Glipa efter stygntagning

Mezcal

Trådstartare
Har idag plockat stygnen(7st) efter en operation av griffelbenet bak. Det är idag 13 dagar sedan operationen och skulle tagit stygnen imorgon men då hade jag inte möjlighet att få hjälp därför tog jag dem ikväll istället.

Nu till problemet, såret glipar lite längst upp inte så att det är ''köttigt'' men det glipar i huden.
Hur mycket är det ok att det glipar?

Tänkte kontakta veterinären imorgon och hoppas han hinner ut och kan titta på det men vill gärna ha lite input från er som varit med om stygntagning tidigare.

Jag har tagit stygn på både häst, hund, råtta och människa och i samtliga fall har såret glipat någonstans, dvs huden har inte suttit ihop längs hela sårsnittet. Som du säger, inte så att det varit "köttigt" men en glipa i huden någonstans på såret. Det har inte i något av fallen lett till några som helst komplikationer utan såret har läkt inifrån och ny hud har bildats varefter den gamla huden har fallit bort.
Tog stygn på ett framknä på min häst i våras och det såg ut precis så, huden glipade lite här och där men efter bara nån dag såg man att det bildades ny hud under och de gamla sårkanterna började torka ihop och ramla bort.
Jag antar att hästen har någon form av skyddsbandage så att inte smuts kan komma in så lätt?
Ett samtal till veterinären imorgon skadar ju inte, om inte annat för att få lugnande besked, men jag skulle sova lugnt inatt om jag var du. Enligt min ringa erfarenhet så är det där normalt när man tar stygn.

Skönt att höra!
Jodå hon ska ha bandage en vecka efter stygntagning så det kommer inte komma in något skräp.

Nu är det dags att börja promenera efter två veckor i total boxvila, kan bli spännande med en tre-åring =P

Ja lycka till, hjälm, handskar och säkerhetsväst på.;)
Min ursnälla häst var efter 3 veckors boxvila/sjukruta som förbytt, stod mer på två ben än fyra. En veckas "promenader" stod vi ut med, med livet som insats kändes det som. Sedan valde jag att gå emot vets rekommendation och släppte ut hästen i mindre hage med kompis och höll tummarna. Hon racade som en galning så klart och jag var helt säker på att hon skulle slå upp skadan och bli blockhalt och att jag skulle få lasta och åka tillbaka till kliniken och erkänna vad jag gjort. Men, kors i taket, ingen hälta och hästen är bra idag. Men inget jag rekommenderar för mattes nerver...

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 776
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 872
Senast: Lhas
·
Hundhälsa Lång historia kort: min hund opererades för ljuvertumörer i mitten av januari. Hon hade mycket vätska under huden, vilket vi påtalade...
Svar
7
· Visningar
2 327
Senast: Stinaelin
·
Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
4 337
Senast: lovehorses
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka