Globusrockarden inte förbättrad

matador

Trådstartare
Alldeles nyligen fick jag hem min sk. förbättrade rockard, har kört några korta turer med den efter en vanlig väg. Ända från dag ett har luften pressats ut ur ett av hjulen och idag släppte halva däcket.
Enligt Globus så är det ingen ide att dom skickar nåt nytt hjul eller eller däck för alla är lika dana.
Det verkar också vara nästan omöjligt att hitta några andra hjul som passar till vagnens axlar.
Med facit i hand så hade jag hellre betalat 8000:- mer och fått en Roslagsvagn.

Sv: Globusrockarden inte förbättrad

Konstigt, jag kör både på vanlig väg och stubbåker med min. Den håller än :banana:

jopp, min håller också, eller ja, efter en punktering dock...men då var vi ju lite galna också :angel:

Lämna tillbaka den, häv köpet! Gör nåt människor! :)

jag pratade ju med globus och de sa att de var villiga att häva köp om man inte var nöjd.

jopp, man kanske skulle ta o göra det, men då har jag inget vettigt att köra i...

Vagnen i sig är ju lagom till en liten ponny och priset är nog det bästa på marknaden. Har du ingen som kan hjälpa dig att göra om fästena till hjulen så du kan köpa kraftigare och starkare hjul typ moped hjul. Visst det är ju inte kul att behöva göra om en ny vagn. Men man får ju välja att antingen förbättra den man har el köpa en som är ganska många tusen dyrare.
/M

Men det resonemanget förstår jag inte.
Vagnen måste ju vara funktionsduglig utan att man själv ska behöva bygga om det?! Om den inte fungerar i det utförande den levereras i, då är det ju upp till tillverkaren att bygga om dem.
Jag skulle helt klart reklamera vagnen och begära kompensation för de problem den vållat.

Visst för står jag det, tänkte bara att det kanske var en snabbare
Konstigt att dom inte byter leverantör av hjulen till den vagnen då det verkar vara dessa som är problemet!
/M

Jag tycker såhär: Till en så liten ponny är man aldrig beroende av hög sits för att se. Då finns det många på marknaden att välja på för 1000-3000 kr. Det borde vara ett smartare val, så man slipper vara rädd för punka hela tiden.

/jenny

Det som är bra med den rockarden är vikten. Vet ingen annan som väger så lite! Tyvärr så får shettisar ofta dra lite för tungt om man jämför med vad en stor häst drar.
/M

dra lite för tungt
Shettisar orkar ju mer än en stor häst om man jämför!
En shettis av grov modell är ju ett litet kallblod och orkar dra mer än en större häst av varmblods typ, alltså i jämförelse med vikten!!
Min vagn som jag har till shettiarna väger ca 150 kg (uppskattat men det slutar runt där med alla tillbehör exkl kusk o passagerare).
När jag satte en våg mellan den och mig, drog och läste av, blev det först 5 kg vid start sedan höll det sig på 3 kg, på jämn grusväg. Tänk då en vagn på 80 kg! Hur lätt som helst! :bump:

Har hört:
"Stackars shettis som måste dra en sån stor o tung vagn"
Trams säger jag. Men det är klart att om man vill få ut hög kondition är en tyngre vagn ett dåligt val då den främst ger styrka. Då orkar ju hästen inte få upp fart o kondition för den måste använda mycket styrka.
Jag styrketränar mina hästar :D :bump:

/L

Det samma säger jag :D
Man behöver väl sitta runt 60-70 cm över marken för att ha god sikt över en ponny < 1 m. Eller cyklar jag??
Då kan det ju vara vettigare med stadiga hjul! :bump:
Nån som hårdkört mopedhjul då?
Är de lika veka??
Bara ståleker med gummi som gäller då :D
Fast det finns ju pumpade gummidäck på ståleker??
Men i maraton är det alltid ståleker o gummibeläggning på eller??

/Lisa

Det är ofta lätt för en shettis att orka dra men att göra det med lätthet och att kunna jobba med annat än just att dra är svårare. Ju lättare vagnen är ju lättare har hästen det att dressyrarbeta. Jag märkte stor skillnad då jag körde Clicken med rockarden på 30-40 kg och maratonvagnen på kanske 100 kg. Däremot skulle jag inte vilja ha globusrockarden... Jag hade knappt vågat sätta mig i den för när jag klämt på den tycker jag det varit saker som knakat och brakat! Och däck som sprängts har man u hört mycket om. Jag har kört shettis med rockard och mopedhjul hårt i all slags terräng utan några som helst problem! Men då har vagnen varit relativt lätt också.

Jag har mopedhjul på min rockard till normalshettis och den har körts hårt med under flera år, aldrig har det varit problem med den.
Kruxet är att jag har mini 81 cm nu och den vagnen är alldeles för stor till henne.
Globusrockarden är helt lagom i storlek i den lilla modellen men tyvärr så är ju inte kvaliten vad jag hoppades.
Den tillverkas ju i Kina så det kanske är svårt att nå fram till tillverkaren med önskemål om förbättring?

Om en häst/ponny är tillräckligt tränad o stark kan den dressyrarbeta lätt med en lite tyngre vagn iaf!
Men man lägger inte ner tid på att få ponnyn tränad att dra utan det är roligare/effektivare med lite fart och form! :)
Men för dom som inte dressyrarbetar sin shettis så kan den med fördel dra lite mer!
Förut när jag ville dressyrarbeta shettisen så tömkörde jag ist, fast det kan nog vara kul med vagn efter oxå men då ska det ju vara en stor grusplan o här finns bara mjuka sand och gräsbanor (och då blir det riktigt tungt eftersom jag kör 2 axlad vagn) :(

/Lisa

Kan och kan, men lätt behöver det inte vara. Måste nog påstå att Clicken var ganska stark och vältränad men han hade ändå svårare att jobba med tyngre vagn. Mer protester pga den extra tyngden! Ska man kunna visa upp sina finaste dressyr måste hästen få de bästa förutsättningarna, passande sele, träning och en passande vagn. Om man inte tränar dressyr (fast det gör väl alla? eller?) så kan de nog dra en tyngre vagn men aldrig så tung att de tappar draglusten.

Nu har Globus enl. uppgift från min återförsäljare dragit in vagnen, dom säljer den inte längre. Den finns inte heller längre kvar i deras sortiment på hemsidan.

Lämna då tillbaka vagnen med hänvisning till deras egen indragning! Säkerhetsrisk! Eller låt dem stå för ombyggnad av axeln och axeltappen så man kan använda bra hjul? ??

Jag köpte också en globusrockard till min shettis innan jag kom på att jag ville tävla. Jag löste problemet så här: Köpte 2 axeltappar (500 kr) från Tidaholmsvagnar. Svärfar svetsade på dem på en ny axel så att rockarden fick tävlingsmått. (Det blev ca 130 cm i spårvidd.) Jag köpte järnekerhjul med luftgummidäck 19" från Tidaholmsvagnar (nypris 1800 kr/hjul). En klubbkompis svetsade dit avbärare och vips hade jag en stabil och utmärkt tävlingsrockard. Jag har bild på ekipaget men vet inte hur man får med bilder här.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka