Gnaga på träd.

K

Kelly

Finns det något träslag som hästar kan äta/tugga på som inte är farligt? Min häst e helt tosig i att tugga på träden utanför hagen, kan hon ha någon brist av någonting eller e de bara för att hon inte har något att göra?

Något förslag eller något?

Sv: Gnaga på träd.

Alla svenska lövträd samt vanlig gran funkar bra att ge dem i hagen. Att din pålle börjar gnaga just nu kan bero på många olika saker eller en kombination av dem... Saven stiger, barken är söt och god, hästen har någon brist (ofta protein eller mineralbrist), tråkigt i hagen, inget att äta under långa perioder osv osv. Mina pållar föredrar ask, sedan följer asp, alm och äpple...
//marti

marti130 skrev:
Alla svenska lövträd samt vanlig gran funkar bra att ge dem i hagen. Att din pålle börjar gnaga just nu kan bero på många olika saker eller en kombination av dem... Saven stiger, barken är söt och god, hästen har någon brist (ofta protein eller mineralbrist), tråkigt i hagen, inget att äta under långa perioder osv osv. Mina pållar föredrar ask, sedan följer asp, alm och äpple...
//marti

Okej, tack så hemskt mycket för ditt svar... :)

Ska genast hem och fråga mammsen om jag får deras äppelträd :rofl:

Det är bara ek och idegran som är direkt farliga för hästar. Idegran ger en akut förgiftning och hästen dör. Ek kan ge akut förgiftning men brukar istället komma smygande och slå ut njurfunktionen på hästen. Ek är också beroendeframkallande för hästen. Så upp med vad det är för träd som hon äter på utanför hagen, så att det inte är ek.

Masse skrev:
Det är bara ek och idegran som är direkt farliga för hästar.
Men hur kunde jag glömma bort ekarna!!! Vi hade ju stora ekar på förra stället som vi fick stängsla in för att hästarna inte skulle äta ekollonen...
//marti

Är det ngn som vet en bra hemsida/bok eller liknande som det finns alla växter och träd som är farliga? Ska nämligen "bygga ut" hagen i skogen så jag vill vara säker på att det inte finns ngt farligt..:D

Jo, jag visste att ek och idegran var farligt, så de hade jag koll på iaf, det hon äter på utanför hagen tror jag är bok, lite svårt för de där med vilken sort det är men jag tror det är de iaf, dom är inte fullvuxna ännu heller så lite svårare å se då med.. tycker jag...

Jag slänger åt mina björk och asp tror jag det heter.Mest mot våren då jag märkt att de har behov av detta.Om jag inte minns fel så är aspen bra för att hålla masken nere.Men det betyder INTE att man ska strunta i att avmaska!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
981
Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 335
Senast: TinyWiny
·
Hästhantering Min häst tycker inte om när det finns träd på ena långsidan utanför ridbanan, skyggar för dom och vill inte gå ända ut på spåret ginar...
Svar
2
· Visningar
756
Senast: Buzzter
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 599
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama