mian1

Trådstartare
Hästarna får tillräckligt med grovfoder, de är väl runda t.o.m. Vi fodrar 4-6 gånger per dag, de har stor hage ute i skogen, det finns nästan ingen snö så de har att pyssla med, de står ute 10 timmar ifall det inte är för ruskigt väder osv.
Framförallt den ena gnager jättemycket på trä. De brukar ha ett visst gnagbehov på vintrarna när det är snö, men då räcker det att lägga in lite stockar som de kan barka. Nu har de gett sig på inredningen i stallet och både denna och förra vintern gnager de sönder barken på levande träd, framförallt ekar! Och i ek finns det väl garvsyra som gör att de smakar illa?
Den häst som gnager mest har porös bajs, full av träspån från träden hon gnager på.
Kan detta vara farligt för henne? Och hur kan jag skydda träden från hästarna? De går i skogen så vi kan inte stängsla bort träden.

Sv: Gnagare

jag har fått höra att hästar som gnager väldigt mycket saknar något i sin kost. Har du sett över balansvärdena med mineraler etc?
Kan du inte lägga ut sådana där stockar som du brukar och därmed få hästarna att gnaga på dem istället för levande träd?

Det kanske går att skydda de mest värdefulla träden genom att linda antingen nät eller plåt runt stammarna?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Gnagare

De har stockar! Både små aspar och ett tiotal stora granar som vi nyss fällt. Vi har även provat att lägga in smala slanor av lövträd i boxarna över natten, men de väljer ändå att gnaga på boxväggen.

Vad för mineral är det som de kan ha brist på? Fosfor har jag hört nån gång, men vad ger jag för att öka dosen av fosfor? För inte ska man väl ge mer av alla sorters mineraler om det bara är en de behöver mer av?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Lymfangit
  • Stora shoppingtråden III
  • Miklem träns !
Tillbaka