Gjorde jag rätt? Smådjur vs barn =(

MrsScabtree

Trådstartare
Jag kan inte hjälpa att jag blir så himla upprörd när föräldrar köper små husdjur och de far illa pga av familjens okunskap. Idag på vägen hem från tunnelbanan stöter jag på två tjejer i tio års åldern med ett marsvin. Den som verkar vara matten slänger marsvinet upp och ner i luften och tar det sedan för att snurra runt runt ordentligt..hon sätter den på huvudet, håller den på ryggen och svingar och gungar fram och tillbaka. Marsviner SKRIKER av uppenbar rädsla och när jag kommer närmre ser jag hur den skakar i hela kroppen. Min första reaktion blir som vanligt vansinne och jag skriker ngt i stil med " Ursäkta mig men kan ni ta det lugnt? Ser ni inte hur rädd hon är?" Inga hårda ord men jag låter inte så snäll när jag för en gångs skull ryter. Ungarna ser dödsskamsna ut och nickar och rusar iväg...Och jag stampar vidare med ett kolsvart åskmoln över huvudet. På vägen ångrar jag och min pojkvän oss och vänder och stöter på flickorna igen. Vi ropar på dem och de ser livrädda ut och försöker springa därifrån men stannar när vi ropar att vi vill be om ursäkt. Jag bad flickorna om ursäkt för att jag skrek på dem och försökte lugnt och sansat förklara för dem varför de inte fick göra som de gjorde och hur de borde göra istället. Jag får dem att lova att aldrig göra om det (vem vet men men..) och sen går jag. Den lilla flickan som var matten verkade ta åt sig av det jag sa och jag hoppas hon förstår bättre... Just nu känner jag mig mest uppgiven . Dels för att jag vill marsvinet så väl. Men dels också för flickans skull...samt att jag blir förbannad över att föräldrar köper ett djur de inte vet ett skvatt om till sina barn.. Är det fler som är för ett "djurkörkort" för det djuret man ska köpa?

Lina

Sv: Gjorde jag rätt? Smådjur vs barn =(

Ja, de köper ju djur till sina barn bara för att de tjatar och när de slutar tjata om de får djuret.
Men jag tycker att "djurkörkort" är ett bra förslag men hur många djur kommer då att behöva dör pga okunskap. (jag menar de som redan finns i ett hem och de har inte tillräckligt med kunskap där)

Vem vet om det är föräldrarna som köper djur till sina barn. När jag var liten kom jag hem med både det ena och det andra ur djuraffären helt självmant.

Håller med!:bow: Jag tycker det var bra gjort. Hade säker gjort något liknande, det skär verkligen i hjärtat när folk gör sådär!

Det borde verkligen finnas djurkörkort eller något i den stilen. Det blir så lätt att man bara går och köper ett djur i en djuraffär och sen inte kunna ta hand om det. Man borde ju åtminstone få info om hur man ska ta hand om djuret. Många iallafall barn, kan ju inte alltid sånt.

Du gjorde helt rätt! Man ska absolut säga til, för vem ska annars visa barnen vad som är rätt eller fel beteende att handskas med djuren? De får ju uppenbarligen inte den kunskapen hemifrån.

Jag skulle som du sagt till, och det på skarpen. Men dock ändå tagit det lugnt och FÖRKLARAT varför de inte skulle göra si eller så. Men jag skulle inte tummat en tum på gränden för vad som är rätt och fel.

Men märk väl, jag menar INTE att man ska skälla ut varken barn eller vuxna som hanterar djur illa eller fel. Men att säga "Stopp där, så där får man INTE göra" och sen förklara varför, det ser jag mer som en plikt än att man ska skämmas för at säga ifrån.

Jag håller helt och fullt med. Det var därför jag vände för att jag fick dåligt samvete. Dom förstod att dom gjorde fel när jag röt åt dom..men inte varför. Förhoppningsvis mår lilla söta marsvinet bra nu

Heja såna som dig! :banana:
Dels för att du GÖR något och agerar när du ser något som går fel till, men nästan ännu mer för att du reflekterar över dina egna handlingar och tänker till!

Världen behöver mer agerande! :)

Jag tycker du gjorde helt rätt som sa ifrån :bow: att du sedan gick tillbaka och förklarade var toppenbra för troligtvis har ingen gjort det tidigare. :bow: :bow:
Tyvärr så säljs ju djur och då framförallt smådjur hej vilt till den som vill ha, så att uppvisa lite kunskap om djuret vid köptillfället vore inga fel alls.

och jag tycker absolut du gjorde rätt. Förhoppningsvis tog ungarna till sig vad du sa och gör aldrig något liknande igen. Det bästa hade ju egentligen varit att ta djuret ifrån dom, men så kan man ju inte göra..
Om någon unge hade gjort så med mitt lilla marsvin hade jag inte varit nådig :devil:

Håller med till 100% att du gjorde rätt. Fast jag hade nog varit för arg för att be om ursäkt. Det är ju igentligen föräldrarna man skulle skälla på ...:mad:

:bow: du gjorde helt rätt, jag hade gjort likadant :bow:

jag tycker helt klart att djuraffärerna ska kräva förälder vid djurköp om barnet är under 13 eller 15 eller nåt sånt! dessutom ska det vara krav på att köpa en instruktionsbok när man köper en djurart för första gången..

Bra att du sa ifrån.
Ännu bättre att du sedan du lugnat ner dig förklarade sansat exakt varför du blev upprörd och även gav förslag på ett korrekt handhavande.

:bow:

Du gjorde helt rätt!!
Mår så dåligt när jag läser vad du skrivit. Kanske inte barnens fel att de inte fått lära sig bättre, men jag blir sååå arg och ledsen.....

Att inte föräldrarna kan förstå att när barnen får ett djur så är det en levande varelse och måste behandlas med kärlek och respekt!!

Vem tar med ett marsvin när man åker tunnelbana??!??:confused: :mad:

Bara det säger ju en hel del..!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka