Goda råd önskas!

I

Italyme

Hejsan! Jag och min mamma har flera hästar tillsammans men en sak skiljer mina från hennes....Mina är pigga och smäckra medans hennes är av den tyngre och trögare kalibern!

För fem år sedan så skaffade vi ett 5 månader gammalt föl och för ungefär 1 år sedan så började vi rida in henne... Nu till problemet! Hon har inget driv i sig överhuvudtaget!!! Till och med min mamma som gillar lite latare hästar håller på och dö! Vad gör man? Hon bryr sig varken om skänkeln eller spöet och vill helst bara stå stilla! Att galoppera henne är en mardröm eftersom du får bära runt hela hästen och efter ett varv på ridbanan så kickar hon efterskänkeln och bryter av... även fast man driver och lappar till hene med spöet!:eek: HJÄLP!!!!:bow:

Sv: Goda råd önskas!

Vad är det för häst då? Ras? Provat att rida ihop med andra?

Gör hon så även vid uteritt?
Har ni sett över foderstaten?
Förstår hon verkligen vad skänkel och spö betyder?
Har hon ont någonstans?

Tråkigt att ni har lite problem med *****!
Hon är väldans vacker med ett sjujäkla steg, hoppas det ordnar sig!
Lycka till!

Det är inte ovanligt att unghästar inte vill gå fram i början. Jag skulle tro att (om hon inte har ont förstås) att det beror på att hon inte förstår vad skänkeln och spöet betyder, och detta blir inte bättre av att ni försöker skänkla mer! Jag skulle ha jobbat mer med longering och ledarskapsövningar så att hon förstår vad det är hon skall göra. Sedan försöka hitta situationer då hon går fram bättre när ni rider, ex ute tillsammans med andra. Galoppera henne inte på ridbanan om hon inte går fram där utan försök hitta övningar/situationer där hon är mer framåt. Sen är ju hästar såklart olika och mer eller mindre känsliga och framåt, men det går alltid att träna upp till en viss del.

Jag skulle köra på uteritter med "draghjälp", det brukar vara roligare och det blir mer fart.

Då kan man även öva på att lära in hjälpernas betydelse.
Hästen är ju oftast känsligare när den är pigg och framåt.

Som någon skrev här ovan. Longera och träna mer på ledarskapet. Det kommer nog göra susen sen när ni fått igång henne ordentligt och hon börjar förstå vad skänkel och spö betyder. Longera, tömkör och träna allmänt ledarskap som sagt. :banana:

5-6 "gammal" häst? låter som en isis?
dom har ju rätt bra viljor.

gör nåt roligare med den. rid ut i skogen först. (om den är trygg att rida ut på)
många isisar kan verka coolugna, men istället är de kanske en tickande bomb som helt plötsligt exploderar. (om du förstår vad jag menar)

Hon VET vad skänkeln betyder!! Det har vi övat i etapper och hon kan även skänkelvikning åt både höger och vänster! Uteritterna tycker hon inte är särskilt kul och hon har inte mer driv där..... Hon har defenitivt inte ont någonstans eftersom vi kollar igenom alla våra hästar hela tiden! Hon har varit så här enda sedan dag ett... hon är likadan i hagen.... inget bus och bock! Longering och tömkörning har vi kört med ända sedan hon var tre år.... Där är hon också trög och svår att få fram!
Jag tror att hon har blivit sån här för att hon blev bortklemad som liten... till och med hästarna i hagen klemade bort henne och så även vi....hon vet att vi inte gör henne en fluga förnär och att vi aldrig skulle göra henne illa..... Hon ska på betäckning i maj så nästa februari så fölar hon..... Då blir fölet mitt sedan får vi se om mamma behåller Izolde..... Jag tror att hon säljer för hon vill inte ha en häst som inte är possetiv till arbete.... Tack för tipsen och har ni fler så snälla sänd in dom!!

Jag skulle ALDRIG gå på en häst som inte förstår vad jag vill!!! Det är ju löjligt! Hon är riden över ett år och har fått bästa tänkbara inridning av mig, tränare och experter. Alla är överäns det sitter i huvudet! Jag skulle heller aldrig rida en häst som har ont eftersom det är lite av våran grej... Vi "räddar" hästar som har blivit missförstådda och tar sedan ut veterinärer som bedömmer vart skador och sträckningar sitter någon stans! Efter det så tömkör vi och promenerar med hästarna tills de har byggt på sig! Sedan får hästen minst 3 sadlar som vi byter i mellan! Så nej ont har hon inte!

Jo jag skrev lite fel! Hade bråttom..hehe aldeles riktigt....haha jo vi kan kalla henne ko..det passar hennes humör:angel:

Jag hade tagit hjälp av en erfaren tränare. Min kompis red in sin häst själv och fick precis det här problemet. Jag hade då kontakt med en duktig kille som hon åkte till. På en träning hade han löst problemet. Funkar jättebra nuförtiden. Det här är ett oerhört vanligt problem när det gäller unghästar sa han och beror nästan alltid på missförstånd mellan ryttare och hästen i början. Han hade lösningen och det finns säkert fler duktiga tränare som har. Lycka till!

Jag hade tagit hjälp av en erfaren tränare. Min kompis red in sin häst själv och fick precis det här problemet. Jag hade då kontakt med en duktig kille som hon åkte till. På en träning hade han löst problemet. Funkar jättebra nuförtiden. Det här är ett oerhört vanligt problem när det gäller unghästar sa han och beror nästan alltid på missförstånd mellan ryttare och hästen i början. Han hade lösningen och det finns säkert fler duktiga tränare som har. Lycka till!

Tack så mycket för dina kloka ord.....Tyvär så tror jag att hon förstår.... Eftersom hon reagerar likadant i allt vi gör... Erfarna tränare har jag redan hjälp av och de säger så också....Jag har också förstått att det här är ett vanligt problem bland unghästar....till och med fullblodet var så här i början. Det är svårt att förklara men hon känns inte oförstående.... utan bara nonchalant... Hon stressar aldrig upp sig inte ens när andra hästar galopperar om henne eller när andra hästar sticker... Hon är helt enkelt hästens Ferdinand! Låter som en perfekt körhäst men hon är tyvär bakskygg :crazy:

Jag skulle ALDRIG gå på en häst som inte förstår vad jag vill!!! Det är ju löjligt! Hon är riden över ett år och har fått bästa tänkbara inridning av mig, tränare och experter. Alla är överäns det sitter i huvudet! Jag skulle heller aldrig rida en häst som har ont eftersom det är lite av våran grej... Vi "räddar" hästar som har blivit missförstådda och tar sedan ut veterinärer som bedömmer vart skador och sträckningar sitter någon stans! Efter det så tömkör vi och promenerar med hästarna tills de har byggt på sig! Sedan får hästen minst 3 sadlar som vi byter i mellan! Så nej ont har hon inte!

Ja, visst är det löjligt. När jag svarade hade jag ingen aning om hur ni brukade göra när ni rider in hästar/om ni ens gjort det förut osv. så ursäkta om det jag sa var självklara saker. Kan hända är det något som sitter i huvudet på henne sen hennes uppväxt, men jag är ändå ganska övertygad om att väldigt få hästar är hopplösa, även om det ibland kan ta mycket tid för att komma på vad som fungerar med just den hästen.

Liknande trådar

Träning Jag har en ponny som saknar framåtbjudning. Han är lat, och otroligt trög. Jag måste kämpa sk*ten ur mig för att få igång han när vi...
Svar
2
· Visningar
1 465
Senast: raggsock
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama