Gnäggande häst

Han drar mig ur sadeln ännu mer, tappar balansen ännu mer och springer lite fortare samtidigt som han fortfarande gnäggar hysteriskt... Känner inte direkt att han att lyssnar på vad jag vill utan bara att han tycker det är obehagligt med spöt. Tror du att det går att komma vidare från den reaktionen? Isåfall hur? Ska jag berömma honom för att han öht reagerar trots att han inte reagerar som jag vill?

Berömma skulle jag inte göra förrän han lyssnar på dig/vänder uppmärksamheten mot dig. Dvs inte i läget som beskrivs.

Vad gör han om du ställer kraftigt åt ena håller? Alltså tar i ena tygeln och ställer/svänger bort från den andra hästen? Du får såklart försöka sitta emot om han försöker dra tygeln ir handen på dig.

Dvs om han sätts i ett läge där han inte kan springa hysteriskt?

Berömma skulle jag inte göra förrän han lyssnar på dig/vänder uppmärksamheten mot dig. Dvs inte i läget som beskrivs.

Vad gör han om du ställer kraftigt åt ena håller? Alltså tar i ena tygeln och ställer/svänger bort från den andra hästen? Du får såklart försöka sitta emot om han försöker dra tygeln ir handen på dig.

Dvs om han sätts i ett läge där han inte kan springa hysteriskt?

Jag har försökt det men det går i princip inte att böja halsen på honom när han blir så. Har man honom på bakbenen har man ingenting i handen men han han har en okänslig mun annars och i det läget så bryr han sig inte hur hårt man än drar i princip, och det är även omöjligt att sitta emot, iallafall för mig, men tror inte att jag är så väldigt svag i jämförelse med andra.
Springer medans han gnäggar gör han bara om vi är i en högre gångart när hästen kommer, om jag använder spöt så rör han sig fortare än innan men bara lite, och liksom häver sig framåt istället för att använda bakbenen...

Njää jag tänkte att du kanske inte alls hade lust att svara och då känns det ju lite gåpåigt att jag taggar dig och har mig, ville ju inte att du skulle känna dig "tvingad". Men bra om det inte var så och jag uppskattar att du tog dig tid att svara! :)

Äsch, Tokfia :D Såklart jag svarar :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 045
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 523
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 061
Senast: Nahar
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 745
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar