Gnager på Inredningen!

J

JK+T

Hej
Vet inte om denna ligger rätt..men iaf. min fjording gnager/biter gärna på boxdörren och väggen..Vet inte vad jag ska göra,är det bra med sprey?Är det på något sätt farligt för hästarna?
Har någon något annat tips?/en med att snart uppätet stall:crazy:
 
Sv: Gnager på Inredningen!

ut i skogen och hugg dig en ASP och sätt det i boxen och ut i hagen då slipper du bli av med stallinredningen
 
Sv: Gnager på Inredningen!

Precis vad jag skulle föreslå, köp aspbarks pellets!

Finns i wiromins sortiment, kolla på deras hemsida för inköpsställen

Min häst käkade på väggarna och lekte bäver på staket stolparna i hagen och efter bara några dagar på pelletserna slutade hon. Gav 1 säck bara så la hon av :)
 
Sv: Gnager på Inredningen!

Precis! Det är samma för mina pållar :) Dom äter det, fast märren brukar spara lite aspbarken en stund sen går hon dit igen o äter upp det. Mättnadskänslan ;) Men shettisen älskar aspbarken. Han slutade gnaga på allt som gick att gnaga på.

Till TS, ge hästen aspbarken. Blanda gärna detta med nått ordinarie foder.
 
Sv: Gnager på Inredningen!

läste dessutom på tillverkaren hemsida att det är avmaskande och har en lugnande effekt på magen vilket ju också är positivt..

Måste åka o köpa en ny säck nu dock för Loppan har börjat käka på väggarna i nya stallet också (som är nybyggt) :angel:
 
Sv: Gnager på Inredningen!

Hmm! Vet du vad?
Nu skrev några härinne om ASPBARKEN inne på fång-tråden, tror jag.
Det spårades ur lite grann när jag skrev att aspbarken hade en avmaskande effekt. Då hoppade nån på mej o sa att jag inte skulle skriva sånt för att folk skulle tro på sånt, o sen ge detta till hästarna, sen är det frid o fröjd, typ.

Men jag avmaskar mina pållar som vanligt, ska göra träckprov till våren. Dom ska avmaskas nu denna månad.
Men dom har blivit lugnare i magen, ja! :)

Jag tänker INTE sluta ge dom detta, bara för att den kanske inte har alls nån effekt på masker. Men hästarnas magar blir lugnare av det pga längre tuggtid.

Länge Leve Sören Nordin! :banana:
 
Sv: Gnager på Inredningen!

Okej,Ska försöka fixa lite asp..,hoppas det hjälper:) Min häst skulle nog tycka det var gott kan jag tro:d Tack för alla svar:p :idea:
 
Sv: Gnager på Inredningen!

ett kanske lite speciellt tips som jag har fått är att pensla med senap-matoljablandning.
Hmmm.. det funkar iaf:)
 
Sv: Gnager på Inredningen!

se över om hästen får för lite mat, motion eller annan stimulans. kanske en bit asp kan vara bra. jag har det till mina om de skulle vara sugna på att gnaga. läste i ngn tidning att man kan ha på ättika också, o det funkar..iaf på mina. testade på en bit som brukar vara utsatt för gnag, de sluta gnaga faktiskt..
 
Sv: Gnager på Inredningen!

Jag har hällt ättiksprit på en blomspreyflaska, och sprutar på där det gnags. Inte så gott att få på tungan.
 
Sv: Gnager på Inredningen!

Stoet får mellan 1-1.5 kg /dag o shettisen får 0.5kg/dag. Kostnader för säcken är väldigt varierande beroende på återförsäljarna.
Jag har 2 återförsäljare, den ena tar 180kr för en säck o den andra 219kr.
 
Sv: Gnager på Inredningen!

Pensla på ättikssprit där hästen tuggar. Äter den även på täcken mm späder man bara ut ättikan med lite vatten (annars är ättika frätande). Funkade kanon på gnagaren hemma!
 
Sv: Gnager på Inredningen!

Varför dom blev såna gnagare speciellt om dom gnager på trästolpar,träd,osv. Dom behöver äta aspbarken helt enkelt.
På mina pållar funkar det o jag vet några folk som ger sina hästar aspbarken o dom har oxå slutat gnaga på väggar, osv.
 
Sv: Gnager på Inredningen!

Är det inte billigare att följa råd som: Mer grovfoder, utevistelse och aktivering ?? Många gånger börjar gnagandet pga för liten grovfodergiva och understimulans. Hur länge är hästen ute ?
 
Sv: Gnager på Inredningen!

Mera utevistelsen, javisst. Men det spelar egentligen ingen roll. Mina pållar går i lösdrift, o jag såg att dom gnagde på ligghallens väggar.
Dom gnagde på träden o trästolpar. Fast dom är ute dygnet runt o har grovfoder på fri tillgång. Aspbarken får dom o dom slutade helt enkelt gnaga, men det är lite olika från häst till häst.
Mina har behov av aspbarken.

Sen får man titta över ifall hästen behöver avmaskas vilket mina är det regelbundet.
Kanske något som fattas i foderstaten?
Jag tycker att aspbarken funkar bra på mina, men kanske inte för alla.

Jodå, ensak till...Mera stimulans är bättre.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
499
Senast: Cattis_E
·
Anläggning Hej! Vi har en relativt stor ridbana i ren naturlig sand. Vi har inte tillfört något till den utan marken är av ren sand vilket är...
Svar
7
· Visningar
1 055
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel Artikel
Radannons Hejsan. Första gången jag skriver här. Men vet inte vad jag ska göra. Vi lämnade ut våra hästar på foder för två år sen. Efter ett år...
Svar
1
· Visningar
1 260
Senast: Cina B
·
Träning Hej! Jag ska kanske börja kolla på häst snart och tänkte kolla om någon har något bra tips på ridövningar man kan göra för att lära...
Svar
10
· Visningar
1 239
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp