ska VETA att den får godis. det är det klickerträning går ut på. när hunden hör klicket vet den att den får godis, men den måste inte få godiset inom en tiondels sekund.

lär du hunden att "bra" betyder "nu får du godis" så kan du använda ordet "bra" som förstärkare, och sedan skicka hunden till godisskålen. det funkar lika bra som att ge godisen från handen.

själva poängen är att hunden ska VETA att den får godis. det är det klickerträning går ut på. när hunden hör klicket vet den att den får godis, men den måste inte få godiset inom en tiondels sekund.

lär du hunden att "bra" betyder "nu får du godis" så kan du använda ordet "bra" som förstärkare, och sedan skicka hunden till godisskålen. det funkar lika bra som att ge godisen från handen.

Fast det förutsätter väl att man har godisskålen i närheten?

Men ang klicker är jag helt med, jag menade när man kör utan klicker i mitt svar. Bara för att undvika missförstånd.

En i min hundkurs hade samma problem... Men hon kom på leverpastej i tub. Hon tar därmed en liten klick på fingret och hunden slickar i sig.

:)

Jag har ett problem :devil:

Nya herrn äter INTE:

*frolic
*grisöron
*grisknorrar
*Schmackos
*levergodis
*kattmat :devil:

Kyckling äter han däremot, men det är en aniiing knöligt att ha i fickan. Så har ni något tips på något i princip oemotståndligt godis?

finns kycklingpastej på tub, som man kan ha med sig. Har jag på träningar ibland!

Förhoppningsvis kanske det blir lite bättra fart på aptiten sen, han är ju ganska 'färsk' än, men hitills är han rätt svårflirtad. Vägrade äta 1½ dygn innan det gick upp en talgdank för mig och jag ringde och frågade om han möjligtvis ätit sina pellets uppblötta. Och jodå. Sen åt han ett mål, och har sen vägrat. Så jag gav upp nu ikväll och rörde ner lite kattburkmat. Då åt han. Men man kan inte ha kattburkmat i fickan heller.

Och jag vet inte, av någon anledning är jag inte helt tänd på den där iden med en grillad kyckling runt halsen faktiskt ,)

Min var ett skelett när han kom. Åt inte, jag har aldrig trilskats med honom.

Maten ner på golvet, varsegod, äter han inte väntar jag ca 15min, sen åker den upp igen, och han blir utan. Det är hans mat som gäller, duger inte det får han inget, och hundar svälter inte sig själva (dock gick han ner i vikt i gen när tiken löpte :crazy)
nu äter han med god aptit när det serveras, och vi har aldrig några problem med det. :)

Liknande trådar

Hundhälsa Ursäkta detta långa (röriga?) inlägg. Vi har en jättefin tik som vi är fodervärd åt. Hon är av en ras som behöver mycket mat och...
2
Svar
20
· Visningar
3 455
Senast: vallhund
·
Hundhälsa Hej, Jag har ett problem med min hund som jag hoppas få tips på hur jag ska få bukt med. För lite mer än 2 år sedan fick jag min fina...
Svar
3
· Visningar
14 021
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Jag har en shetland sheepdog på dryga året, hon har sen hon kom till mig som 8 veckors valp alltid haft väldigt svårt för andra hundar...
Svar
16
· Visningar
2 441
Senast: Monstermom
·
Övr. Hund Jag vet att det finns tusen trådar om det här redan :o Har läst en del av dom. Min hund verkar ha hittat sin röst såhär vi tre års...
Svar
8
· Visningar
6 189
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka