Gjorde jag rätt???

Fibusen

Trådstartare
Ska börja tömköra min häst nu i höst/vinter och håller på att vänja han med gjorden,var tredje gången han hade på sig den i dag.

Han är klugn när man lägger på den och spänner,går jättebra att skritta med den,men så fort man ber om trav så exploderar han,verkligen riktig rodeo blir det,inte så att han springer och "skvätter" lite,utan han står verkligen och bara hoppar och skjuter rygg,och i dag så tappade jag han! *Jävla skit*

Han stannade dock ganska omgående,så jag gick tillbaka in i mitten av ridbanan och bara fortsatte smacka på han,då kom han in i trav på en gång,och det vart ingen rodeo mer,lät han trava ett varv,sen massa beröm och mys,sen ut till kompisarna igen.

Nu i efterhand så funderar jag,skulle jag ha låtit han ta det lugnt ett tag efter att han smet för att smälta? Var det dumt att bara köra på igen?

Och hur ska jag fortsätta i framtiden,bara köra på med några travsteg åt gången som jag gjort nu,eller ska jag bara skritta med gjorden på?

På ett sätt så känns det som om jag INTE travar så kommer han "inte vänja" sig med gjorden då han som sagt är kolugn när man sätter på den och man skrittar,om jag travar så kommer han liksom på att han har gjorden på sig,har rodeo en stund,sen är det bra igen. Samtidigt så är jag så klart orolig att gjorden ska skrämma han och han blir rädd när man lägger på han den...

Inte lätt detta med unghästar,känns både rätt och fel hur man än gör. Förra unghästen jag hade reagerade aldrig så här kraftigt på gjorden, han sparkade väll bakut en-två ggr,dock var han värre när man lade på och skrittade,han var fundersam läääänge över gjorden,men han "exploderade" aldrig så som denna. Nu är han ju kolugn hela tiden,förutom första stegen i trav...

Sv: Gjorde jag rätt???

Kör på som du tänkt från början. De får frispel emellanåt för att testa, bara fortsätt enligt planen. Utan att göra för mycket (inga tvåtimmarspass).

Jag tycker det är betydligt bättre att de får komma igen och känna på hur det känns och man kan avsluta positivt hellre än att rumphugga hela träningen och vela, avsluta när det egentligen inte blivit någon inlärning.

Tycker det bara är att köra på igen om han börjar bocka. Låt honom bocka i traven, sent omsider vänjer han sig vid att gjorden inte kommer döda honom och då är det ingen mening att bocka längre.

Om du släpper alla krav så fort han börjar bocka kommer han lära sig att han slipper krav om han bockar, dvs det blir en olat, det det är inte kul, speciellt inte om det fortsätter sen när du ska börja rida honom.

Bockar han, fortsätt driv framåt och beröm när han slutar bocka.

Hur har du honom när du övar? Har du honom i longerlina och longerar med gjorden eller tömkör du med tömmar i gjorden?

Jag hade gjort precis som du. När unghästar sprallar runt är det bästa att låtsas som ingenting och fortsätta tills de lugnat sig och gör rätt för att då berömma och sluta. Alltid sluta när hästen är duktigt och avslappnad! Jag är alltid noga med att få igenom det jag vill samt att sluta när hästen gör rätt! Av den andledningen ska man aldrig har ont om tid när man håller på med en unghäst. Man kan behöva 10 min ena dagen och betydligt mer tid en annan dag! Jag är alltid noga med att inte traggla eller att tänka "Oh, vad bra det går nu gör vi ngt svårare och lite till och lite till ...." Börja kort med ngt som hästen kan, lägg till det som är lite svårare. Sluta med det så snart hästen gjort rätt och avsluta med ngt som hästen kan!
T ex några varv i skritt, så många varv i trav som krävs för att hästens ska trava lugnt. Är den lugn från början så nöj dig med fyra-fem varv. Några varv i skritt igen och så sluta! Nästa dag kan du ta några varv till i trav. Nästa igen byta varv, sedan öva på övergångar skritt till trav, göra halt och sätta igång osv ..

Senast ändrad:

Kör longerlina,har inte vågat sätta på tömmar än då det blir mer att hålla reda på, är bara gjorden och repgrimma han haft på sig som utrustning utöver det vanliga.

Vi kör bara korta pass,i dag såg dagen ut så här: Hämta i hagen,gå ett varv på ridbanan, stannar,testar backen,frammåt,vänd höger,vänster,frammåt,stannar vid ingången,lägger på gjorden,sätter på linan,spänner lite lätt,skrittar halva ridbanan,stannar,kliar och klappar,spänner,beröm,gå frammåt,tar in på volt,skritta 2 varv ena varvet,stannar,byter varv,skrittar 2,3 varv,stannar byter varv,skrittar ett varv,ber om trav,travar 3-5 steg,exploderar,tappar han,han stannar ganska omgående,hämtar han,fortsätter i samma varv,ber om trav direkt,travar på i 2 varv lugnt och fint,saktar av till skritt,sen går vi ett varv runt ridbanan,tar av gjorden,och ut i hagen.

Han har alltid varait lite så att han exploderar lite om han tycker nått är konstigt,sen är allt lugnt! Tex när vi hämtade han,han vart halv galen inne i transporten,skrek och sparkade,gick över lika fort som det kom,sen stog han som ett ljus där inne,och åker hur lugnt som helst nu,antingen äter han hö eller sover.

Första gången jag tog in han i stallet så skrek och stutsade han,gick över lika fort,sen stog han där som ett ljus också,nästan som att testa OM han kommer undan om han blir "galen",men ger upp på en gång när han märker att han inte kommer undan,sen är han kolugn sen,inte alls smådryg,eller tittig,utan han "exploderar" sen blir han världens ängel.

Nu var det säkert en månad sen han hade gjorden på sig,så det är klart att det är konstigt,men då gjorde jag inte helt galet iallafall.

Är bara så förbannad på mig själv att jag tappade han,hade velat hålla kvar och "rida ut stormen".:cool:

Å andra sidan behöver det inte bara vara av godo att hålla kvar, det kan bli betydligt värre slagsmål då. Jag har också tappat hästar emellanåt, det är oundvikligt om man håller på med flera hästar, många år och med hethjärnor. Huvudsaken är att området är inhägnat och att de inte kommer ut.

Det som sker, sker.

Det är bara en sak som gäller när de stannar och bockar så och då han skall fram, fram och fram han får inte stanna och bocka utan då är det kraftig drivning framåt som gäller alltid långpisk med när du linar och så snart du ser tendens så driv stenhårt framåt lyssnar han inte så är det ett tillfälle när man behöver låta de känna långpisken i häcken, de får rusa hur mkt de vill men de får icke stå på stället och bocka det är tio gånger värre att ta tag i det sedan med ryttare för det kommer att komma där också om man inte väldigt klart markerar när de börjar med sådant. Så snart han svarar framåt så kommer han att komma av sig i bockandet efter en bit och för varje gång kommer det att bli kortare bit och det kommer att behövas mindre och mindre drivning.

Så kör vi här också.

Idag longerade jag en tvååring som blev valack nu i början på veckan, skulle ut och röra sig för att svullnaden skulle gå ned.
Tror inte han blivit longerad så mycket innan. :o Jäklar vilken maktkamp vi hade, men fram är det enda som gäller i det tillfället.
Han skulle mest slänga sig åt sidorna eller mot mig. Han fick åka på en smäll med longpisken, och var ganska from sen. Även om
jag nu känner att mina 57 kg inte riktigt räckte till när han for iväg. En 10-20 kg till hade nog varit bra i den situationen.

Till TS; Tappade en annan tvååring första gången jag skulle longera henne med sadel på, hon blev rosenrasande och for iväg så
att det stod härliga till, tog fast i henne direkt och fortsatte som om inget hade hänt. Hon försökte slita sig gången därpå men då
är det bara att vara framme med långpisken och styra in på en något mindre volt. Nu har vi longerat två gånger till och hon är mycket
snäll och har slutat bocka.

:bow:

Tack,det är så skönt att få skriva av sig utan att bli totalt dissad,och ha någon som säger att så SKA du göra!

Som sagt,har haft unghäst förut men han var inge bockig alls av sig,mer lite smånervig över "allt",men han gick med på allt man bad om,men han kändes aldrig riktigt trygg i det.

Sen har jag haft en del "färdiga" hästar,då har man ju aldrig fastnat i nått sånt här,utan varit mest småproblem man kunnat lösa.

Nu hade jag tyvär ingen långpisk med mig,men nästa gång åker den med,och då blir det driv,driv,driv så fort han börjar,vill som sagt inte ha med bockningen i ridning/ ev körning. Jag har tänkt att bara vänta ut det,men det du säger låter ju så mycket mer logiskt! :bow:

Jag tycker att det är så jäkla dumt med linan,som i dag,han höll ju på att trassla in sig totalt,för han snurrar ju runt som en elvisp och bockar.. :eek: Tex om jag ber han trava i höger varv,då börjar han med att resa sig,kasta sig åt vänster,så har får antingen linan över nacken eller under halsen,sen börjar han kröka rygg,och studsar runt runt och bockar. Typ detta stuk:http://www.youtube.com/watch?v=KjDsNnA02IY

Känns samtidigt dumt att släppa lös han och låta han få springa och bocka av sig helt fritt,då kanske han springer ihjäl sig,eller spränger ridbanan,vill iallafall ha liiite kontroll.

*Drömmer sig bort till en rundcorall"

Men om man verkligen är på direkt och bara driver och driver från första tendens så kanske han inte får en chans att börja ens..

Ja, så började tvåårstoet. Hon reste sig rakt upp - skrek - och började hoppa med spikraka ben. Hon fick pisken i rumpen
så att hon inte kunde snurra och var tvungen att springa i linan. Sen så lyckades hon göra en slidestop och faraiväg åt
andra hållet så att jag hamnade bakom och tog sig lös så, men andra gången hon försökte med samma så var jag framme och
gav henne en smäll med pisken. Nu är hon så snäll så. Hängde på henne igår och gick ett varv på ridbanan. Longerad med
sadel tre gånger innan det tillfället. :)

Hade bra gärna haft en rundcorall till den nyblivna tvåårsvalacken. Han har varit väldigt hingstig och påflugen. Inte alls hanterad
innan han kom hit, men nu går det i alla fall att nästan leda honom mellan stall och hage. :cool: Hjälm, pisk och handskar är dock
ett måste fortfarande för den som tar in.

Nu har jag ingen unghäst men min häst är fullständigt hopplös att longera överhuvudtaget. Han bara rejsar och betér sig så man får skämmas.

Han kan få för sig samma saker även när jag tömkör i hastigare gångarter än skritt (jag har flugit många gånger) och det jag lärt mig är att så fort jag märker nåt bus på gång så måste jag ställa/böja honom inåt.

En gång tappade jag honom ute i paddocken och jag såg hur han tog sikte på grinden och tänkte hoppa ut :eek: Tack o lov så stannade han innan grinden, vill inte tänka på vad som kunde hänt om han hoppat med tömmarna.

Ha alltid pisk för att få fram hästen! Ha dessutom handskar och hjälm och var noga med att hålla redan på linan så att du inte trasslar in dig. Sen gäller det håll sig lugn och vara envisare än hästen.
Om man tappar hästen så får man helt enkelt fånga in den och fortsätta där man var ....

Senast ändrad:

En av mina hästar är också väldigt svår att longera och tömköra vanligt. Hon blir stressad och springer och när man stoppar upp henne vänder hon upp blixtsnabbt och surrar in sig i linorna som ett paket! Det går att få ordning på men det kräver oändligt tålamod.
Eftersom hon uppbenbarligen inte gillar det så ser jag ingen anledning att hålla på! Hon gillar dock att bli tömkörd på långa tömmar, dvs när jag går vid sidan och håller en mkt lätt kontakt så då gör jag det istället!
Man behöver ju inte alltid gör allt .....

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 208
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 223
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 547
Senast: Mia_R
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 312
Senast: Svartkatt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka