Sv: godis?!

Det är hur du hanterar din häst som avgör om den börjar tigga eller inte.

isåfall måste jag ha någon slags überhantering :angel:. Jag mutar ganska ofta, men ALDRIG att hästarna nafsar för det. Men de ser iallafall väldigt ståtliga ut när man plockar fram en godis, för var påsen står vet ju de ju.
 
Sv: godis?!

*KL*
Ang. klickerträning. så går det lika bra med ord-duktig, så begriper hästen.

Hästen blir inte nafsig om man inte ger utan orsak.
Fattar inte att det ska vara så fult med belöning till hästarna- skitmode! Som allt nästan allt annat New Age

Är väl för gammal:D
 
Sv: godis?!

Ja, det har jag. Det handlar inte om godis, det handlar om relationen till människan. Hur hästen hanterats och vad den lärt sig.

Hästar är vanedjur, precis som vi människor. Därför är de också lätta att träna och skapa beteenden hos. En häst kan tigga, naffsa och bete sig "ohyffsat" även om du aldrig någonsin givit den någon föda alls ur handen. Att det ofta sker i samband med godis är ju för att det är en bra anledning för hästen att tigga. Själv har jag aldrig skapat ett sådant beteende hos någon häst, trots att jag i stort sätt alltid har med mig morötter eller liknande. Det handlar helt och hållet om hur du hanterar hästen. En häst skulle aldrig tigga föda av en trygg, ledande individ om denne inte accepterade det. Varför ska den göra det från mig?

Hästar är kloka djur och kan lätt lära sig vad godis är och hur det förtjänas. Samt hur det inte förtjänas.
 
Sv: godis?!

Skillnaden på klicker och ord är att klicket är konstant och konsekvent. Det kan du aldrig åstadkomma med din röst. Just därför är klickerträning i många fall mycket mer effektivt.
 
Sv: godis?!

Skillnaden på klicker och ord är att klicket är konstant och konsekvent. Det kan du aldrig åstadkomma med din röst. Just därför är klickerträning i många fall mycket mer effektivt.
Kan visst:p
Dessutom kan hästen då särskilja på om den har varit extremt duktig-vid inlärning av ngt nytt.
Menar nu uppsuttet där det är jobbigt att behöva ha en Klicker i handen eller i munnen- eller vad du nu har den;)
Båda mina hästar har fått massor med beröm när de har lärt sig byten i varje, så att de har bytt som tokar innan det har lagt sig.

:banana: :banana: Jag kan, jag kan.....
 
Sv: godis?!

Haha.. ja alltså du kan nog aldrig, enligt mig, få den konsikvens med ord som med klicker. Men det betyder inte att du inte kan åstadkomma samma kommunikation och förståelse med ord. Jag använder numera endast ord och kroppsspråk - klickern var bara en god erfarenhet och en hjälp då jag inte funnit den kommunikaionen som jag har idag med min häst.

Med tanke på att tom människor kan höra en annans sinnesstämning i dess röst, tots att personen försöker att dölja det, så är jag ganska övertygad om att hästar märker skillnaden minst lika tydligt. Men visst kan man arbeta sin häst utan klicker, det gör jag också. ;)

Sen får vi nog aldrig veta om det stämmer eller inte. Och det gör ingenting. :)
 
Sv: godis?!

*knapp lån*
Min häst drivs av morötter!!!!!
Men.... han är inte tiggig!
När vi tränar, både när jag rider och när jag arbetar honom från marken använder jag morötter som belöning, Jag kallar det "morotsmetoden" och det funkar fantastiskt!
Men så är han en fd. cirkushäst också, och helt säkert van att få Gotta när han gjort rätt!

Men min röst är viktigare!
Nu när jag är hur hes som helst, lyder han nästan inte alls, matte låter ju inte som vanligt:confused:
Hunden lyder inte heller min hesa stämma, man det kan bero på att han är 11 år, och vet att matte inte orkar bli förbannad när hon är hes:angel:

* Jenny *
 
Sv: godis?!

Det är okey att använda godis som morot och sånt hästgodis man kan köpa i hästshopar och sånt, sålänge du sätter gränser för hästen och tydligt talar om att "du får bara godis när du gjort rätt" och markerar för hästen om den naffsar. Visst, en del hästar kan man bara inte ge godis, för då hoppar den nästan på en, men i det stora hela handlar det bara om att sätta gränser och markera för hästar att det verkligen inte är okey att naffsa och tigga i tid och otid. Båda mina hästar får godis vid träning, men endast då! Aldrig godis i boxen eller när man släppt dom i hagen eller nått sånt, bara vid träning i paddocken eller var man nu håller till. Hästen ska koppla ihop godiset med väl utfört arbete, inte att tiggande och naffsande leder till godis. Tyvärr är det många som tror att dom är snälla mot hästen om den får godis, och att hästen på något sätt blir sur om den inte får godis.
 

Liknande trådar

Hästhantering Ja, som rubriken lyder. HUR kan jag lära hästen att ta godis snällt? Jag har en häst som gärna tar godis med exakt hela munnen. Tänder...
2
Svar
26
· Visningar
2 578
Senast: mily
·
R
Ridning Min ponny vill inte gå från stallet. Han skrittar i snigelfart och stannar var 5e meter. Jag behöver "banka" mjukt med skänklarna länge...
Svar
16
· Visningar
1 452
Senast: nullo-modo
·
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 230
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
224
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp