Gjuta gummi på trägolv?

via

Trådstartare
Vi står i begrepp att köpa vår grannes gård, vilket innebär att vi kommer att få ytterligare ett stall. Stallet är en bonus i sammanhanget, det är huset och i viss mån marken vi behöver.
Stallet har idag fyra boxar, varav två har trägolv, och två är byggda på betongplatta. Vår tanke är att den stalldelen som är på betongplatta ska göras om till lösdrift. Kvar blir då två boxar med trägolv.
Detta är boxar som vi egentligen inte behöver, så vi kommer därför inte att lägga en massa pengar på att få dem i ordning.
Min fråga är, kan man gjuta gummigolv på dem? Att lägga in lösa gummimattor tror jag inte på, för då lär det ju bli blött under.
Om man kan gjuta gummigolv, vem gör sånt? Jag har googlat massor utan att hitta något relevant.

Sv: Gjuta gummi på trägolv?

Det lär i så fall krypa in fukt underifrån som aldrig torkar ur, förr eller senare lär det bli murket utan att man ser det och hästarna går igenom. Jag skulle inte göra det.

Jag skulle gjuta beton eller använda det som förråd. :)

Att gjuta gummigolv kostar jättemycket så det är nog inte det bästa att göra i vilket fall... Dessutom tror jag inte alls på att stänga in ett levande material bakom något så tätt som gummi heller.

Ok.
Vad gör man då då? Lägga på ett extra lager plank som man gjorde förr i världen, och byta ut det efter ett antal år?

En hovslagare jag hade tidigare hade gjort ett väldigt slitstarkt golv i trä. Han hade kapat femtioelva bitar träknobb och ställt dem på boxgolvet med kapade sidan uppåt.
Lätt att byta ut någon knobb där det behövs.

Jag tror att det är den absolut bästa varianten av trägolv. Läser man Wrangel så rekommenderar han också att man gör så. Dock har vi ett helt hus att renovera, och en lösdrift att bygga. Därför kommer vi att köra på enklast tänkbara, alltså plankor när det gäller de här boxarna.
Den gången i framtiden när det är dags att byta ut plankorna, kanske vi kör kubb istället.

Jag tror att det är den absolut bästa varianten av trägolv. Läser man Wrangel så rekommenderar han också att man gör så. Dock har vi ett helt hus att renovera, och en lösdrift att bygga. Därför kommer vi att köra på enklast tänkbara, alltså plankor när det gäller de här boxarna.
Den gången i framtiden när det är dags att byta ut plankorna, kanske vi kör kubb istället.

Jag har stått i ett stall från tidigt 1800-tal som hade ekkubb i stallgången. Jättefint och tyst. Stallet var gjort för hästar från början och på den tiden lade man tydligen mer krut på häststallet än på koladugården... . men nu var det ju i boxen och då skulle jag nog överväga att ta bort trägolvet och sedan fylla upp boxytan med makadam och sedan padda det. Då får du ett billigt underlag för nu men ändå möjlighet att anlägga kubbgolv eller gjuta golv senare om du vill. Vanligt plankgolv ger inte jag heller många ören för.

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 474
Senast: Ajda
·
Hästvård Min ena häst (shettissto, 1 år) har den senaste tiden ofta haft lös avföring. Första gången jag lade märke till det var det ganska kort...
Svar
11
· Visningar
1 752
Senast: CaisaCax
·
Anläggning Hej Jag har tänkt skaffa häst igen inom de kommande månaderna. Då jag inte har tillgång till mitt gamla privata stall så håller jag nu...
2
Svar
26
· Visningar
3 530
Senast: Angel
·
Anläggning Så har jag äntligen kommit fram till en stallritning som jag faktiskt gillar. Jag tror att jag har tänkt igenom det mesta. För att vara...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
10 404
Senast: MaRomer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar