Glukosamin - Karenstid

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Bara en liten nattlig fundering. Hur kan glukosamin vara karenstidslistat? Eller alltså de facto hur, ja SvRF har karenstidslistat det. I den bemärkelsen alltså. Men hur dopingtestar man hästar för användning av glukosamin? Jag kanske är felinformerad, men är inte glukosamin en kroppsegen/väldigt kroppsliknande substans? Det skulle vara som att karenstidslista biotin eller vilken annan vitamin/mineral som helst typ? (Nej, jag vet att glukosamin inte är en vitamin/mineral, tog det bara som en jämförelse) Eller är det bara en nattlig tankevurpa från min sida?
 
Testosteron är också en kroppsegen substans.

"Naturligt" är inte hur man klassar doping utan ev prestationshöjande egenskaper, smärtstillande osv.
 
Glukosamin vet jag inte men testosteron mäter man väl? Finns åtm vissa manliga könshormoner som varit för höga (för tävlingsgränsen) naturligt för en del kvinnor, medfött. Stod om ett sådant fall typ nu i sommar i samband med någon stor tävling.
 
Ingen aning. Det var inte min poäng ;)
Haha, nej, men jag fick för mig att du visste mer om just doping och tester i allmänhet, sorry :)

Jag har inte reflekterat så mycket kring dopingregler eftersom jag inte har någon tävlingshäst, men nu när det kom upp så börjar man ju undra. Om man ska ha en dopinglista, då borde det ju också vara möjligt att testa för dessa så man kan "åka dit", vad är det annars för "mening" med en lista?
(tänker bara rent tekniskt, om det inte går att visa på "brott", hur tänker man då?)
 
Haha, nej, men jag fick för mig att du visste mer om just doping och tester i allmänhet, sorry :)

Jag har inte reflekterat så mycket kring dopingregler eftersom jag inte har någon tävlingshäst, men nu när det kom upp så börjar man ju undra. Om man ska ha en dopinglista, då borde det ju också vara möjligt att testa för dessa så man kan "åka dit", vad är det annars för "mening" med en lista?
(tänker bara rent tekniskt, om det inte går att visa på "brott", hur tänker man då?)

Det är nog inte alltid så genomtänkt.
 
Haha, nej, men jag fick för mig att du visste mer om just doping och tester i allmänhet, sorry :)

Jag har inte reflekterat så mycket kring dopingregler eftersom jag inte har någon tävlingshäst, men nu när det kom upp så börjar man ju undra. Om man ska ha en dopinglista, då borde det ju också vara möjligt att testa för dessa så man kan "åka dit", vad är det annars för "mening" med en lista?
(tänker bara rent tekniskt, om det inte går att visa på "brott", hur tänker man då?)

Precis min tanke också!
Det känns ju inte så rättssäkert annars, men det är ju bara min tanke....
 
Glukosamin vet jag inte men testosteron mäter man väl? Finns åtm vissa manliga könshormoner som varit för höga (för tävlingsgränsen) naturligt för en del kvinnor, medfött. Stod om ett sådant fall typ nu i sommar i samband med någon stor tävling.

Kollade på SvRFs hemsida, på deras lista över kroppsegna och testosteron var en av de som de testade för. Däremot inte glukosamin.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 433
Hästvård Jag köpte mitt 10åriga sto i maj, och har märkt sedan dess att hon svullnar upp ordentligt i bakbenen när hon står inne under natten, så...
Svar
16
· Visningar
1 783
Senast: Jiovedi
·
Hundhälsa Som om det här inte redan vore en jävla skitdag, så var ju även Viktor hos veterinären idag, då han börjat klia sig igen. Hade tyckt det...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 276
Senast: Alexandra_W
·
K
Foder & Strö Hejsan! Jag har funderat på att ev. skaffa en häst på foder eller köpa en egen. Och nu har jag lite funderingar kring det. Jag skulle...
Svar
3
· Visningar
750
Senast: _Runaway_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp