A

annyka

Är det en bra idé att använda "godis", typ morot, vid tricktraining?
Rädd att hästen ska få en ovana och tigga eller nafsa efter godis hela tiden...vad tycker alla som håller på med de?!
 
Sv: godis?!

Är det en bra idé att använda "godis", typ morot, vid tricktraining?
Rädd att hästen ska få en ovana och tigga eller nafsa efter godis hela tiden...vad tycker alla som håller på med de?!

Jag började med det och ångrar att jag gjorde det, fick bara negativa resultat - nafsning - aggressivitet - osv...
 
Sv: godis?!

Jag började med det och ångrar att jag gjorde det, fick bara negativa resultat - nafsning - aggressivitet - osv...

precis. sånt jag ör rädd för. tips på hur man lär sin häst utan godis? kan nog bli svårt...:crazy:
 
Sv: godis?!

Jag använder godis och deet funkar utmärkt så länge man är konsekvent. Jag tror också det har mycket att göra med relationen till hästen. Fergus har aldrig fått godis i handen (av mig) tidigare, och han har aldrig varit tiggig. Vi har tränat PNH i något år, så vi förstår varandra ganska bra.
Att använda sig av partiell betingning kan vara en bra idé. Man ger inte godis varje gång, och inte enligt något särskilt mönster. För oss har det varit enklare att öka kraven på det sättet.
Nu har vi dock stött på problem utifrån, en annan tjej i stallet har börjat ge min häst godis när hon släpper in eller ut från hagen. Det förstör mycket av träningeen och har tvingat oss att börja om.
Så mitt råd; var konsekvent och mata inte "utanför träningen". Ha en bra grundrelation till hästen, och då menar jag inte bara att hästen är snäll och går att leda osv utan helt enkelt att han flyttar sig när du vill utan våld.

Alla hästar är individer, testa dej fram. Är du orolig så var uppmärksam på små tecken och avbryt när det inte känns bra. För både din och hästens skull.
 
Sv: godis?!

Jag använder godis och deet funkar utmärkt så länge man är konsekvent. Jag tror också det har mycket att göra med relationen till hästen.

Kan hända men jag och min häst är jättetajta, jag har haft henne från "början" eller det är jag som hanterat henne osv. Att jag började ge henne godis gjorde henne nafsig och bufflig (vi tränade saker som att buga osv) så jag slutade direkt. Kan hända att jag inte har den rätta kunskapen så det funkar inte för mej - vad vet jag? jag tror iallafall att det finns bättre sätt än att hålla på med godis.
 
Jag tycker godis går bra om det är använt för att uppmantra en häst men inte för belöning.

De är för smart och kan ändra det lätt till att de har tränat dig istället att ger de godis för visa saker.
 
Sv: godis?!

Kan hända men jag och min häst är jättetajta, jag har haft henne från "början" eller det är jag som hanterat henne osv. Att jag började ge henne godis gjorde henne nafsig och bufflig (vi tränade saker som att buga osv) så jag slutade direkt. Kan hända att jag inte har den rätta kunskapen så det funkar inte för mej - vad vet jag? jag tror iallafall att det finns bättre sätt än att hålla på med godis.

vad menar du med bättre sätt? verkar svårt att lära en häst tex buga om man inte har något att locka med...hur gör du istället?
god jul :)
 
Sv: godis?!

jag trnar min häst med godis när jag tränar trick. min häst var tiggig och bufflig när jag fick honom, men jag har aldrig gett honom något ur handen förutom när jag tränar med honom, och han tigger inte, men det är viktigt att man inte ger för mycket...
 
Sv: godis?!

Har tränat min häst med godis, använder det både vid trickträning o hämtning i hage, när jag tycker han är söt osv :o :angel: Men han har inga problem med det. Visst e han tiggig men det är bara att säg åt han, absolut inte tiggig på att jobbigt sätt utan han tigger mest genom o slicka på en o smågnägga hela tiden. Jag skulle aldrig tillåta att han höll på med att bitas eller vara aggressiv för att han ville ha godis. Prova o se vad som funkar för er, för mig är godis ett utmärkt sätt. :)
 
Sv: godis?!

vad menar du med bättre sätt? verkar svårt att lära en häst tex buga om man inte har något att locka med...hur gör du istället?
god jul :)

För det första: jag känner än så länge inget behov att låta min häst buga.

MEN om jag skulle göra det så skulle jag skaffa mej kunskapen om det här med godisgivande, jag såg min kompis göra det och blev lite fascinerad men var inte längre det när jag såg olaterna efteråt, som tur är hästen bara en liten welsh som går att kontrollera rätt lätt men det är ju inte roligt att hästen nafsar efter ens hand hela tiden. Att gå in i kompisens hage var bland det värsta jag varit med om, alla hästarna var tränade på samma sätt och VAR VERKLIGEN PÅ EN - hemskt! Kände mej så otroligt trängd!

Nu ber jag inte min häst att buga, men ibland kan man ju såklart försöka och då lockar jag på henne med rösten och håller i ena frambenet och stödjer henne så hon känner sig säker nog att våga buga och om hon tycker så mycket om mej att hon vill göra det utan godis gör hon det. En häst som litar på en till 100% gör saker för en om man bara ber snällt. Ger du godis för att få hästen gå i form? ger du hästen när den skall hoppa över ett hinder?
Jag tror fortfarande att det finns något annat sätt, bara det att jag inte kommit på vad.... jag söker lösningar hela tiden och ibland tar det en stund att hitta dom men när man väl gör det är det guld värt ;)
Godisgivande har jag börjat se lite som en snabbare lösning.... liksom när folk lockar in hästen från hagen med havre, i princip samma sak, bara att man kanske inte alltid ger hästen ifrån handen utan kanske i någon hink eller liknande.
Jag filurar mycket på det här och funderar fortfarande väldigt mycket på det... Hundar tränar jag ju med godis, varför skulle det inte funka med hästar? kanske för att hästar är flyktdjur och hundar är rovdjur, vad vet jag? Kommer upp massa jobbiga tankar när man tänker på det där... Men värt att tänka på. Min hund är ju inte nafsig....
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: godis?!

Alla djurtränare/ domptörer använder godis vid träning, för att senare inte ge varje gång.
det spelar ingen roll om det är hund, häst, elefant eller delfiner.

man kan ta med oss människor oxå. vi jobbar inte gärna utan belöning- lön för mödan.
 
Sv: godis?!

Om an ska använda godis vid träning sà ska mn göra det bra, enligt mig sà kan man göra det om man vet en hel del om hästar och är säker pà att de inte blir naffsiga och fàr en dàlig uppfostran.
"mina" hästar fàr en godisbitt dà och dà efter träning och sà, När hagen är alldees lerig, brukar jag ställa mig i grinden och roppa pà dom med en hink i handen, hämta 20 hästar i en 2 dm lervälling är inte sà lockande. Tar dom en och en och làter dom fà en liten tuga var. Kanske inte sà korrekt men har inte gett mig nàgra som hällst problem.

Men jag skulle alldrig börja trick-träna nàgon häst med godis utan ett bra system, och det ända bra system jag har hittat för att träna hästen med godis är klickerträning, kan användas renodlat el med den metod man tränar Hästen pà.

Sà mitt ràd är att köpp en bok och läs försök inte hitta pà egna vägar att gà, det finns redan sà mycket människor som promenerat käpprätt till helvetet och de skriver inga böcker om att träna hästar, sà läs och Lär av nàgon som redan har gjort vad du vill göra framgàngsrikt.

Klickerträning är fràn början den träningsmetod de uppfann för att träna delfiner eftersom man inte kan träna dom med negativ stimul, (beröring, tryck osv) Sà de behövde hitta pà ett system som fungerar med enbart possetiv förstärkare. Klick och godis.
Det hanslar om retningar och naturligt bettende.

nu vart det làngt igen
 
Sv: godis?!

Alla djurtränare/ domptörer använder godis vid träning, för att senare inte ge varje gång.
det spelar ingen roll om det är hund, häst, elefant eller delfiner.

man kan ta med oss människor oxå. vi jobbar inte gärna utan belöning- lön för mödan.


DET är väldigt sant... men jag använder eftergift som belöning på mina hästar och det verkar funka.
Hur vet du att ALLA gör det? Har du träffat ALLA djurtränare? Jag läste om en kille en gång som lärt sina hästar stegra osv, har inget minne av att han nämnde något godis...
Men som sagt - vad vet jag? jag kan ingenting om sånt där godisgivande, testade det en gång utan kunskapen när min kompis gjort det på min häst som hållt på ett tag med det och det blev inga roliga resultat i slutändan. Visst kunde hon buga och allt sånt, men hellre en onafsig häst än en häst som kan alla konster i världen - faktiskt.
Men sen kan det ju säkert va olika från häst till häst också, dom är ju olika individer. Sen om man har lite mer kunskap kan man säkert få det att funka. Dock hade hon hållt på med det i säkert tre år och jag tyckte hennes häst var lika nafsig för det. MEN som sagt.. vad vet jag.
 
Sv: godis?!

vad menar du med bättre sätt? verkar svårt att lära en häst tex buga om man inte har något att locka med...hur gör du istället?

Min häst är klickertränad. Vi håller på och lär oss buga, så här har vi gjort:
1. Jag lärde honom följa min hand (knuten näve när han ska följa) genom att när han nosade på min hand - klick godis- o.s.v. Numera ger jag inte godis när han följer, berömmer bara med rösten.
2. Sen lät jag helt enkelt honom följa min hand ner mellan frambenen. Jag har aldrig tagit tag i något ben och dragit, utan han har fått komma på det själv. Kommer huvudet tillräckligt långt ner så viker sig frambenen för eller senare:angel: .
Likadant med belöning här - när han följer med handen bra ner- klick o godis.

Här är vi lite på gång, och jag använder INTE godis att locka med. Däremot vet han ju att han får efteråt, i "normalposition", efter klicket.
cirkusbugar.jpg
 
Sv: godis?!

Jag har förklarat så många gånger :smirk: så jag föreslår att du söker på klickerträning/trick o.s.v. så får du fram många trådar med förklaringar...
 
Sv: godis?!

Det finns ingenting som säger att en häst skulle börja tigga efter godis bara för att den tränas med godis. Det är en myt!

Hästar äter, alla hästar äter. Godis i form av morötter eller liknande är ingen drog utan lika naturligt som vilket foder som helst för hästen. Det är hur du hanterar din häst som avgör om den börjar tigga eller inte.
 
Sv: godis?!

Men de är inte dumma, ur händer kommer godis!

Har du någomsin stött på en omutad häst som nafsar?
 
Sv: godis?!

Mina hästar är "mutade":mad: -belönade o har aldrig nafsat!

Vi kan ta ett ex. Idag när de skulle in från hagen så måste de hoppa över ett dike å sen hemåt. Jag vill inte att de drar järnet på knögglet o säger då -gå sakta o när de har hoppat över säger jag -stanna! å de gör så:bow: Det är def. värt en morot.
 
Sv: godis?!

Är det en bra idé att använda "godis", typ morot, vid tricktraining?
Rädd att hästen ska få en ovana och tigga eller nafsa efter godis hela tiden...vad tycker alla som håller på med de?!

Måste erkänna att jag mutar hästarna ibland :angel:. I stallet. Och ibland får hästen även efter ett träningspass osv. Men oftast så ger jag hästen faktiskt godis när den står i gången. Men jag har dock aldrig varit med om att någon utav dessa hästar har nafsat eller tiggt. :D
 

Liknande trådar

Hästhantering Ja, som rubriken lyder. HUR kan jag lära hästen att ta godis snällt? Jag har en häst som gärna tar godis med exakt hela munnen. Tänder...
2
Svar
26
· Visningar
2 578
Senast: mily
·
R
Ridning Min ponny vill inte gå från stallet. Han skrittar i snigelfart och stannar var 5e meter. Jag behöver "banka" mjukt med skänklarna länge...
Svar
16
· Visningar
1 452
Senast: nullo-modo
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 230
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
224
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp