Taefill

Trådstartare
Finns det nån här som har en globus-sadel till sin islandshäst? Clic eller Gloi.
Den som jag köpte min häst av säger att han ska ha 34 på Globus, kan det stämma? Jag tycker det låter så litet åt en islandshäst! Vad har era för storlek på globusarna?

Sv: Globus?

Jag har en Globus Clic. Min häst har bomvidd 36 på den. Det är inte omöjligt att din häst skall ha 34. Jag tror att min häst också skulle kunna ha det, för 36:an är lite vid för honom. Men han kommer nog att växa i den.

Jag har en clic! Jag har bomvidd 36, men det är möjligt att de skulle kunna ha 34 om de var lite smalare över ryggen. (Mina pållar är rätt breda över ryggen.)

kl

Jag är också inne på att köpa en globus, troligen en gloi. Men när jag mätte hästens rygg med en vinkelmätare fick jag det till 115 grader:o Allt är inte muskler heller:o
Går det klämma in henne i en 38:a, nån som vet?

Jag har en Globus Clic. Min häst har bomvidd 36 på den. Det är inte omöjligt att din häst skall ha 34. Jag tror att min häst också skulle kunna ha det, för 36:an är lite vid för honom. Men han kommer nog att växa i den.

Har du nu kommit till den sadeln nu, moli. Du har gått igenom de flesta sadelmodeller tycker jag ;). Trivs du i den? Och hästen med?

Tack. Då verkar det kunna fungera. Ska jag i så fall satsa på en
38:a och kanske ha en fårskinnspad under som fyller ut lite i väntan på muskler, det måste väl vara bättre än att ta en som är för trång? Hon är ju nästan 145 och grov i modellen så jag tror inte hon kommer smalna av så mycket mer över ryggen.

Jag har en Globus Glói, 36 i bomvidd, men det åkte fram nästan hela tiden på senare tid, men nu har jag köpt en vojlock med antiglidpaddsfunktion så nu sitter den där den ska.
Jättebra sadel!

Ja, jag hade isf valt en 38 om hon kommer muskla sig mer. Är hon färdigmusklad finns det ingen anledning att ha en för vid sadel.
Prova först utan pad för att de om det behövs.

Nej, hon är inte färdigmusklad. Inte på väldigt långa vägar. Men vi jobbar på det:) Backe upp och backe ner och över stock och sten.
Ska försöka hitta en begagnad 38:a, 17,5 i sits och helst svart men de är det inte gott om.

Har du nu kommit till den sadeln nu, moli. Du har gått igenom de flesta sadelmodeller tycker jag ;). Trivs du i den? Och hästen med?

Jag trivs ganska bra i den, men Faxi har blivit lite väl smal över ryggen senaste veckorna, (när han vilade, så det är ingen sadels fel, utan brist på motion i kombination med ett hö som inte var direkt kraftigt) så den är väldigt bred för honom, och glider fram. Den låg bättre i somras. (Jag lånade en likadan av en kompis mellan varven) Men det ordnar sig nog. I övrigt tycker jag att den verkar ligga bra på honom. Och när den ligger där den skall så går bogarna fria. Jag letar efter en bra pad att fylla ut den med så länge. Har någon några bra tips så får ni gärna PM:a. jag har ett litet fårskinn under, men det hjälper inte så mycket.

Kanske du ska satsa på ett renskinn att ha under? Fungerar väldigt bra ha under, haft på Munni när han var utan muskler. Blir luft i kanalerna så musklerna utvecklas mycket upplevde jag.

Liknande trådar

Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
729
Senast: Squie
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 140
Träning Hej! Vi har två islandshästar som står på mina föräldrars gård, valack 23 år och sto 16 år. Vi har haft dem i många år och tidigare red...
Svar
12
· Visningar
1 385

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka