MrsScabtree
Trådstartare
Jag kan inte hjälpa att jag blir så himla upprörd när föräldrar köper små husdjur och de far illa pga av familjens okunskap. Idag på vägen hem från tunnelbanan stöter jag på två tjejer i tio års åldern med ett marsvin. Den som verkar vara matten slänger marsvinet upp och ner i luften och tar det sedan för att snurra runt runt ordentligt..hon sätter den på huvudet, håller den på ryggen och svingar och gungar fram och tillbaka. Marsviner SKRIKER av uppenbar rädsla och när jag kommer närmre ser jag hur den skakar i hela kroppen. Min första reaktion blir som vanligt vansinne och jag skriker ngt i stil med " Ursäkta mig men kan ni ta det lugnt? Ser ni inte hur rädd hon är?" Inga hårda ord men jag låter inte så snäll när jag för en gångs skull ryter. Ungarna ser dödsskamsna ut och nickar och rusar iväg...Och jag stampar vidare med ett kolsvart åskmoln över huvudet. På vägen ångrar jag och min pojkvän oss och vänder och stöter på flickorna igen. Vi ropar på dem och de ser livrädda ut och försöker springa därifrån men stannar när vi ropar att vi vill be om ursäkt. Jag bad flickorna om ursäkt för att jag skrek på dem och försökte lugnt och sansat förklara för dem varför de inte fick göra som de gjorde och hur de borde göra istället. Jag får dem att lova att aldrig göra om det (vem vet men men..) och sen går jag. Den lilla flickan som var matten verkade ta åt sig av det jag sa och jag hoppas hon förstår bättre... Just nu känner jag mig mest uppgiven . Dels för att jag vill marsvinet så väl. Men dels också för flickans skull...samt att jag blir förbannad över att föräldrar köper ett djur de inte vet ett skvatt om till sina barn.. Är det fler som är för ett "djurkörkort" för det djuret man ska köpa?
Lina
Lina