Gnäller högt när jag kommer hem..vad ska man göra?

T

TrOlla

Min hund är både lydig och snäll, han låter aldrig när jag lämnar lägenheten osv.. :love:
men..
Min hund är på balkongen ( 5 kvm) med mat vatten när vi inte är hemma, nu är han juh aldrig ensam ¨några längre tider. Problemet ligger i att när vi kommer hem så ser han juh oss eller tom hör vår bil och då börjar han gnälla.
:crazy:
Typ ett slags skynda er nu upp jag är så glad slags gnäll. Vad tycker ni att jag ska göra för att träna bort detta för mina grannar blir inte så hemskt glada över detta.
Han är helt lugn och tyst enligt grannarna när vi inte är hemma och han känner sig trygg på balkongen( anledning varför han är på balkongen är att han tuggar på saker när vi inte är hemma som typ soffan :crazy: )

Har prövat att nejja och fyya men det bryr han sig inte om utan blir om nått ännu mera upprörd. Om jag står kvar tills han slutat så tystnar han kanske ett litet tag och börjar sedan lagom när jag har kommit in genom porten. :smirk:

jag har absolut ingen aning om vad jag ska göra för att få han att sluta detta beteende :confused:

TrOlla

Hej!
Svårt, Du skrev att han blir tyst om du står kvar. Jättebra! Beröm MASSOR då! Att han sen börjar igen när du kommer i porten, hmm... Du KAN ju förstås stå och vänta tills han blir tyst, då går du. börjar han igen, så stanna. gå inte förrns han är tyst igen. Till detta krävs det enormt med tålamod. Eller också kanske du kan be någon vara i lägenheten med hunden. När han ser dig från balkongen och börjar gnälla så säger kompisen å¨t honom, om han blir tyst = massor med beröm, en godsak. han kommer säkert att gnälla igen sen, då är det bara att upprepa. Ta det gärna någon dag när du är ledig så att du inte är stressad, hungrig osv. utan kan ägna det tid. Jag tror nog att det skulle kunna fungera. jag har använt samma princip på mina hundar när de skäller på bilar och människor utanför fönstren. I början märktes det ingen skillnad alls, men efter ett par dagar så slutade de när jag sa "nej" då fick de beröm i stället... Nu skäller de i princip aldrig. om de skäller när jag kommer hem så brukar jag öpnna dörren, säga "tyst" och stänga den igen. när de har varit tysta ett par sekunder går jag in och kan vara glad och breömma dem i stället för att vara sur därför att de skäller... Men jag inser ju problemet, eftersom du som sagt befinner dig ute och han någon våning upp som det låter... Kontakt en hundinstruktör för råd annars. Kostar ju inget att bara fråga. :crazy:

Liknande trådar

Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 157
Senast: Nota
·
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
370
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 145
Senast: Lillefrun
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 203
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka