Glider fram i galoppen

Scandi

Trådstartare
Ja, när det ska till att galopperas på pållan så glider jämt sadeln FRAM. Både på allroundsadeln och i dressyrsadeln(värst). Superirriterande för både mig och hästen. Svanskappa på arab? Hur går det?

Samma sak när vi rider barbacka, då glider jag fram. Varför blir det så här?
Jag skulle ju gärna vilja tro att hon går i fin form, lätt i handen och kröker på nacken. Jag är urusel på att känna om bakdelen verkligen är med och under (har ridit "på riktigt" i drygt 2 år) ridläraren säger iallafall att hon går fint i form. Men.. allt är relativt ju...

Kan ju tillägga att detta ej händer på andra hästar än på just denna.

Senast ändrad:
Sv: Glider fram i galoppen

Skaffa en ny utprovad sadel, det är riktigt obehagligt för hästen att gå med sadel som ej passar, i värsta fall får dom ryggproblem. Och ta hjälp av sadelutprovare!

Skaffa en ny utprovad sadel, det är riktigt obehagligt för hästen att gå med sadel som ej passar, i värsta fall får dom ryggproblem. Och ta hjälp av sadelutprovare!

Det är så illa alltså? :S Jaja, det får väl bli så då. Tack för svaret!

Håller med!
Det kan ge allvarliga problem att rida med felaktig sadel.

Jag hade samma problem till min nordis men har en sadel som passar jättebra nuförtiden, ligger perfekt oavsett gångart :D

Samma sak när vi rider barbacka, då glider jag fram. Varför blir det så här?

Antagligen så är hästen såpass framtung och går på bogarna i galoppen och därför åker du fram. Att hästen kröker fint på nacken och sånt är ingen garanti för att hästen arbetar rätt.

Om båda sadlarna åker fram, och till och med DU åker fram, så tror jag absolut inte att det är sadlarna det är fel på.

Antagligen så är hästen såpass framtung och går på bogarna i galoppen och därför åker du fram. Att hästen kröker fint på nacken och sånt är ingen garanti för att hästen arbetar rätt.

Jo men jag veeeeeeeeeeeeeeeeeeeeet, att nackkrökning inte är nån garanti, ÅH!!! Varenda gång man säger något angåendes nacken position får man direkt den knäppen på näsan. JAGVETJAGVETJAGVET.

:) så.. JO, det är väl lite detta jag misstänker jag med ... att hon går på bogarna. I och med att jag åker fram även när jag rider barbacka. Men instruktörena säger att hon går fint? Men det kanske är relativt.. Iochförsig har de aldrig sett mig rida barbacka heller, där jag tycker det är mycket svårare att driva in bakbenen inunder, och även att få skänkeln att ligga stilla.

Det kanske är fel på sadeln, och min ridning vid barbacka också.

Hon har musklat till sig väldigt i ryggen, kankse därför sadeln börjar glida fram? Verkar som om man får ta sig till sadelnprovarN för säkerhets skull, vill ju inte att hon ska få ryggproblem!

Det är väl inte så konstigt att tro att många tror att det handlar om nacken. Är det många som tror, speciellt när man nämner det, då fokuserar man ofta på den delen av kroppen.

Sen ska man inte lita helt på instruktörer heller. Jag har ridit för en hel iofs ridlärare på ridskolan då men som nöjer sej med just att hästen böjer nacken osv.

Dom araber jag ridit har ofta haft kroppen lite emot sej när det gäller att arbeta i uppförsbacke, många som lätt blir framtunga och kräver lite bättre ridning, lite mera uppåttänk i formen så dom inte hamnar på frambenen.

Prata med tränaren om problemet, den borde ju ge råd och ifrågasätt lite om formen.

Åh jasså, det visste jag inte -att det var vanligt att araber var lite framtunga. Jo, jag får prata med ridläraren, är väl alltid bäst så ;D Tack så mycket för svaren!!! :D

Du brukar fungera med förgjord... Om man inte vill ha svanskappa. Jag rider dressyr och jag tkr det är ganska fult med svanskappa. En förgjord är inte dyrare än en svanskappa. :D Fungrar bra tkr jag. När du rider barbacka tror jag att det har lite med att sadelnåker fram. Då kommer det som en reflex att komma framåt lite. Min teori alltså :p

HeJ!

En förgjord är en pryl man stoppar under/framför sadeln så sadeln inte åker fram. Denna kan fungera, men kan också skada hästen om den inte sitter perfekt. Själv är jag mer för svanskappa.

Jag har samma problem som du med min arab, alla sadlar och jag åker fram, även i skritt!. Just nu letar efter en sadel som skulle kunna tänkas passa, och ska nog sätta svanskappa på den, men det viktiga är ju att sadeln passar!

Araber kan vara lite svåra att hitta passande sadlar till, plus att de gärna har lite "lättare" att gå i en "fin form med huvudet" och ändå inte jobba med bak (dom är är alltså lätta att bara "dra in nosen på"). Nu säjer jag inte att det är vad som händer med din, men det är ett ganska vanligt problem om man inte ser upp. Tyvärr nöjer sej många ridlärare av idag med att pålle böjer på nacken, dom ser inte formen nån annanstans..

Nog svamlat, mitt tips lyder: Hitta en passande sadel, om den också åker fram- svanskappa!

Lycka till!
/ Lavinia

Har i dagarna varit på föreläsning för en framstående sadelinpassare/sadelmakare.
Satsa på en väl utprovad sadel, men även en sådan kan åka fram, och då är svanskappa ett bra alternativ. En förgjord skulle jag adrig ha på hästen och den här mannen jag lyssnade på har i flera år försökt få bort förgjorden ur TR. Svanskappa ses av många som fult, och det är inte heller tillåtet på högre dressyrtävling än lokal. Men en svanskappa förhindrar problemet, medan en förgjord mest förvärrar och trycker ännu mer.

Sadlarna satt bra! Fick byta järn i allroundsadeln, men den andra fanns det inget att göra med, den satt bra? Får införskaffa en svanskappa och hoppas det fungerar :D

Hej
Du kan även testa en "glid pad" att lägga direkt på ryggen under vojlocken. Den kan hjälpa sadeln att inte glida :)

Jag skulle dock be en sadelprovare om hjälp så att sadeln verkligen sitter korrekt

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·
Ridning Hoppas att jag har postat tråden på rätt ställe,annars är det fritt fram att flytta den:) Tänkte att det var dags att starta upp en...
Svar
4
· Visningar
1 477
Senast: Parat
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 559
Senast: scizofren
·
Western Hej på er! Jag tar gärna emot lite tips från er för jag är GRÖN inom western men efter att ha varit på några clinics för John Moore...
Svar
11
· Visningar
2 238
Senast: Nea_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama