Glömde låsa (huvudnyckel)

movi

Trådstartare
Vi brukar bara restriktiva när det gäller att gå in med huvudnyckel då vi har hund. Men gav tillåtelse i torsdags att det var ok, då vi skulle bort över helgen. Kom hem i söndags och upptäcker att lägenheten står olåst och har så gjort i 3 dagar. Lapp i brevlådan att arbetet är utfört och klart. Tar kontakt med killen som utfört jobbet och får en ursäkt. Men bör man även ta kontakt med hyresvärden som anlitat firman för arbetet? Eller räcker det att påtala misstaget för killen som gjorde jobbet? Har bara påtalat det för killen som gjorde jobbet, alltså inte nämnt det till firmans chef. Räcker det så eller ska man även ta hyresvärden och firmans chef? Kändes obehagligt att gå in pch titta så allt var kvar.

Vi brukar bara restriktiva när det gäller att gå in med huvudnyckel då vi har hund. Men gav tillåtelse i torsdags att det var ok, då vi skulle bort över helgen. Kom hem i söndags och upptäcker att lägenheten står olåst och har så gjort i 3 dagar. Lapp i brevlådan att arbetet är utfört och klart. Tar kontakt med killen som utfört jobbet och får en ursäkt. Men bör man även ta kontakt med hyresvärden som anlitat firman för arbetet? Eller räcker det att påtala misstaget för killen som gjorde jobbet? Har bara påtalat det för killen som gjorde jobbet, alltså inte nämnt det till firmans chef. Räcker det så eller ska man även ta hyresvärden och firmans chef? Kändes obehagligt att gå in pch titta så allt var kvar.
Jag skulle påtalat det för både hyresvärd oc h firman som gjort jobbet.

Hur hade det blivit om ni kommit hem och funnit lägenheten länsad? Gäller försäkringen?

Jag hade blivit jättearg och påtalat det för både hyresvärd och firmans chef och krävt att de ser till att skaffa vettiga rutiner så att det aldrig händer igen. Så får det verkligen inte gå till!

@tanten hemförsäkringen gäller men det kan bli mer eller mindre avdrag när det har varit olåst. Att man får ersättning innebär ju dock inte att man kan ersätta grejerna rakt av. Åldersavdrag görs och allt du inte kan bevisa att du hade innan inbrottet med kvitton och/eller bilder får du ofta inget alls för och det gäller ju oavsett om det har varit låst eller inte.

Jag hade sett det som att alla kan göra misstag och inte gått vidare med det. Tror knappast han lämnade öppet med mening.
Jo jag har känt lite så, men även att missen är grov. Hade vi haft otur, så kunde lägenheten varit tömd. Vi bor en trappa ner och där kan man jobba ostört. Tycker att det borde sitta i ryggmärgen att känna på dörren.
Jag som städar har i ryggmärgen att känna på dörrar när jag städat ett utrymme.

Jo jag har känt lite så, men även att missen är grov. Hade vi haft otur, så kunde lägenheten varit tömd. Vi bor en trappa ner och där kan man jobba ostört. Tycker att det borde sitta i ryggmärgen att känna på dörren.
Jag som städar har i ryggmärgen att känna på dörrar när jag städat ett utrymme.

Håller med dig om att det är en grov miss. Får man förtroendet att gå in i någon annans bostad på det sättet måste man kunna hantera det rätt. Jag tycker att du gjorde rätt nu får man hoppas att han tänker en gång extra innan han stänger någon annans dörr.

Har själv råkat ut för det och blev så arg att jag ringde företaget och berättade vad som hänt för styrelsen. Företaget pudlade medan föreningen inte gav något ordentligt svar på vad som hade skett om jag haft inbrott efter att jag varit tvungen att släppa in denna hantverkare. När jag var tvungen att släppa in dem för efterkoll fick jag dem att anpassa en tid efter mig eftersom de inte skötte sig första gången så var jag tvungen att hålla koll på dem nästa gång.
Grannar som hade katt och pratat med firman innan de var inne hos dem hade fått katten utsläppt i trapphuset av samma firma.

Jag är ganska säker på att vår företagsförsäkring täcker skador som vi orsakar, så jag tror att man hade kunnat göra en anmälan till den om det hade skett ett inbrott som underlättats pga vi glömt att låsa efter oss.

Jag hade nog sagt till hyresvärden som är den som anlitar firman så får dom avgöra vad som ska göras. Misstag händer ju och det är lätt hänt.

Men det är nog bra att säga till iallafall att dom lämnade det olåst ifall det nu visar sig att någonting försvunnit för försäkringen täcker ju inte om man lämnar dörren öppen.

När jag bodde i hyreslägenhet och dom skulle utföra ett jobb i alla lägenheter så kan ja hem en dag och det satt en nyckel i låset. Eftersom jag visste att dom höll på med ett jobb så testade jag på grannens dörr ( en kompis) och jo det var huvudnyckeln som gick till ALLA lägenheter i hela längan.
Kan säga att den firman inte fick ha kvar nyckeln och att dom sen var tvungna att boka in tid/låna nyckel av alla till resten av lägenheterna.

Snäpper värre kanske men jag tycker det är bra att pratar med firman och gör åtgärder.

Så får det inte gå till!
Känner mig tacksam för att min hyresvärd inte har huvudnyckel till lägenheterna här. Mycket tryggare så.

Jag tycker man ska informera värden precis som TS gjort. Misstag kan alla göra. Men om värden får in 15 rapporter om olåsta lägenheter är det inte ett misstag liksom. Men om 15 personer tänker "sånt kan hända" så får aldrig värden veta hur det slarvas.

Liknande trådar

Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 647
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar