Goda multimineraler+vitaminer utan sockertillsats...

Mystofflan

Trådstartare
...Finns det?
Har en Shettis som haft svåra fångproblem men nu varit frisk i ett år(peppar, peppar ta i trä).

Hon står på fri tillgång på hö men får inte i sig mer än ca 5 kg/dygn. Pga av låga värden behövs mineraler + vitaminer och även protein (vilket är löst m linfröpeletts)

Nu är det så att hon är väldigt kräsen, har provat Krafft/hippos mineraler båda pelletsar och granulat som jag blandat med 1 dl blöt betfor vilket hon ratat helt, stoppar inte ner mulen ens. (bara betfor är gott...)

Har ni några förslag på flytande mineraler/vitaminer utan melass/sockertillsats.
Tänkte att om hon vägrar att äta även dessa så får man väl i värsta fall spruta i henne dem oralt...

Sv: Goda multimineraler+vitaminer utan sockertillsats...

Nja, inte aktuellt.
Dels tror jag att pållan skulle vägra att tom gå in o boxen om hon kände lukten men framför allt är jag lite nojjig över vad som egentligen kan finnas i dessa, våra hav mår ju inte så speciellt bra numera...

(Att tillägga så är det typ innehållet i "miner Grön" som är aktuellt.)

Nja, inte aktuellt.
Dels tror jag att pållan skulle vägra att tom gå in o boxen om hon kände lukten men framför allt är jag lite nojjig över vad som egentligen kan finnas i dessa, våra hav mår ju inte så speciellt bra numera...

Förstår hur du tänker ang alger, jag tänkte likadant i bra många år.:grin:

Men har tyvärr inget annat förslag.

Marlene

Hej!

jag har inga bra flytande tips, men har du provat protein-mineralen från kvarnby ( tror jag det var).

Jag vet ju inte hur "illa" det är, men det kanske kan vara värt att ge nåt annat kombinerat, det kanske är godare??
/ Lavinia, som också har en sån kräsen rackare.. dock något större

Hej
Nä, det har jag inte. Har inte ens hittat ngn Åf för dessa i Örebro då jag försökt få tag på deras Lusern...

Jag letar vidare...

mejla kvarnby och fråga vem du ska handla av, de har försäljare som täcker upp de delar av landet där det inte finns återförsäljare.
jag har proteinmineralen och de hästar som fått av den har glatt glufsat i sig av den, även fölet

Pavo summerfit, goda bricketter som innehåller både mineraler och vitaminer men inget tillsatt socker, hästarna älskar dem:love:
mer info på pavo.nu

Smart tips! Kollade värdena på deras sida, samtidigt som jag har mailat. Med dessa så behöver jag ju inte ens tillsätta ngt annat till höt, vore ju kanon om jag får tag på dessa.
Du vet inte ett ungefärligt pris?

Jag minns inte exakt vad de kostar - köper oftast mer samtidigt och betalar med kortet, så jag har lite dålig koll på vad som kostar hur mycket... :p
Men nånstans mellan 3-400/20 kg tror jag att jag har betalat. Det är inte gratis, men man får vad man betalar för...

Jag har fått uppgifter om 300 kr för 20 kg. Har dock inte pratat med den jag ska köpa av än, så vet inte om det stämmer eller om det var gamla uppgifter.

Annars har våra älskat St Hippolyts foder. De har smakat både rena mineral/vitamin-foder och ett foder som är till för tex fånghästar, det innehåller väldigt lite socker och stärkelse och mycket vitaminer och mineraler.
Det heter Equi Guard. Vet inte om det är precis det du letar efter och folk har oftast olika åsikter om märket har jag hört. Men det är tydligen väldigt gott, så det kanske kan vara något att prova. Man brukar desssutom kunna få provpåsar. I alla fall har vi fått det på mineralerna. Perfekt om man har kräsen häst!:idea: Innehåller iofs inte så mycket protein tror jag, så det kanske inte är så bra iaf. Jag fick inte upp sidan med innehållsförteckningen.

Men om hon skulle äta dessa så blir det ju ändå billigare än att ge linfrö + mineraler (som jag ändå får kasta...)
Fått svar på mitt mail och en säljare ska kontakta mig ikväll:)

Tar under tiden gärna emot flera tips.

Det är ett par procent melass i Kvarnbyfoders alla vitaminer. Dock om jag kommer ihåg rätt är det 3% melass i Proteinmineralen. Min känsliga kuse mår dock OK på dem, men Wiromins mineraler var bättre. Dock är de dyyyyra och riktigt svåra att få tag i, det finns tex ingen åf i Göteborg när jag kollade på det för två år sedan (tiden flyger visst).

3% är väldigt lite, vet många som har mellan 6 och 12%...

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Känns som jag gjort ganska många fodertrådar här men behöver lite tips på bra foder för ponny som lätt faller ur. Hon är en...
Svar
3
· Visningar
880
Senast: fjordtokan
·
Foder & Strö Ger nu Dodson & Horrell Mare and Youngstock mix till min åring. En kollega på jobbet proppsar för att jag ska gå över till Krafft Groov...
Svar
3
· Visningar
956
Senast: EHME
·
P
Foder & Strö Har en 4-årig val (halvblod) som under sin uppväxtperiod fått krafft groov (den nya, 125 eller vad den heter). jag har haft hon nu en...
Svar
9
· Visningar
995
Senast: Wildty
·
B
Foder & Strö Jag har fått endel funderingar på sistone å undrar om nån vill hjälpa mej å reda ut??? Vi har haft häst i över 20 år (ok morsan då för...
Svar
7
· Visningar
1 383
Senast: Jessica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka