Glutenfri kost

Coop

Trådstartare
Hej!
Min lille kotte som inte är så liten, snart 3 år, misstänker jag har glutenallergi. Prov är taget och vi får vackert sitta och vänta. Vill dock prova om det skulle hjälpa med glutenfri kost.

Han äter idag 8 månaders gröt då han inte tuggar, inga mackor eller något annat äter han. Äter även barnmatsburkar som är välmixade.

Finns det något alternativ som det inte är bitar i eller går enkelt att mixa som jag kan byta gröten mot? Såg i affären att det fanns risgröt men det var från 6 månader, känns lite tunt åt han.

Alla tips mottages tacksamt :bow:

Sv: Glutenfri kost

Vilket prov är det som är taget? Om det bara är blodprov och inte tunntarmsbiospi så ska du inte utesluta gluten än för då kan proverna missvisa när de tar biospin.

3 år och inte tuggar? är det inte på tiden att han lär sig tugga :o
Du kan ju köpa vanlig risgrynsgröt som du kan mixa extra.

Är det inte glutenintollerant du menar?

Jag har för mig att Coop redan vet varför han exempelvis inte tuggar. Om jag minns rätt från tidigare trådar vill säga..

Jaha så man måste ta tunntarmsprov också? Vet du varför? Vill inte att lillen blir sövd igen.

Enbart blodprov visar sällan rätt vid just gluten. Dom borde ha tagit tunntarmsprovet direkt alt. att du fått prata med dietisten som kan tala om hur du ska gå vidare med kosten.
Jag kan bara ge rådet att inte utesluta gluten från kosten på egen hand innan alla tester är gjorda.
I "värsta" fall så hittar du orsaken på egen hand och då får du ingen ersättning beviljad. Det är bättre att ha sjukdommen dokumenterad på sjukhuset.
Mvh // Scata (som gjorde det misstaget med mig själv!)

De vill ta det även för att utesluta andra orsaker och dels för att se hur pass påverkad tarmen är.

Ja när man är glutenintollerant så får man från de flesta kommuner bidrag till specialmat. Min mamma har celiaki och hon får 2000 kr om året i bidrag.

För att få detta måste man först få en remiss till en dietist. Jag ska imorgon åka till en dietist för min dotter har celiaki.

Svara alla TACK! Då vet jag. Bara att vänta med andra ord *suck*.

Men det ska bli skönt att få veta om det är det för många av symptomen stämmer in på honom, stackarn.

Coop - som är SÅÅ glad att buke finns:D

Det beror på i vilken kommun du bor i.

Man måste även alltid få remiss från läkaren till dietist för att få detta bidrag.

Ja när man är glutenintollerant så får man från de flesta kommuner bidrag till specialmat. Min mamma har celiaki och hon får 2000 kr om året i bidrag.

För att få detta måste man först få en remiss till en dietist. Jag ska imorgon åka till en dietist för min dotter har celiaki.

En vännina har ett glutenbarn och ett "glutenbarn", "ägg och mjöl barn".
Hon får med jämna mellanrum en stor låda och kassar med mat som hon hämtar på apoteket.

Men som sagt är detta olika från kommun till kommun.

Vet även att vissa försäkringar betalar ut en engångssumma för matallergier.

Svara alla TACK! Då vet jag. Bara att vänta med andra ord *suck*.

Men det ska bli skönt att få veta om det är det för många av symptomen stämmer in på honom, stackarn.

Coop - som är SÅÅ glad att buke finns:D

Hittade en gammal tråd om gluten intollerans. Hur gick det för lillen, var det gluten? Har själv barn med gluten och vill gärna bolla ideer och få tips och råd från andra här!!
Det nya är ju nu att man ev sk våga testa havre?? Har bara vågat Sempers hittils.

Nej det var inte gluten. Han har en känslig mage och vi provade laktosfri kost i 2 månader och blev bättre direkt. Vi gick åter igen över till vanlig mat och magen höll sig i schack. I perioder så får vi köra med mindre mängd laktos tex byta ut gröten tillfälligt.

Ärligt talat så lönar det sig inte om man får bidrag från kommunen för gluten mat som man sedan köper på apoteket. Apoteket är extremdyra i sina produkter. Enligt celeakiförbundet så försöker dom få till en ändring av detta. Det ska ju löna sig att ha remiss och bidrag och sedan handla på apoteket, men i dagsläget gör det varken från eller till. Man kan lika gärna skippa bidraget och gå och handla på konsum eller ica eller annat i stället. Summan blir ändå densamma i slutändan. En del produkter på apoteket är över 1000% dyrare än vad dom tar i affären för samma produkt.

Senast ändrad:

Ärligt talat så lönar det sig inte om man får bidrag från kommunen för gluten mat som man sedan köper på apoteket. Apoteket är extremdyra i sina produkter. Enligt celeakiförbundet så försöker dom få till en ändring av detta. Det ska ju löna sig att ha remiss och bidrag och sedan handla på apoteket, men i dagsläget gör det varken från eller till. Man kan lika gärna skippa bidraget och gå och handla på konsum eller ica eller annat i stället. Summan blir ändå densamma i slutändan. En del produkter på apoteket är över 1000% dyrare än vad dom tar i affären för samma produkt.

Jaghar aldrig hör talas om bidrag? Fast ej heller att de säljer på Apoteket- köper på ICA eller Hemköp, eller direkt från bageriet.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka