Glukosamin

jemeni

Trådstartare
Vilket märke är bäst?

Emin
Biofarm
Clarver (hööks)

Själv brukar jag brukar jag alltid använda biofarms men det är ju även dyrast är något av de billigere likvärdiga?

Sv: Glukosamin

Använder GlukoMax från Ion Silver till hundarna och har fått helt häpnadsväckande resultat. Vid mina jämförelser var det också klart bästa priset.

Vad är det för resultat du vill uppnå med glukosamin?

Tyvärr kan man inte jämföra glukosaminets verkan och biotillgänglighet mellan djurslag då skillnaderna är mycket stora då det ges via munnen. För en människa är biotillgängligheten ca 40 % medan den hos hund är 10 %. Hon häst har det dock visat sig vara så lågt som 2,5 %. Direkt i blodet är utnyttjandet dock större.

I dagsläget finns inte tillräckligt vetenskapligt underlag för att glukosamin kan förebygga exempelvis degenerativa förändringar i leder (osteoarthros eller pålagringar om man hellre vill).

Om glukosaminet hade en påvisad antiinflammatorisk effekt även i orala preparat skulle det vara dopingklassat och den enda anledningen till att det kan säljas i butik är troligtvis för att det, liksom väldigt många andra fodertillskott, är verkningslöst.

Är ledsen att det låter nedslående, men lägg hellre pengarna på att få hästen ordenligt undersökt om den har problem i leder mm.

Det finns mycket som är dopingklassat och säljs i butik och/eller på nätet.

Använder BioGlucaminet till min gamla dam, och kan inte säga att jag märker ngn negativ skillnad på det jfm när gick på feks Cortaflex. Så måste säga att jag e nöjd med den, inte så farligt dyr heller :)

Använder Cleaver som innehåller KCL glukosamin som visst ska tas upp bättre enligt undersökningar.Lånat lite veterinärböcker på SLU för att sätta mig in i det hela lite bättre och där fanns en hel del positivt skrivet om glukosamin på häst. Eftersom min häst har blivit så mycket bättre fast prognosen såg eländig ut började jag själv använda glukosamin ( apotekets )för en ledskada med artros. Trodde inte alls att det skulle ha någon effekt på min skada men det är helt otroligt så bra jag känner mig. Det är bara att hoppas att det håller i sig. Så nu är både min häst och jag i bättre skick.

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
545
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
772
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 542
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka