Sv: Godistips önskas..
när hunden får sitt godis är det redan för sent så att säga. det är löftet om godis som är förstärkaren, alltså det som ökar chanserna för att beteendet upprepas. du måste alltså inte ha godiset på dig, utan det funkar bra att ha det liggandes någonstans.
föremål då? går han igång på bollar?
Jo, fast - jag kan ha HELT fel här - som jag upplever det, så om de får godis i de där lägena när det blir 'extrabra' så ökar det chansen att det fungerar nästa gång med. Även om man inte ger godis 'normalt'? Om vi tar tiken som ex, hon kom med ganska bristfällig inkallning. Fanns det minsta lilla som lockade mer så var det 'jag hör, kommer snart, ska bara...' Körde mumsigaste godis vi hittade, vid varje inkallning i början. Sen vid varannan osv.
Sen körde jag det länge bara vid 'extrabra', och det VERKAR (här jag kan ha fel) att hon någonstans greppat att om det finns något väldigt lockande att springa efter t ex, och matte ropar, har hon något ÄNNU bättre, garanterat?
(Det går naturligtvis lika bra med en leksak med en motiverad hund. Men svårt att ha något liggande, jag rör mig ju kors och tvärs över gården, mellan stall och hus, gård och hagar osv).
Kan inte säga så mycket ang föremålsintresset än, fick igång honom med en boll igår, men det roliga är att springa efter den, hämta den och sen är den trist. Han gjorde samma sak med en plyschfrisbee idag (som han varit helt ointresserad av innan, så möjligt intresset vaknar). Dock så det är helt ointressant om man inte kastar den, t ex vifta med den, inbjuda till bus/dragkamp etc är (än iaf) helt oointressant. Jag ska prova vad han tycker om ett rep dock, för som sagt leksak går ju lika bra som belöning i träningssituationer.