Glaskulor i livmodern?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Pockan
  • Startdatum Startdatum
P

Pockan

Hej!
Jag har fått ett sto på 3 år som inte vill trava längre. MEN, hon har stora problem med humöret!!! När hon kommer hem kommer jag att ta henne på en stor gyn. undersökning så att det inte är problem som tex. cystor etc. Jag hade ett halvblods sto för många år sedan som också hade grym "PMS", prövade örter mm på henne, till ingen nytta.
Nu satt jag och bläddrade i boken Häst-veterinären (Lindberg & Andersson). Där stod det att man kan lägga glaskulor i livmodern på stoet. (Man får ej tävla med stoet men fungerar hon bara så.) Någon som hört något om detta eller vet något annat man kan göra? Tacksam för alla tips!
P-sprutor, någon som prövat det? MM till vårt förra avels sto var så lynnig att man operaerade in P-stavar, någon som vet något?

MVH / Fia

PS: Har alltid haft halvblod och morgan - aldrig tränat travare. Tror det blir en utmaning! Gillar sådana i och för sig. Ni lär hitta mig och "Mirran" på Ridning sedan! :D

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Glaskulor i livmodern?

Ett av stona på flyinge som gick i skolverksamheten hade kulor i livmordern för att hon hade förfärliga brunster. Men det hjälpte inte. Jag vet inte hur länge hon haft dom. men under tiden jag var där så försökte dom vid upprepade tillfällen leta rätt på kulorna och ta ut dom, men tyvärr utan framgång och humöret fortsatte.
Hur det är med henne idag vet jag inte då jag inte bor kvar där.

Sv: Glaskulor i livmodern?

Hej!
Låter ju inte lovande, varken att det inte hjälpte + att de inte kunde få ut dem! Tyckte det lät som en okej idé.

MVH / Fia

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka