Glupsk häst!!

P

pompelina

Har en 9 årig valack som är väldigt matglad!
Han fullkomligt VRÄKER i sig maten har får i krubban och tycks dessutom svälja en del av det helt. Har någon en bra idé hur man får honom att "tugga varje tugga 38 gånger"?
Prövade att blanda ut maten med lucernhack, men det var som att kasta pengarna rätt i sjön.. Det åt han inte.
Idé någon?? :confused:

Sv: Glupsk häst!!

Kanske att låta honom äta en hel del hö innan han får mat i krubban? Min tanke med det är att då är han kanske lite mätt och behöver inte vräka i sig på det viset :)

Min dam hade en period väldigt lätt för att få foderstrupsförstoppning, pga att hon kastade sig över maten. Jag fick då rådet att lägga en stor sten i krubban, så hon fick "rulla" runt med den, för att komma åt maten och det fungerade för oss. Det blev helt enkelt lite jobbigare att äta och då lugnade hon ner sig.

Det KAN ju vara värt att testa i alla fall.

En shettis i stallet brukar få sitt kraftfoder (tröstnäve) på golvet i halmen för att han ska ha nåt att pyssla med lite längre. Kanske vore nåt?

Sara

Tack snälla ni! Jag ska se om något av era råd hjälper! :bow:

sådär gjorde vi oxå med en ponny som lätt fick foderstrupsförstoppning, men vi fick lägga 2 ganska stora stenar i krubban för att det skulle funka med henne ;) kalasbra tips.

Liknande trådar

Foder & Strö Nu vet jag inte vad jag ska göra...behöver ideer! :confused: Har en 3 årig arab valack ca 150 i mankhöjd växer ännu. Han får nu 6 kg...
2
Svar
30
· Visningar
3 917
Senast: Buck
·
Foder & Strö Fick hem min 25 år gamla valack. Han har tappat vikt :( Överlinjen saknas så gott som helt. Han är insjunken vid manken, har inga "lår"...
2
Svar
22
· Visningar
3 812
Senast: a1agnlju
·
Foder & Strö Jag rider en 23 år gammal ponny, maxad C, som har svårt att få i sig höet. Kraftfoder är inga problem. Hästens tänder är kollade av...
Svar
16
· Visningar
8 553
Hästvård Tänkte höra om någon har något bra råd ang. detta. Min valack är måste ha något slags stressätande som jag inte riktigt reflekterat...
Svar
12
· Visningar
1 522
Senast: Krockodil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka