Glukosamin

Sv: Glukosamin

Nog måste man väl ge det i åtminstone ett par månader innan man kan räkna med att ev känna någon skillnad?

Jag har dock enbart gett glukosamin i förebyggande syfte (på veterinärs inrådan) till ett 19-årigt sto som har börjat få åldersrelaterade pålagringar i ett framben. Men efter att ha läst om ännu en ny studie (utförd på människor) där glukosamin inte hade någon påvisbar effekt överhuvudtaget, så funderar jag nu starkt på att sluta ge glukosamin till hästen. Det känns som lite sura pengar att kasta ut på något som man inte med säkerhet vet att det fungerar.

Nog måste man väl ge det i åtminstone ett par månader innan man kan räkna med att ev känna någon skillnad?

Jag har dock enbart gett glukosamin i förebyggande syfte (på veterinärs inrådan) till ett 19-årigt sto som har börjat få åldersrelaterade pålagringar i ett framben. Men efter att ha läst om ännu en ny studie (utförd på människor) där glukosamin inte hade någon påvisbar effekt överhuvudtaget, så funderar jag nu starkt på att sluta ge glukosamin till hästen. Det känns som lite sura pengar att kasta ut på något som man inte med säkerhet vet att det fungerar.

Har hört flera människor som märkt en tydlig förbättring efter att ha tagit Glukosamin, ett kryddmått av samma som hästen fick.

Det finns ju två olika sorters glukosamin varav den ena inte ger någon större effekt. Nu minns jag ju såklart inte vad de olika hette, men den som börjar på 2K ska ha påvisad effekt, medan den som börjar på H inte har det (iallafall på häst) Skillnaden mellan sorterna skulle tydligen vara ganska så markant dessutom.

Jag har gett den varianten som ska ha effekt. Vilken variant som användes i studien jag läste om vet jag dock inte. Sedan är det ju alltid svårt att bedöma när man ger i förebyggande syfte.

Hejsan.

Jag ger min "gamla" ponny glucomax och efter en månad, vinter vila så märkte jag stor skillnad. Han blev mycket mjukare och följsammare så jag fortsätter :laugh:

Lycka till och prova dej fram. Behöver de inte tillskottet så märks ingen skillnad mao bara att sluta ge.....

Effekten på hästar kan jag egentligen inte uttala mig om, även om min egen får det (hon hade en envis hälta/stelhet som inte kommit tillbaka sen hon började äta glukosamin, så jag törs inte sluta trots tt jag inte ä säker på sambandet). Dock kan min mamma intyga effekten på människor. Hon började äta glukosamin för problem i knogarna och det hjälpte. Dock var det första hon märkte (efter ca 1 månad) att hon slutade ha ont i höfter och knän, nån månad senare blev knogarna också bättre. Här är det definitivt glukosaminens förtjänst eftersom problemen kommer tillbaka om hon slarvar med pillrena (man kan tom se att knogarna blir svullnare).

Rimligt verkar väl att det skulle ta någon/några månader för att ge full effekt även på häst, om det nu funkar. Eftersom det inte finns nån vidare forskning på häst kan man ju fundera över tex rekommenderade givor.

För människor används den förening som kallas KCl, och som ska vara lättast att ta upp, för häst är det omväxlande KCl och HCl beroende på märke, så där får man läsa på burken.

Liknande trådar

Hundhälsa Min mammas gamla hund har börjat bli stel i lederna på senaste tiden, så jag har försökt att hitta något tillskott att ge honom som hade...
Svar
4
· Visningar
541
Senast: LaMagia
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
671
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 548
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 156

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit
  • Miklem träns !
Tillbaka