Godaste osten?

Pilot

Trådstartare
Vad säger ni?

Både på frukostmackan och till ostbrickan.

Just nu är min favorit Kvibille Cheddar :love:
Den hade kunnat vara ännu skarpare i smaken och torrare, men för att vara svensk är den klart godkänd.

På ostbrickan, testa stek en hel brieost i lite olivolja, lite havssalt på den och den är mjuk och god till kex med marmelad.
Men min absoluta favorit är Manchego.
 
Jag är väldigt förtjust i grevé, pga nötigheten och att den är så mild och lite "krämig" (jag gillar inte hårdostar som är lagrade länge och därmed smuliga). Dock brukar vi vara hyfsat allätare vad det gäller ost, så det brukar bli den ost som har ett bra pris när jag handlar som får följa med hem.... :D
 
Jag är extremt smal i min ostsmak :D
Gräddost
Hushållsost
Parmesan
Mozzarella
I den ordningen, till olika saker!
 
WB till allt 😍 glöm parmesan WB på pasta!
WB till rödvin

Sedan gillar jag spanska hårdostar också, gärna en lätt rökt fårost!
Är WB västerbotten?
Föråt mig på det för ett par år sedan, vi fick ett gäng pajer över efter en kräftskiva och jag åt tills det kom paj ut genom öronen...

Jag tror inte jag har ätit rökt spanskost, kan du ge mig ett förslag? :)
 
Jag är väldigt förtjust i grevé, pga nötigheten och att den är så mild och lite "krämig" (jag gillar inte hårdostar som är lagrade länge och därmed smuliga). Dock brukar vi vara hyfsat allätare vad det gäller ost, så det brukar bli den ost som har ett bra pris när jag handlar som får följa med hem.... :D
Alltså min mamma lever på masdammer och för mig är det bara 🙈🙈🙈🤦‍♀️🤦‍♀️🤦‍♀️
Greve kan jag äta när jag hänger med en väns familj i deras sommarstuga, tycker inte alls den smakar bra annars!
 
Jag är extremt smal i min ostsmak :D
Gräddost
Hushållsost
Parmesan
Mozzarella
I den ordningen, till olika saker!
Gräddost på knäckemacke är 👌👌👌
Jag gillar listan förutom den andra osten, tycker mozzarella är lite lätt underskattat, den och tomat med olivolja är livet. :love:
 
Lidls brännvinsost är god men ganska variabel. Ibland är den torr och smaklös som en hushållsost, ibland är den riktigt kladdig, oljig och smakrik som den skall vara. Hemköp har sålt samma men med annan etikett. Svensktillverkat förstås.
 
Macka = kvibille cheddar eller gräddost, Västerbotten

Äta annars = smulcheddar långlagrad, Manchego, gruyere, morbier (gränsfall att passa kriteriet…).
Aldrig testat Morbier, googlade och den verkar spännande.
Det är väldigt beroende på humör om jag tycker om kittost.
Tycker att ibland smakar de nästan ingenting eller så smakar de skarpt fast på "fel sätt".
 
Vad säger ni?

Både på frukostmackan och till ostbrickan.

Just nu är min favorit Kvibille Cheddar :love:
Den hade kunnat vara ännu skarpare i smaken och torrare, men för att vara svensk är den klart godkänd.

På ostbrickan, testa stek en hel brieost i lite olivolja, lite havssalt på den och den är mjuk och god till kex med marmelad.
Men min absoluta favorit är Manchego.

Kvibille FTW! :love:

Till matlagning (om vi pratar svensk ost) så är det Västerbotten som gäller, den är magisk!

Annars äter jag mer eller mindre alla typer ost förutom smaklös plastost (Hushållsost :wtf:), chèvre och alltför stinkande hårdost (Svarta Sara odyl).
 
Kvibille FTW! :love:

Till matlagning (om vi pratar svensk ost) så är det Västerbotten som gäller, den är magisk!

Annars äter jag mer eller mindre alla typer ost förutom smaklös plastost (Hushållsost :wtf:), chèvre och alltför stinkande hårdost (Svarta Sara odyl).
Jag gillar också Kvibille! Särskilt på hembakat bröd, men den är också oslagbar på knäckemacka.

Har du någon annan cheddarfavorit?
 
Jag gillar också Kvibille! Särskilt på hembakat bröd, men den är också oslagbar på knäckemacka.

Har du någon annan cheddarfavorit?

Faktiskt inte förutom Snowdonia Tryffelcheddar men den är främst för matlagning tycker jag (även om den är god rakt av också). Sedan försöker jag så långt det går köpa svensk ost så "vardagsost" som ost för frukostmacka är alltid svensk.
 
Mitt smaksinne har förändrats av sjukdom. Förr gillade jag cheddar men numera tycker jag den mest smakar salt?
Tycker om vällagrad präst och dito greve. Ibland får butiken in fellagrad Västerbotten - billigt- och då köper jag på mig ett lager. :)

Nån tipsade om lagrad hushåll. Så jag ställde en i kylskåpet i ett halvår. Den var lika trist efter det
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är egentligen på väg att gå och lägga mig, men jag måste skriva ner det här nu, innan jag förtränger det. Ikväll hade jag ätit en...
Svar
0
· Visningar
1 136
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Tack vare att @cewe påminde mig om resistent stärkelse så fick jag tummen ur att testa. Jag hade hört om det tidigare och tyckte att det...
Svar
0
· Visningar
914
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I helgen som gick var jag och maken på "gourmetweekend". Det här med att låta mat bli en sinnlig upplevelse är något jag gillar...
Svar
0
· Visningar
518
Senast: cassiopeja
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 273
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp