Glucosamin -vilken ska jag välja?

Midnight

Trådstartare
Jag har ett sto -94 med kotledsinflammation b.f, detta är inte första gången och jag vill göra vad jag kan för att det inte ska återkomma och t.o.m bli något kroniskt. Det svåra är att jag varken kan känna eller se när hon har ont, hon visar ingenting förrän man är hos vet. o böjer, då kastar hon sig nästan för att det gör så ont!:(

Glucosamin är ju bra för äldre hästar samt vad jag förstått även vid kotledsinflammation, för att hålla den tillbaka.

Det finns ju en hel djungel med tillskott, därför undrar jag;

Vad heter glucosaminen du tycker fungerar bra?
Hur pass "stark", "koncentrerad" är den? Prisvärd?
Var köper du den?
Vad kostar den?

Har nyponpulver samma funktion eller går de ej att jämföra?

Har ni andra tips gällande kotledsinflammationer så tar jag tacksamt emot dem!

//Midnight

Sv: Glucosamin -vilken ska jag välja?

En glukos burk på 1 liter håller 100 dagar. och kostar 500 kr :) tycker det fungerar bra på min häst iallfall.

Använder det för hon var fruktansvärt stel och gallig. Men med glukos och rätt motion har hon inte en enda galla och går inte stely överhuvudtaget.Provade att inte ge de en månad en gång för att se om hon var likandan. Men då blev hon mycket stelare igen. Så nu har jag det regelbunden och hon är som ung igen ! :)

Jag köper min på hööks föresten. Vet inte om du har någon sådan butik i närheten? Annars kan man kanske beställa på internet .

Mvh Madde

Vet du varför den uppkommer?

Kotledsinflammation beror ju tyvärr ofta på dålig ridning, dåligt underlag, eller dålig häst om man hårddrar det lite. Beror det på din ridning kommer det komma tillbaka vad du än gör om du inte förändrar något. Kan ju även bero på hur hästen är skodd..
Är det att man rider för enformigt på samma underlag eller så kan man ju genom att rida mer varierat få hästen att bygga upp sig och då är glucosamin givetvis bra.
Beror det på att hästen är slut i benen eller har pålagringar eller liknande så är det ju också bra att ge glucosamin och anpassa arbetet efter vad hästen i fortsättningen tål.

Vanligt rent glucosamin fungerar åtminstone bra för det syfte det har. Ger det till vår 26-åriga häst sen ungefär 10 år tillbaka och hon mår alldeles prima.

Senast ändrad:

Jag använder Wiromins glukosamin till min äldre herre. Det är mycket högre halt av just glukosamin i det! Istället för att behöva ge ett mått (typ tesked) morgon och kväll ska jag nu med Wiromin ge 1/3 mått EN gång om dagen! Tycker dessutom han blev väldans mycket bättre på Wiromin.
Jag köper på Skog och landskapsservice här i stan.
Kolla deras återförsäljare om du är intresserad!

Jag har kollat in den på Hööks, butiken ligger nära mig så det lutar åt den!:)

Men någon som vet om man kan ge nypon och glucosamin samtidigt?
Om man nu skulle vilja ge båda.

Ja, jag försöker ändra på allt jag kan då jag verkligen inte vill att detta ska bli något återkommande. Hon är fin i benen, inga gallor eller pålagringar alls.
Tränat regelbundet för B-tränare så har fått ordning på både mig och hästen ganska bra.

Idag skrittar jag bara samt galopperar på rakt spår kortare sträckor enl vets instruktioner, lindar alltid fram när jag rider för extra stöd, använder BoT, och tänkte även ta dit massör som kan se om hon felbelastar av ngn anledning.

MEN som grädde på moset har hon nu i höst fått bronkit, allt på en och samma gång. Men vi biter ihop och jag gör allt jag kan för att hon ska bli bra i luftrör och ben, dock är bronkiten mycket bättre idag och under kontroll!:laugh:
Dock gör det här att jag bör rida ute så mycket det bara går, och med den här vintern är det svårt att hitta ett plant underlag att rida på...moment 22... Samt att hagunderlaget inte heller är speciellt bra för kotlederna.

Är det lönt att använda liniment efter ridning för att öka på blodcirkulationen?

Senast ändrad:

Jag ger min dam, oxå efter kotledsinfl, glucosaminet cosequine, svindyrt ca i 1½ kg för 2000, räcker väl ca 6 månader. Ska enlligt min veterinär å en bekant (som säljer cosequinet, har haft lite flyt å kan köpa det lite billigare :D ) vara det GA som är renast å det som hästarna lättast tar upp. Sen ger jag henne Alavis MSM till för att förstärka effekten. Det kostar väl 390 kr för 1 kg som håller i nån månad. Allt som allt väldigt dyrt men min åsikt som jag läst å lyssnat mig så är det de jag tror mest på.

KL

Någon som vet hur ofta man måste ge glukosamin och msm? Jag började med det idag och som det ser ut just nu ger jag 1 gång/dag vid samma tidpunkt. Behöver jag ge oftare?

Precis som Mitroelle skriver är det viktigt att ta reda på varför hästen får kotledsinflammationer! Annars hjälper inga tillskott i världen.

Jag ger min häst CONQUER, det innehåller också hyaluronsyra.

Min får glucosamin 2 ggr om dagen å MSM 1 g om dan. Jag har då följt veterinärens råd, har inte din vet. sagt något om det? Ring å kolla annars. :)

Ingen vet. som sagt åt mig att ge detta utan ger det till gammeltanten på grund av åldersrelaterad stelhet :P

Jag hade Bioglucomin till min gamla och jag upplevde att det gjorde henne ganska mycket rörligare iallafall. Men hon var förövrigt frisk i benen bara lite stel.

Jag rekommenderar Litovet+ArtoFlex som köps via vet kliniker, orkar inte läsa hela tråden..........

Står det inget på förpackningen? På min står det hur mycket som är "hålligång-mängd" gentemot "behandlingsmängd". Nu får hon nog typ 1 tsk morgon å kväll av GA å 1 msk MSM morgon. Vad hade du för märke så kan jag se om jag hittar ngt om det. MSM är väl 20 mg om dagen i allfall. Står att man ska ge 40 mg i 10 dagar på alavis men det slutade jag med då det var lite för mycket för min dam å hon blev kass i magen, vilket hon blir väldigt lätt så det är nog inget du behöver tänka på.

Jo då, det står hur mycket man ska ge men inte hur ofta. Det står endast dos per dag. Eftersom jag inte vet hur fort det elimineras från kroppen är det svårt att veta hur ofta jag måste ge för att uppnå jämn plasmakoncentration.. :S jag har msm alavis och glucosamin av märket glukomax.

Letade å letade efter några riktlinjer utan att något! Tiislut blev jag så irriterad att jag kontaktade ion å fick svaret att så länge det "fylls på" varje dag så är går inte nivån ner så pass att det ska påverka. Så en gång om dagen som du gör verkar vara helt rätt med det märket. :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka