*Göda upp liten gårdshund*

S

SirWillgott

Har en D/S gårdshund på tre år som är min älskade närmast hjärtat<3
Troligen har han fått mask för några veckor sedan och förlorade snabbt muskelmassa och fett!
Avmaskade för någon vecka sedan och tycker det blivit bättre, men inge helt=/
Behöver nu tips och råd på hur jag ska kunna göda upp min plutt igen!:bow:
Han får rejält med motion, bor på gård så han och andra hunden är ute mest hela dagarna!
För tillfället får han ca 3-4matskedar (fulla) med burkmat på morgon
och ca 2dl torrfoder med liite olja i på e.m

Kanske jag ska börja ge honom tre gånger /dag?

Sv: *Göda upp liten gårdshund*

Avmaska han igen för att få bort ägg och kvarvarande maskar.
Vad får han för foder nu, vilket märke alltså?

Oj det var lite tycker jag, min får 5 dl nutra nuggets/dag.
Burkmat innehåller ju mest vatten:crazy:

Tycker det låter som väldigt lite mat..

Mina australiska terriers äter 5-6 dl högenergifoder/dag + en del kött nu och då och de har bra hull. Skulle de bara få 2 dl/dag skulle de vara vandrande pinnar.

I övrigt ska man avmaska igen efter ca 2 veckors tid för att få hunden parasitfri, eftersom de ägg som fanns vid första avmaskningstillfället kläcks och blir till nya maskar, som i sin tur lägger ägg efter ca 3 veckor.

Vad ger du för foder?

Kan du få i honom mer foder på morgonen eller 3ggr per dag så kan ju det vara en ide. Om du inte behöver byta till ett kraftigare foder?

Min dsg är inget matvrak så hon äter bara 1 dl * 2/dag. Hon får även smaka matrester o kött på em. målet. Ger henne Orijen o det behöver man inte äta så mycket av som tex doggy m.fl.

Om han äter upp all mat så ge mer, det är inte så mkt mat.
Kanske kan du prova byta till ett kraftigare foder?
Min DSG äter ca: 4-5dl torrfoder/dag (Royal Canin sensibel) + lite rester ibland och han är fin i hull.

Om han äter upp all mat så ge mer, det är inte så mkt mat.
Kanske kan du prova byta till ett kraftigare foder?
Min DSG äter ca: 4-5dl torrfoder/dag (Royal Canin sensibel) + lite rester ibland och han är fin i hull.

Verkar som min äter lite :confused: När jag gav henne royal åt hon ca hälften av rekommendationen på påsen. I och för sig får hon ju lite godis under dagen under träning, lek mm men ändå.. Hon verkar inte behöva mer eftersom hon lämnar om jag ger henne mer.

Har din alltid ätit så pass mycket? Min är ju 9 mån nu så jag tänkte om hon behöver mer med åldern?

Nej, när han var yngre åt han sämre...
När han växte som mest så gick han ner i vikt, men jag höll ut och när han blev närmare året så började han äta mer också.
Han är 14 månader nu.

Men jag tror att min äter rätt så mkt för att vara gårdshund, men han är inte tjock för det... han gillar bara mat :D

Vad ger du för foder?

Kan du få i honom mer foder på morgonen eller 3ggr per dag så kan ju det vara en ide. Om du inte behöver byta till ett kraftigare foder?

Min dsg är inget matvrak så hon äter bara 1 dl * 2/dag. Hon får även smaka matrester o kött på em. målet. Ger henne Orijen o det behöver man inte äta så mycket av som tex doggy m.fl.

Jo det är ju så att min DSG inte äter så mycket.. kan få i honom lite mer, alt börja ge tre ggr/dag men annars har han alltid ätit ca 2dl* 2/dag och klarat sig finfint på de+rester dåra;)

ALLA- Skrev fel förr.. han får ca 3-4dl (kommer inte ihåg märket.. men innehåller ung. samma som pedigree och är väldigt spröda och lätttuggade) på e.m och nu ca 1dl på morgon+ 4-skedar burkmat.. men då ska jag försöka få i honom mer!
Avmaska ska jag självklart göra igen!:) Det var bara ca 1vecka sedan som vi avmaskade båda hundar, så han ska få sin andra tablett nästa vecka.
Vad har ni för tipps på fettberikad torrfoder då?

Köp nutra nuggets!
Super bra foder som inte innehåller en massa spannmål (vilket pedigree gör)

Köp nutra nuggets!
Super bra foder som inte innehåller en massa spannmål (vilket pedigree gör)

Nja, det håller jag inte riktigt med om. Jag fick med NN foder när jag köpte valpis. Han fick det i några månder, tills jag bytte till RC.

NN ville han knappt äta, magen var knas till och från-mkt gaser och hullet inte helt 100. Likaså fick min tik pröva detta foder ett tag och samma sak på henne, och hon är annars inte så känslig av sig!

RC däremot äter han med god aptit, magen är bra och avföringen har aldrig sett bättre ut! Han börjar även bli finare i både päls och hull.

Nu minns jag inte hur innehållet på dessa foder ser ut (bra minne men kort), orkar inte kolla upp det nu heller.

Men jag rekomenderar RC & Eukanoba då jag haft hundar som gått på dessa foder och det har funkar bra, till skillnad från NN.
Bästa är givetvis färskfoder! Men det är inte alla (inkl. mig själv) som har möjlighet att ge det pga av platsbrist i frys.

Man kan även tillägga fiskleverolja i hundens mat! Det är Kanon alltså!:bow:

Så TS-lita på mitt ord;)

Senast ändrad:

Gah, stavade fel, menade givetvis Eukanuba:D

RC har jag haft tidigare men fanns inte i affär sist jag skulle köpa, så det fick bli bästa påse jag kunde hitta:D
Men Eukanuba och RC ska jag helt klart testa!

Köp färskfoder för aktiv hundar typ bravo, nordic etc.. perfekt!!

Köp färskfoder för aktiv hundar typ bravo, nordic etc.. perfekt!!

Ja det är det, men det gäller som sagt att ha gott om plats i frysen för det, vilket jag skrev tidigare i mitt inlägg;)

Nikkis skrev:
Bästa är givetvis färskfoder! Men det är inte alla (inkl. mig själv) som har möjlighet att ge det pga av platsbrist i frys.

TS: Kanon bra, testa något av dessa foder, de innehåller iprincip samma saker. Och om du har möjlighet så köp fiskleverolja i djuraffären också. Kan du ge 1ggr/dag till en början och det lär göra susen med din vovsing:p Synd att du inte bor kvar här i sthlm-hade du kunnat få min stora flaska som jag har kvar då mina hundar inte längre behöver det.

hmm.. ok, vad är det för färskfoder? Burk eller?:)

Nej.
Du kan läsa mer om det här.

Bravo-hemleverans
Bravo
Klass
Nordic

Jag hade gärna utfodrat mina hundar med färskfoder, men det gäller som sagt att ha gott om plats i frysen, vilket vi tyvärr inte har. Försöker klura ut om jag kan ställa en frys i matkällaren och ha fodret i det...
Men om ni har plats så go for it!;)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, skulle behöva lite råd och tips. Jag har en Welsh Corgi Pembroke som snart är 5 år (Bibbi) För tre veckor sedan slutade hon att äta...
Svar
2
· Visningar
2 114
Senast: Luktpion
·
Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 231
Senast: cambodia
·
Foder & Strö Har en nybliven valack på 2,5 år. Kastrerades slutet på oktober och började fter det RASA i vikt. På ca en vecka gick han från fint hull...
Svar
13
· Visningar
1 570
Senast: Smokey
·
Hundhälsa Nu behöver vi alla råd vi kan få för vi känner oss helt maktlösa :crazy: Har en hund på snart 1½ år som har varit svår med maten från...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 213

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka