Glasslocks-sulor, mycket tryck?

_Runaway_

Trådstartare
Hade hovslagaren ut förra veckan och H blev skodd för första gången sen i höstas, har ju varit fångkonvalescent. Vi bad att hovslagaren skulle slå på snösulor, men han sa att det blir felt ryck/för mycket tryck på hovsulan då. Så skittade jag typ fem minuter igår och självklart blev det styltor under hovarna :crazy: Slogs av tanken att ni på buke har testat att klippa glasslock och sätta i när man rider. Tror ni det skulle gå då? Dert handlar ju om så korta stunder åt gången, håller på att rida igång så jag kommer rida en halvtimme ca.

Sv: Glasslocks-sulor, mycket tryck?

Det fungerar men glasslock blir lite tunt, saftdunk är mer lagom. Det tar ett antal försök innan man får det lagom. Bra snösulor trycker inte på sulan, din hovis är bara för lat.
PL

Hur skulle de ge för mkt tryck på sulan?? de sitter ju knappt över sulan ju.

Kan ha varit lite otydlig i min beskrivning :D Det var framme i tån som det blev något knas med snösula. Och han är inte lat, det var order från Strömsholm och han gjorde bara som det stod på pappret därifrån.

Det fungerar faktiskt med glasslocks sulor!! Jag var väldigt skeptisk,men jag blev överbevisad.. Men ta gärna lite kraftigare plast än glasslock,då det sitter bättre. Sen gäller det att ha gott om tålamod för det tar ett tag innan man fått in rätta "knycket".. Lycka till!!:)

ulle.j skrev:
Det fungerar faktiskt med glasslocks sulor!! Jag var väldigt skeptisk,men jag blev överbevisad.. Men ta gärna lite kraftigare plast än glasslock,då det sitter bättre. Sen gäller det att ha gott om tålamod för det tar ett tag innan man fått in rätta "knycket".. Lycka till!!:)

Håller med. jag använder dem mycket då min häst inte kan skos med permanenta snösulor. hur bra glasslocken sitter beror lite på hästens form på hoven - de som har djupa hovar sitter de sämre på vad jag märkt. men som sagt, det mesta beror på hur man passar till dem. ha tålamod och var noggran, klipp inte för mycket i taget!

Carte D'or glass locken är skitbra. ta den glatta sulan "utåt" på dem och den matta mot hoven.

Jag klippte dom aningen större än insidan på skon. Man får liksom peta under den under skon om du förstår vad jag menar.. Svårt att förklara,men övning ger färdighet..:)

Håller med om att det lätt blir tryck av snösulor på fånghästar. Problemet är att det inte är bra då snön klampar i heller då hästen mer eller mindre står på sulan med stenhårda snökokor. Det fungerar dock bättre med snösulorna som är av lite mjukare plast (Kan köpas på Granngården) än de mer vanliga snösulorna från Mustad (?) som är "stenhårda" Snösulan ligger ju innanför skon på sulan just där fånghästar kan vara känsliga för tryck.
Kan någon förklara hur man sätter fast de tillfälliga sulorna av glasslock?

Varför inte Polarsulan som du skruvar dit med tåbrodden?

De kan sättas på vid behov.

Det är två små bulor som kan trycka på sulan, men de kan du fila bort.

Polarpads Funkar ej, iaf på min pålle.
Min pålle får ej heller ha snösulor pga tappskorisk + att han i fram har ringskor + tjocka sulor ( har strålbenshälta hf). Får dunderhöga styltor ändå.
Provade Polarpadsen förut, själva "fästanordningen" runt brodden pajade efter 2 dagar!:mad:

Intressant tråd
gör ett helt onödigt inlägg för att inte tappa
bort tråden ;-)

Granngården m.fl har den.

Man kan inte ha den på om det är lerigt och man kan som sagt sätta på den vb.

Jag tycker att den fyller sin funktion mkt. bättre än den vanliga snöringen.

Den är dyrare men om man brukar den med förstånd och inte har den på jämt, så är den kanonbra.
Numera följer det med reservfästen!

För mig fungerade inte glasslocken... Det kan ha berott på att jag använde lite väl hårda glasslock för dom böjde sig inåt och tryckte på strålen så han blev halt efter att ha haft dom på sig i hagen...

_Runaway_ skrev:
Kan ha varit lite otydlig i min beskrivning :D Det var framme i tån som det blev något knas med snösula. Och han är inte lat, det var order från Strömsholm och han gjorde bara som det stod på pappret därifrån.

Han har rätt, jag vet efter att min gamling fick fång som en följd av cushing. Det enda riktigt effektiva är sulor som ligger utanpå, den typen man skuvar fast i brodden själv är bättre eller utanpåliggande plåtsulor en period om han är extra känslig. VAd har du för strö, det kan också trycka? Då kan plåtsulor vara bra ett tag.
De gör hovis mall till när han skott hästen, en EXAKT mall annars blir det problem. Du få de tillskurna tex på hovslageriet på SOlvalla eller liknande.

Gummisulor står inte emot trycket i längden.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Det är så här att jag har haft ute en ny hovslagare pga min ordinarie var sjukskriven.. och bad om en "vinterskoning" alltså snösulor...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 755
Senast: Raderad medlem 124573
·
Hästvård Varning för lång text: är det något som är oklart så är det bara att fråga, har lite svårt att komma ihåg alla turer men ska göra mitt...
Svar
4
· Visningar
1 486
Senast: akleja
·
Hästvård Jag har ett problem jag måste lösa... Hästen går med sulor fram och snösulor bak, och det klippar fast nåt ofantligt fram. Idag höll...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 617
Senast: Alexandra_W
·
H
Hästvård Hejsan! Jag är så orolig över min häst att jag själv börjar känna mig otroligt nere.. tänkte berätta om hans hälta och hoppas att ni...
Svar
13
· Visningar
2 934

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar