gluten- och laktosfri smulpaj

ameo

Trådstartare
Moderator
Jag är övertygad om att det _går_ att göra en smulpaj som är fri från både gluten och laktos, men blir det gott? Någon som provat?

Mina smulor brukar innehålla ungefär lika delar havregryn och vetemjöl, en gnutta socker och inkramat i lagom mängd smör. Jag tänker att man får byta ut vetemjölet mot nån glutenfri mjölvariant (vilken?) och använda glutenfria havregryn, ihopknådat med nåt laktosfritt matfett, vad man nu kan hitta (finns det laktosfritt smör? eller är det margarin man måste välja då?).

Jag gör på Sempers mjölmix och glutenfria havregryn i min smulpaj och tycker det smakar exakt lika och jag är väldigt känslig för att det inte smakar "som vanligt".
Jag har däremot inte testat laktosfritt, så det kan jag inte svara på.

Tycker även glutenfritt mjöl fungerar utmärkt till kladdkaka.

Hur skulle det fungera med ister? Är det bara till mat det fungerar (tänker på eventuell smak)?
Jag vet att man använder det till köttpajer och sådant.

Laktosfritt är ju bara att byta ut till laktosfri variant. Smuldeg är enkelt att få glutenfri. Jag brukar göra på lika delar socker, havregryn (använd ren havregryn för glutenfritt), mandelmjöl och smör eller socker, havregryn, kokos och smör. Egentligen kan man ta vilket glutenfritt mjöl man vill, men jag skulle undvika bovetemjöl för det är en säregen smak som jag inte tycker lämpar sig till söta saker.

En vän bjöd mig på en gluten- och mjölkfri smulpaj som var riktigt god. :) Jag har slängt iväg ett mail efter receptet och återkommer när jag fått det.

Om man köper glutenfri mjölmix och ska baka laktosfritt måste man tänka på att läsa på förpackningen. Vissa av dom innehåller tillsatt laktos.

Tack för era svar! Då ska jag nog kunna lösa det!

Hur skulle det fungera med ister? Är det bara till mat det fungerar (tänker på eventuell smak)?
Jag vet att man använder det till köttpajer och sådant.
Njäe, *urk* utöver laktos- och glutenfritt så ska det också passa någon som äter lakto-ovo-vegetariskt. Min spontana känsla är att ister skulle ge en bläig :yuck: bismak i ett sött bakverk.

Tack för era svar! Då ska jag nog kunna lösa det!

Njäe, *urk* utöver laktos- och glutenfritt så ska det också passa någon som äter lakto-ovo-vegetariskt. Min spontana känsla är att ister skulle ge en bläig :yuck: bismak i ett sött bakverk.

Jag misstänker också det. Men det kan ju vara som med kokosfett, smaklöst.

Jag misstänker också det. Men det kan ju vara som med kokosfett, smaklöst.
för oss faller det ändå bort eftersom det är animaliskt fett
(jag har transporterat buk-ister från slakteri till *anläggning som använder det* och jag mår illa av bara tanken på det... Och det har en doft åtminstone...)

Det är väldigt lite laktos i vanligt smör, och det finns dessutom smör som är helt laktosfritt. Det är överlag rätt enkelt att undvika laktos.

Till en smulpaj skulle jag använda mandelmjöl om den ska vara glutenfri. Då blir pajen antagligen mer mättande än annars - och mer energirik - men det kan man ju leva med.

Om det ska vara vaniljsås till är det ju bara att göra den på laktosfri mjölk (och kolla upp om det är gluten i pulvret), eller servera med tex tofuline vaniljglass.

Ska du göra bärpaj så blanda smör (laktosfri) lite socker och havregryn. Det gör jag jämt. Jag brukar stö över lite rörsocker med. Då blir det lite knäckigt.

Jag har gjort med glutenfria havregryn, potatismjöl, mandelmjöl, smör, socker och vaniljpulver. Tycker att det blev jättebra konsistens med både potatismjölet och mandelmjölet

Här kommer det lovade receptet på smulpaj!
Pajen är fri från gluten, ägg och mjölk och är god tillsammans med Oatlys vaniljkräm. :)

3 äpplen
Vatten till kokning av äpplen.
1,5 dl flytande margarin (OBS! kolla innehållsförteckningen så den är allergenfri. Jag använde milda culinesse.)
2 1/4 dl strösocker (+0,5 dl till kokning)
3 dl havregryn (ren havre)
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker
1/4 tsk salt
2 1/4 dl glutenfri mjölmix (OBS! kolla så den inte innehåller ägg eller mjölk. jag använde Lailas glutenfria mjölmix, Kockens.)
1 tsk kanel

1. Börja med att skala, kärna ur och tärna äpplena.

2. Koka dessa med vatten så det täcker äppelbitarna och 0,5 dl socker ca 3 min. De ska bli lite mjuka men inte helt igenom. Sila bort vattnet. (Vilket med fördel kan drickas som varm äppeldryck. Ljuvligt!)

3. Smält smöret i en stor kastrull.

4. Rör ner alla ingredienser utom äpplen och kanel i det smälta smöret.

5. Lägg äppelbitarna i en smord pajform. I långpanna kan du använda bakplåtspapper istället. Pudra över kanel.

6. Fördela pajsmeten ovanpå äpplena.

7. Grädda pajen i mitten av ugnen i 200 grader i ca 25 minuter. (35 min för långpanna)

Servera pajen ljummen med vaniljsås, vaniljvisp eller glass som är allergenfri!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix
  • Vi som letar häst II

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka