gnälltråd om vaccination

vinkelina

Trådstartare
är lite smått förbannad idag. vi åkte iväg på vår andra stora dressyrtävling, första var förra söndagen.

då tävlingen låg 10 mil bort hade jag fixat boxplats för natten så vi kunde starta redan på lördag kväll då min häst varit lite besvärlig att lasta.

framme på tävlingsplatsen gick jag och anmälde oss. damen i luckan kollade vaccinationsintyget både länge och väl, fram och tillbaka.

fick startförbud. för att de 2005 saknades märkning för att hon var vaccinerad *suck*så hon anses nu inte ha nån grundimun och får då ej tävla. fast hon blivit vaccinerad 3 år efter det och INGEN har sagt nått, köpte henne för två år sedan

så nu blir de att satsa pengar i att vaccinera henne

Sv: gnälltråd om vaccination

Vad tråkigt att ni fick startförbud.

Och i andra hand förstår jag varför, det saknas en vaccinationsmärkning, så finns det väl inget annat för dem att göra?
De andra måste väl ha slarvat när de missat det eller struntat i det och det är ju inte bra.

Har ni inte själva sett att det fattades en vaccination?

Lycka till på nästa tävling! :bump:

Kram, Maya

..........................................................................
skrev först och tänkte sen..så jag tog bort det nu

Senast ändrad:

har kollat att hon har vaccination, men tydligen missat själv ett år :(
stället ja köpte henne från så var stort och där brukar de vaccineras ca 10 hästar åt gången, lätt hänt att de bara glömt stämpeln
bra att de nog faktist kollar upp, men trist då man drabbas.

´Så hästen är nu inte dräktig ? Eftersom du nu åker och tävlar ?

Antar att du nu kollat henne efter alla turer med dräktighetsfrågorna ?

Mia

bra att de nog faktist kollar upp, men trist då man drabbas.

Fast det kan bli ännu tristare.

Om ryktet är sant, var en av hästarna som nyligen tog en SM-medalj felvaccinerad för flera år sen.
Arrangören påpekade det, men lät hästen starta.
INTE kul att missa medalj för att hästar som inte är vaccinerade efter ordning ändå tillåts tävla.

nu är frågan hur jag skall göra, har ringt runt till en massa folk, fd ägare och veterinärer... hos förra ägarens vet så finns hon ej i pappren, tyvärr har de varit datakrach där förra sommaren. fd ägaren kan ej minnas att hon EJ skulle vaccinerat henne.

pratade med min egen vet hur vi skall göra, och han hade lite intressanta åsikter, iom att de är så länge sedan som det är borta, så borde de inte spela någon roll i dagens läge. enligt honom så skall man vaccinera hästen var 3 månad för att få ett fullgodo skydd mot influensan, men man är ändå utsatt för risk.

så vill jag så är hon "fixad" till lördag, jag lämnar då in vaccinationskorten och han lagar ett nytt åt mig där allt är i sin ordning.

eller skall ja dra i gång en hel vaccinationskarusell på nytt på en 18 år gammal häst.

"Snäll" veterinär som erbjuder sig att begå ett lagbrott för din skull.

Jag tror inte att skyddet blir så mycket bättre om du börjar om med vaccinationen, det är ju mycket för reglernas skull man vaccinerar var 6:e eller 12:e månad i stället för 12 månader och 1 dag.
Gränsen går där. Någon har bestämt det.

För att du ska få tävla så måste du följa TRs vaccinations-regler, det spelar ingen roll om det är 10 år sedan en vaccination är missad, hästen måste grund-vaccineras om. Om veterinären "fixar" nytt "godkänt" vaccinationskort gör denne ett lagbrott.

Ska man bara ha hästen hemma på gården så gör det inget om man vaccinerar några dagar för sent, men om det nu är så att ett år kan vara missat så hade jag nog vaccinerat om.

eller skall ja dra i gång en hel vaccinationskarusell på nytt på en 18 år gammal häst.

"Hel vaccinationskarusell"? Handlar ju om två sprutor med 4 veckor mellanrum, så jobbigt eller speciellt dyrt kan det ju inte vara.

Upptäckte själv efter 4 veckor med nya hästen att det jag trott var grundvaccinationen i sjävla verket var abortvirus. Lite surt att jag märkte det först efter 4 veckor eftersom jag hade tänkt åka ut på lite P&J i slutet av Maj, men regler är regler och det är inte så mkt att göra åt.

Liknande trådar

B
Hästvård Polarens häst går sviiiinbra på träning, anmäld till tävling början på januari, formtopp helt 100% perfekt.. botulism och...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 099
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 573
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka