God "koncentrerad" mat till svårfödd häst!

R

rassub

Har ett problem med min svårfödda häst, han faller ur på vintern om han inte får määngder med mat, eftersom han inte är så himla sugen på att äta määängder med mat undrar jag nu, vilket foder rekommenderar ni:
Han får på vintern hösilage/hö fri tillgång, olja, hippo bas cool (blir liite knepig av ett foder med havre i) betfor och green power lusern. Problmet är att han inte äter allt hösilage, han tycket lusernen är sådär (har testat de flesta sorter, detta går bäst) dessutom blir han gallig i benen om jag ger honom för mycket hackat strå.

Alltså söker jag foder som gör nytta i mindre mängder och som smakar smar gott!
Korn?
Soja?
Grow alfa?
Linfrön?
Vill veta om du har några förslag på vad jag ska ge honom?


hösilage hade/har värdena: MJ 5,7 SMRP 37 kvot 6,49 TS 60
för er som var med då: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=644871 nu ska jag mota olle i grind...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: God "koncentrerad" mat till svårfödd häst!

När jag haft kräsna hästar har jag använt Fibergi..
Finns några olika fibergi med olika mkt energi beroende på hur hårt hästen arbetaS/växande..
Googla på det så kan du ju läsa på innehållet och kolla efter om det passar att fodra med till din hästs behov..
 
Sv: God "koncentrerad" mat till svårfödd häst!

jobbar i butik där vi säljer fibergi så den har jag rätt bra koll på, är väl främst bra eftersom den innehåller mycket hackelse, frågan är om den smakar mums...
svarar även mahlmt: eftersom vi även säljer Hippo foder så är kraft inget alternativ, dumt att gå över ån efter vatten;)
 
Sv: God "koncentrerad" mat till svårfödd häst!

Hippo Alfa, som vanligt (jag rekommenderar alltid det). Funkar på vårt svårfödda, kräsna fullblod.
 
Sv: God "koncentrerad" mat till svårfödd häst!

nya värden för i år då på hösilaget, ts 65% mj 9 smrp 50,4. kvot blir alltså 5,6.
Blir snurrig i huvudet av allt räknande.
Han har ett behov på ca 90 MJ per dag. Men får hela tiden hur jag än vrider o vänder på allt överskott på MJ. Men det gör väl inget då blir han iaf inte smal? Hösilaget är ju mycket bättre i år än förra året så han kanske klarar sig på fri tillgång och ett par kg kraftfoder vi kanske kan skippa lucern och olja...

HJÄLP!:confused:
 
Sv: God "koncentrerad" mat till svårfödd häst!

Jag har ett svårfött halvblod, hälften fullblod, och Hippo Grow Alfa har funkat bra. Han är lite kräsen, men han älskar dessa pellets.
Om du har överskott på MJ så borde väl Hippo Grow Alfa kunna funkar även för det, då det är 135 g smb rp per kg? Då borde väl kvoten bli ok?
 
Sv: God "koncentrerad" mat till svårfödd häst!

Hestekraft kanske? Passar med ditt stråfoder, högt MJ. Kuggfrågan är ju vad hästen tycker om det, gått i båda kräsna damerna här dock.

Annars så jag kör ju 50% Krafft Rehab och 50% Hestekraft på svårfödda, gett underbart resultat.

För övrigt har 'äta som en pippifågel'-fullblodet här drabbats av akut BULIMI i år. Jag är i himlen. Hästen jag KÄMPADE för att få i 12 kg silage/DYGN förra året (och som i värsta perioderna åt 5 kg/dygn) drar i sig vartenda strå (och tuggar sen trä i protest) av 10 kg silage bara under nätterna nu. La in 11 kg idag får vi se.

Halleluja!
 
Sv: God "koncentrerad" mat till svårfödd häst!

Min kräsna svårfödda krake tycker bara om FibergiElit + havre + superG. Man får inte börja dutta med vitaminer eller olja för då börjar hon matvägra igen. Hon äter inte blött kraftfoder.

Starthäst i full tävlingskondis 172 cm.

Har provat:
Krafft
Dynavena (inte ens nordisen äter det)
Lucern hack
Betfor
Soja
Vetekli
Melass
Red Mills
Hestekraft har vi provat tidigare åt nordisen och han äter det INTE.

Ätandet av grovfoder har blivit bättre nu när hon får konkurans om maten. Tidigare åt hon i bästa fall max 6 kg/dag - fri tillgång på hösilage dygnet runt.
 
Senast ändrad:
Sv: God "koncentrerad" mat till svårfödd häst!

Känner igen ditt problem.. har en precis likadan häst, som dessutom har svårt för att bygga muskelmassa.
Har provat det mesta, kan bara säga vad som funkar för mig.
Min häst kan absolut inte äta havre eller rent korn heller, då blir han tokig!!:bump: Lucern har heller inte funkat då han inte gillar det och inte ätit upp allt han har fått och behövt äta. Krafft groov 125 är något jag verkligen kan rekommendera, det funkar superbra!!

Hade fibergi ett tag på honom, och detta funkade ok. Tycker du ska prova det, har inte varit med om någon häst som inte har gillat det.. Är ett mycket välsmakande foder.
Jag har min pålle på:
Eggersman high enery musli: han bygger bra muskler av detta plus att det är havre fritt och ger ett bra underhull
Krafft groov 125: han har lagt på sig super bra av detta foder, jag har det bara som ett tillskott för att han ska lägga på hullet.
Krafft olja
B-vitamin
mineraler
kalk
fri tillgång på hösilage

Detta funkar kanon för mig!
Hoppas det ordnar sig för dig o din kuse :banana:
 
Sv: God "koncentrerad" mat till svårfödd häst!

Jag säger som Alexandra_W. Prova Hestekraft. Liknar Fibergi men innehåller lucernhack istället för hackelse. Högre kvot och väldigt smakligt. Mina hästar älskar det.
 
Sv: God "koncentrerad" mat till svårfödd häst!

müsli!!! min kräsna gammla herre får eggersman vital senior och
equi deluxe, den ser så god ut att man vill ha den själv. :d

oerhört smakligt och bra näring. sen får han så mkt lucernhack han vill ha under natten.
 
Sv: God "koncentrerad" mat till svårfödd häst!

Kornkross och soja har gjort underverk på min svårfödda, problemet med henne är att hon tycker ensilage är tråkigt och gillar kraftfoder bättre. Så det blir liksom en ond cirkel, massa kraftfoder gör henne mätt o därför orkar hon inte så mycket ensilage vilket ju är illa.

Nu äter hon 2:a skörd, det brukar vara smakligare och sprödare, hon får i sig ca 10kg på kvällen/natten och sen har hon "fri" illgång i hagen (de får ca 30kg att dela på 2 hästar)

Sen äter hon ca 1,5kg kornkross, 1dl soja, 2 kg matildahavre, mindaler och vitaminer.

Nåt jag har kommit framtill genom åren är att även BETFOR gör underverk, tarmen får nåt att jobba med vilket underlättar matsmältning och därmed ökar upptagningen av fodret..
 
Sv: God "koncentrerad" mat till svårfödd häst!

svarar alla:
har räknat o räknat...
om han får 10 kg hösilage med värderna ts 65, MJ 10 SMRP 50,4 kvot 5,4
2 kg kraftfoder MJ 11 SMRP 105
så blir kontentan
MJ 114
Protein 675
kvot 5,9 vill höja den kvoten till iaf 6,5 men med vad???

Om jag lägger till grow alfa o likn blir värderna ÄNNU högre och kvoten ännu sämre....
Känns lite med 6,5 kg grovfoder, klarar han sig verkligen på det?
10 kg grovfoder (6,5 kg ts) det är ju ingenting för en stor häst?
 
Sv: God "koncentrerad" mat till svårfödd häst!

Jag hänger inte riktigt med på hur du räknar med grovfodret.
10 MJ och 50,4 g smbrp är det per kg TS eller per kg foder?
50,4/10 = 5,04 och inte 5,4.
// Linda
 
Sv: God "koncentrerad" mat till svårfödd häst!

per kg foder, slarvfel 5,04 ska det vara..
 
Sv: God "koncentrerad" mat till svårfödd häst!

Spontant tycker jag att 10 kg känns som lite mat, jag ger mitt fullblod mellan 6-8 kg inne till natten + fri tillgång ute.

Som proteinfoder gillar jag soja just för att man inte behöver ge så mycket... Jag höjer min kvot från 6 till 6,4 på bara 120 g (2 dl).
 
Sv: God "koncentrerad" mat till svårfödd häst!

Har du provat att stimulera hans aptit med b-vitamin, exvis foderjäst?
 
Sv: God "koncentrerad" mat till svårfödd häst!

men ökar jag hans proteinintag genom att ge honom mer hösilage alt soja får han alldeless för mycket protein han har ett behov av ca 600 och med 12 kg hösilage hamnar vi på ca 800!! Fast kvoten är iaf 6,1
MJ behov 95 vid 12 kg hösilage 131.
 

Liknande trådar

R
Foder & Strö Räknade på vad hästen får för mat i nuläget: han får 18 kg hösilage (MJ 5,7 SMRP 37 kvot 6,49 TS 60) 2,5 kg edel avel (MJ 10,3 SMRP...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 157
Senast: Bubbla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Kattbilder #9
  • Hur är processen

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Ramla av varje uteritt?!
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp