Glutenfritt foder

pepp

Trådstartare
Min pojkväns föräldrar har börjat ge sin hund glutenfritt foder och finner det positivt. Även jag äter glutenfritt så gott jag kan och tycker jag mår bättre.

Är det nån som testat?
Fördelar/nackdelar?
Hittade dessa:

http://www.zooplus.se/shop/hund/til...annmalsfritt?gclid=CPSs84-I0bsCFUFd3god7nAALw

Min hund är en pudel med foder (jag fick aldrig reda på vad han är allergisk mot) allergi samt hö/kvalsterallergi.

Jag har testat sprutor vilket inte gjorde nån skillnad - förutom på mitt sparkonto :banghead:. Det som hjälper är kortison, men det vill jag inte ge för mycket av.

Kan man göra en riktig utredning för att verkligen ta reda på vad han är foderallergisk mot? Vad brukar det kosta?

Just nu äter han Hill´s Prescription Diet Canine Z/D som just kliniken rekommenderade...
Allergin är värre under vintern med slick/bit på tassar, samt optit i öronen.

Har testat ge färskfoder (vande in honom) men han spydde bara upp det?! Så det gav jag upp ganska fort...

Senast ändrad:
Sv: Glutenfritt foder

Mer frågor som jag kom på nu när det är för sent att ändra första inlägget :p

Gav du färskfodret kallt eller rumstempererat?
Gav du färskfodret tillsammans med torrfoder eller gav du det vid olika måltider?

Oj. Det var flera år sedan! Så jag minns inte namnet, har för mig att jag gav det rumstempererat och i början blandade jag ut det med hans vanliga torrfoder utblandat.

Kan vara värt att testa igen då m.a.o?
Prova då att ge ett mål mat med bara färskfoder, långt från det att han fått i sig torrfoder. Det är inte allt för ovanligt att hundar spyr om man blandar torrfoder och färskfoder eller barf, att däremot växla mellan olika färskfoder osv när hunden vant sig vid det brukar aldrig vara några som helst problem om hunden inte är rent allergisk mot någon av ingredienserna.

Sprutor ges väl mest/bara för omvärldsallergier, inte foder? Eller har jag missat nåt?
För att ta reda på vad han tål och inte är det bästa att testa ett ämne i taget när han är symtomfri.

Mina äter glutenfritt. I alla fall den ena, som får VoH. Den andra äter bravo, som nyligen gjort om innehållet så nu är väl det också glutenfritt tror jag. Men ja, det är färskfoder båda två.

Omvärld = kvalster och hö :)

Kanske borde testa färskfoder igen då... tycker bara det känns så omständigt... just nu har han mat framme hela tiden och äter när han vill... ren lathet från min sida.

Kanske borde testa färskfoder igen då... tycker bara det känns så omständigt... just nu har han mat framme hela tiden och äter när han vill... ren lathet från min sida.

Och själv tycker jag att det är lättare med färskfoder och barf än med torrfoder :D
Tar helt enkelt fram på kvällen det som hundarna ska ha nästa dag, sedan portionerar jag ut det över dagen. Att ha maten framme hela tiden skulle jag dessutom aldrig våga eftersom jag vägrar motionera hundarna nära inpå att de ätit pga risken för magomvridning.

Att ha maten framme hela tiden är inte det bra då det samlas damm mm i skålen/fodret = hunden får i sig dammkvalster. Bättre ge två mål per dag och diska skålen efter maten.

Har bestämt mig för att test det fodret jag länkade till.
Blir för mycket tjorv med korvar då jag isf måste ha korvar hos mamma/pappa, pojkvännen och så mig själv... :(

Testa Acana du. Alla hundar funkar inte på färskfoder/rå föda vad vissa än vill tro.
Ja det går att ta reda på vad h*n är allergisk mot.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har spanat lite på amerikanska forum på sistone och blev överraskad att det i princip är lag på att alla måste ge foder med spannmål...
Svar
12
· Visningar
1 986
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa Jag har en valp på 14 veckor som råkade ut för ändtarms prolapse. Hon "krystade" ut tarmen i samband med när hon försökte bajsa. Det...
Svar
6
· Visningar
2 080
Senast: Deluxe
·
Hundhälsa Håller på och prövar mig fram genom foderdjungeln och behöver tips på vad som är värt att testa. Idag äter hon brit care duck & rice...
2
Svar
24
· Visningar
4 847
Senast: Monifa
·
Hundhälsa Hej! Min weimaranertik har diagnostiserats med pankreatit (bukspottkörtelinflammation) för en månad sedan och på återbesöket såg allt...
2
Svar
21
· Visningar
13 988
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar