Globus sadel!!!

Annzi

Trådstartare
Är lite inne på o inhandla mig en Globus sadel (Loke) ... men kan typ inte så mkt om dom! Är det någon som har någon erfarenhet från dom? Är det nåt o ha?

Sv: Globus sadel!!!

Jag har en Loke, & är faktiskt jättenöjd! Det har varit mycket svårt att hitta en sadel till min häst som är ganska rak i ryggen.
Jag har oxå köpt en Globus Clic dressyrsadel, jag har bara hunnit rida i den ett par gånger & förutom att den är lite för vid för min häst (måste alltså ha en pad under) så är den kanon, jag känner att jag får en bra sits. Det är bara lite synd att det är så pass stor skillnad mellan bomvidderna, jag provade en 32 som var för smal & 34 är lite för vid..
Sen så är inte bomvidderna riktigt lika om man jämför Loke & Clic. Jag har nu 34 på båda sadlarna, men Loken är lite smalare mellan bossorna (Clicen har en jättebred kanal). På Loken behöver jag ingen pad men på Clicen behöver jag som sagt det.
Fråga gärna, jag svarar så gott jag kan!

Okej det låter bra! Hon som säljer den ska komma ut nu i veckan o prova några... Bara till o hoppas att den passar! Haft en urusel sadel alldeles för länge nu, passar inte mig eller hästen!

Hva er prisen på Clicen? Min venninne har en Loke på sin veldig brede Fjording, og det er en grei sadel :)

HEi!

Så at de sadelene finnes i opptil 36 i bomvidden, tilsvarer det x-vid ? Hvor mange grader ?

Hilsn Vivian og Ulvar.

Vad jag har förstått så är 30 smal, 32 normal, 34 normal mot vid och 36 vid... Gradtal vet jag inte, men kanske någon kan mäta sin sadel??

Priset på Loken ligger på strax under 6 000 kr, Dressyr Clicen kostar ca 8 500 kr.
Vissa av Globus sadlar finns ända till bomvidd 38, & med tanke på att 34 är rätt ordentligt vid så kan jag ju tänka mej hur 38 är :D
Vet dock tyvärr inga gradtal..

Hej! jag har själv en Globus Clic (dressyr) och är riktigt nöjd. Har letat en halv evighet efter en sadel som passar min häst (han har väldigt rak och rund rygg, så alla andra sadlar förutom Albion och Globus ligger åt helvete) och Globus har bra läder, bra pris och dom är riktigt sköna med. Alla sadlar finns att beställa i bomvidd 38 och i 18", och sadlarna är väldigt bra föär araber, haflinger, fjordingar och alla hästraser som har rak och rund rygg och väldigt korta ryggar. Är ganska lång, så jag har haft lite problem med att hitta en dressyrsadel som är bra för mig, men den här är perfekt.. :)

Jag har haft jättesvårt att hitta en passande hoppsadel till min häst och har nu provat en Globus Ezperansa och den satt perfekt! helt underbart skönt att ha hittat en nu, och 7600 för en ny (och bra efter att bra jag har hört) sadel tycker jag är bra pris.

skön är den oxå! de flyttbara klossarna är ett plus. kanske ngn gång i framtiden när jag har råd köper clic dressyr oxå, den är så himla skön!

Det blev iaf en Globus, men en hoppsadel istället... Clic!
Var mjuk o go!!

Liknande trådar

Utrustning Är det någon som har koll på Källqvists Genesis sadel med utbytbart koppjärn -->allround mot hopp skulle jag gissa att det är? Är det en...
Svar
7
· Visningar
626
Utrustning Tjo, hästarna har sedan ifjol haft hönät med 4cm maskor från laxens, hållit bättre än det med 3,5 från gg, men börjar vara mer hål än...
Svar
0
· Visningar
156
Senast: Shixle
·
Utrustning Var på sadelprovning igår och min häst behöver ett bomträ som är 9,5” brett, det kommer bli svårt att hitta en westernsadel i den...
Svar
3
· Visningar
492
Senast: iNHALE
·
Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
847
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka