Wille
Trådstartare
Jo, precis. Men det felet åtgärdade bilhandlaren faktiskt. Alla bultar är utbytta. Det blev ju skador även på bromsskivan när hjulet försvann och bilen gick i backen. Herrejävlar vilket fyrverkeri det blev då. De bytte inte bromsskivan men slipade till den. Jag provkörde bilen när de levererade efter detta och bilen gick klockrent. Inga vibrationer eller missljud alls.Handlaren kan inte skylla ifrån sig. Han har sålt en bil med fel bultar på hjulet. Slå honom i huvudet med konsumentköplagen.
Men hur gör jag med bilen nu? Den kan ju inte stå på verkstan tills tvisten är löst.Du ska ställa krav på säljaren!
När du köper från en bilhandlare är det konsumentköplagen som gäller, oavsett om det är en ny eller begagnad bil du köper! Och det innebär att även fel som uppstår efter att du har hämtat bilen är sånt som säljaren ska ordna.
(jag härjade med en bilhandlare i våras, men minns inte exakt hur många månader efter köpet som räknas, möjligen 6 månader)
Jag är lite inne på att låta laga bilfan och ta tvisten sen.
Ja, precis. Det ingick 1 månads trygghetsgaranti när jag köpte denna bil. Jag kunde köpa till fler månader men avstod.Tydligen finns det bilaffärer där de erbjuder 1 månad och så får man köpa till fler. Vet för en jobbarkompis håller på att bråka med en handlare.