Glucosamin till äldre häst?

stallhh

Trådstartare
Äldre häst som sällan rids,men som haltar i trav vid longering/ridning.
Ohalt i skritt.
19 år...
är det åldern? har varit lite till och från de senaste 2 åren med att markera när man travar... kan det vara ålder och lederna?är det glucosamin som gäller eller finns det nåt annat?
finns så många olika glucosamin och priserna skiljer sig också en del.... vilka är mest prisvärda?

Sv: Glucosamin till äldre häst?

Jag hoppas att den inte rids om den är halt, inte ens bara lite grann. Åk till en veterinär, eller ta ut en som undersöker din häst.

Är hästen halt så ska ni inte rida alls ju! Inte longera heller.
Lite stel är en sak, då är det bara bra med glucosamin. En häst med hälta ska till veterinären, eller veterinären ska till hästen iaf.

Skulle oxå ta den till en vet. Det kan ju vara vad som helst och det är ju inget kul att gå runt och ha ont.
Glucosamin kan man ju ge ändå, men det fungerar inte mot hälta..

nej hon rids inte.... har småbarn så jag har knappt hunnit rida henne sen hon fick föl-04..... hon är inte svulle eller varm,hovis har kollat hovarna efter fel också,men han hittar inget.
är det en sträckning så försvinner den ju av sig själv...
vi sa att vi låter henne gå i hagen som hon gjort hitills eftersom hon är pigg i övrigt och rör sig fint i skritten. jag ska inte rida igång henne,utan åren hon har klvar ska hon få gå med föl och promenadridas när det går... man får jämföra en 80 åring med en 19 årig häst...

hon markerar bara lite lätt,ingen direkt haltning.... utan det är knappt man märker det. har gett glucosamin tidigare och vi har tyckt att båda våra tanter som går i hagen blir piggare av det...nu har de varit utan det ett tag.

bägge mina gamlingar får glucosamin

dom är 23 och 28. dom får det bara för att jag tycker dom ska ha det men dom är ej halta även om dom ej får det.

så är din häst halt så hjälper det nog ej med glucosamin utan åk till vet å låt dom kolla den.

Låt vet. kolla på hästen. Hon är ju bara 19. Har själv ett varmblod på 21 år som själv tror att han inte är en dag över 3år..... kanske någon dag men inte mer.
Att jämföra med en 80åring är inte rätt.

jag hade kikat så de inte är något allvarigt. Men tror att du som ägaren förstår när de är dags att ta beslutet att ta ut vet osv.

Men jag kan rekommendera nyponpulver i stället för glucosamin, billigare och funkar otroligt bra på många hästar och människor för dne delen också.

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
999
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 584
Senast: Fiorano
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 575
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 760
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka