Glädje med AR

O

OlleAtlas

Hejsan

Var på kurs i helgen och kom verkligen på att det var kul på många olika sätt. Om vi nu lämnar olika ridstilar därhän, för det finns så klart massor av olika vägar till Rom, så slogs jag av vad roligt vi som var med hade.

Alla som var med stöttade varandra och gladdes åt varandra. Hästarna var glada, lyhörda och nöjda. Det var häftigt att se skillnaden på uttrycket på flera. Några kom in lite stressade och undrande, men varefter helgen gick fram så slappnade de av och såg ut som att: – Aha, jag förstår vad du vill.
En annan sak som slog mig var att hästarna och deras ryttare hade en ständig konversation där även hästarnas "röst" hördes.
Vet nog inte varför jag startade tråden mer än av glädje. Det vare så himla roligt. Jag känner också att den glada generösa känslan är ganska symptomatisk för de kurser jag varit på.

OA

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Glädje med AR

Va roligt att du har fått en så bra start inom AR,låter som du precis börjat?

hoppas verkligen du kommer fortsätta och fortsätta ha så kul :)

har själv ridit AR i flera år,men ridningen har kommit lite efter då min häst gick bort i cancer i juni :cry:

ha det :banana:

Oj, vad konstigt, jag svarade igen men inlägget kom aldrig med. :confused:

Jo, jag har ridit enligt AR i lite mer än ett och ett halvt år, så jag är inte ny i gamet. Men så tänkte jag att bortsett tekniken som är lite olika och väldigt spännande att diskutera, så drabbades jag bara av glädjen och generositeten. Kom på att den varit symptomatisk för de AR-kurser jag gått på.

Vet om din hästs tragiska bortgång. Brukar språkas med din mamma ibland, på en annan lista. Där var vi många som höll tummen för din häst.

OA

Kul med likasinnade som får dessa glädje rus för dom e svåra att förklara för andra :D

mamma e överallt;) tack för omtanken

Mvh Kamilla

Hoppas det kan bli så på kursen i februari oxå :) Så slipper jag vara så nervös... Jag var nervös bara av att sitta som fotfolk förra gången... Hur skall det då gå att ha kontakt med hästen oxå? *biter på naglarna* Fast det verkade vara ett härligt gäng på förra kursen så jag skall nog allt bearbeta nervositeten tills nästa.

Måste oxå när det ändå diskuteras glädje och AR berätta att Andi har varit strålande de två sista dagarna o jag är jätteglad! Vi har försökt oss på att longera i skritt och enligt BB:s bok "träda över" på volten och sidledes på rakt spår - o jag tror det funkar! Det är ju de allra första gångerna, men jag tror det gick bra. Och för att inte magen hans skall växa ännumera har jag löslongerat oxå o där har han oxå gjort mig glad- han har fattat galopp utan att protestera! Det ser ljust ut för framtiden! :bump:

Tack Yvonne för att du hjälpt oss in på en sån här rolig väg till Rom :bow:

Kul att det går så bra. Och nervös behöver du inte vara. Fast jag vet, det är läskigt första gången på kurs för ny instruktör. Men det går över på stört, det lovar jag!!!

OA

Vad härligt! Tänk om det kunde vara så oftare. Att olika ridstilar och inriktningar har roligt tillsammans istället för att klaga på varandra. Tänk vad mycket vi faktiskt har att lära av varann. Jag som alltid hållit på med dressyr har en westerntjej som bollplank ibland. Vi ringer och frågar varandra om allt möjligt och har båda två lärt oss en hel del av varandra. Mera sånt i hästvärlden!!

Jag håller med om att man absolut kan lära sig av att titta på vad duktiga hästkännare gör för att få framgång även inom andra dicipliner. Var det någon som läste artikeln i senaste ridsport om Stig H Johansson tex? Han tyckte att det fanns mycket bra att hämta från ridhäst världen som han tyckte skulle vidareutveckla travsporten. Tex tyckte han att det här med mer lösgjorda hästar inom ridsporten var föredömligt, hans egna travhästar ansåg han på tok för stela och dåligt genomarbetade. Detta kommer säkert också att realiseras eftersom monte är på frammarsch i Sverige, det är ju en fördel om hästen kan vända snabbare utan vagn än med :crazy: , när de går ur startvolterna.... Samtidigt ansåg han att vi kan lära oss en del om grundläggande konditionsträning från travsporten. Han ansåg också att vi ridhästmänniskor borde vara mer noggrann med skoningen av våra tävlingshästar, en tappad sko kan ju betyda en utebliven seger. Kan man vara lite öppen för nya infallsvinklar finns det mycket att vinna på det för alla parter.

Ja visst var det roligt att läsa den artikeln. Travet och ridsporten har ju stått väldigt långt ifrån varandra. Mycket hackande och pikar trav och ridfolk emellan. Artikeln kan verkligen vara ett steg i rätt riktning. Vi har ju massor att lära varandra bara vi tar chansen.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok I oktober 2007 så kom en liten ljusbrun kille med fyra vita tassar hem till mig, fyra månader gammal! :love: Imorgon fyller samma kille...
Svar
6
· Visningar
2 945
Senast: Takire
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är tydligen ston som gäller för mig nu. Förra veckan fick jag sitta på Dunja och Arnica, och denna veckan blev det Parma och Arnica...
Svar
0
· Visningar
298
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 403
Senast: Karminnie
·
Relationer Jag skulle behöva bolla en sak... I höstas träffade jag en kille, vi blev introducerade för varandra genom en gemensam vän på fb (bra...
2
Svar
29
· Visningar
4 449
Senast: tjenixen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar