Göda föl?

snigelfarmor

Trådstartare
Kan man påverka fölets vikt på något sätt? Nyfödd och ganska tunnt stoföl.
Mamman är välgödd och ger bra med di. Fölet är piggt i övrigt.
Mamman äter 6 kg hippo grow alfa/dygn. Plus lite havre och mineraler. Går på lite magrare bete pga torkan, men mamman är tjock.
/jenny

Sv: Göda föl?

Vissa säger att det blir mer mjölk om man ger lusern, vet inte om det stämmer.
Men om fölet är tunnt så undrar jag mer om stoet verkligen ger bra med di? Tjockt sto är inte lika med bra di utan kan istället vara tvärt om.

Nyfödda är ju ganksa tunna, får mamman vad hon behöver så kommer fölet att lägga på sig och framförallt ha en massa energi. Mamman ska givetvis vara i bra hull för att ge di, men det är inte bra om hon är för tjock heller.

Kan man påverka fölets vikt på något sätt? Nyfödd och ganska tunnt stoföl.
Mamman är välgödd och ger bra med di. Fölet är piggt i övrigt.
Mamman äter 6 kg hippo grow alfa/dygn. Plus lite havre och mineraler. Går på lite magrare bete pga torkan, men mamman är tjock.
/jenny

Men om fölet är tunn i hullet så kan väl mamman knappast ge bra med di?? Hur gammalt är fölet?

nyfödd skrev jag :) nu är hon en vecka gammal och lägger på sig.. veterinären sa att det enda man kan göra är att ge krafftfoder till mamman och titta till att fölet är piggt.

Hon var som en påse skinn med lite ben i. Nu är hon riktigt fläskig.

tank_ii_by_eldfuxen-d53gwps.jpg

Liknande trådar

Avel Det går ju åt mycket energi/protein för stona vid de första månaderna under digivning. Jag har inget direkt bete här hemma. Det är lite...
Svar
3
· Visningar
1 068
Senast: bigganl
·
Avel Jag kommer att i helgen få hem 12:a han är 8 månader och precis avvand. Mamman är nu såld och när nya ägarna hämtar stoet så lämnar de...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 522
Senast: Fenestra
·
Foder & Strö Vad ska man göra om man har ett svårfött, kräset fullblod som är dräktigt? Det enda foder jag får i henne är c a 2.5 kg hel havre...
Svar
13
· Visningar
1 632
Senast: totinonna
·
Foder & Strö Har en fjordig på 10 månader som börjar bli lite rund, men absolut inte fet. Vill inte släppa en fet häst på bete så jag får justera...
Svar
4
· Visningar
1 282

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka