Gjorde jag rätt? - skadad häst

C

cerrox

Skulle ta in hästen min för en ridtur tidigt ikväll, men det blev inget av, för att jag märkte när jag borstade honom att han vart ganska så svullen på framsidan av skenbenet höger fram. Det buktade ut ca 1-2 cm mitt på skenbenet ca 7-8 cm långt. Han vart även något lite lätt svullen runt om hela benet, samt något varm & rejält öm vi beröring. Ingen hälta i skritt på rakt spår, dock ca 1-2 gradigt halt i traven på rakt spår. Inget sår eller något sådant.

Jag kylde benet en bra stund, tog på blue lotion & lindade & lät han stå inne i boxen. Men gjorde jag rätt? Är osäker på det! Hur hade ni gjort om det är oförändrat imon bitti? Släppt ut i hage tillsammans med andra hästar eller 'sjukhage' ensam? Hade ni haft han fortsatt lindad? Smörjt med något speciellt? Ringt veterinären i nuläget? Hur länge avvakta om det är oförändrat? Men blir han tydligare halt &/ mer svullen så ringer jag givetvis veterinären, men det känns inte som att det är nödvändigt i nuläget, eller!?

Vad kan ha hänt? Kan han ha fått en spark? Eller kan det bli så om dom vrickar sej? Eller vad?

/ ledsna lilla jag :(
han blev ju friskförklarad (efter en hasledsinflammation) förra fredagen
 
Sv: Gjorde jag rätt? - skadad häst

Om det är på framsidan av skenbenet är det inget farligt, min häst brukar ha det samma, vet. sa det var skenbensinfl., det samma som vi får om vi springer på lite för hårdt underlag. Men du kan ju ta det lite lungt nån dag, inte ride på hård mark!:bump:
 
Sv: Gjorde jag rätt? - skadad häst

Ja det är på framsidan på skenbenet. Men då behöver han inte ha fått det från yttre 'våld' då? Det konstiga är att han inte är riden på 3 dagar, alltså har inte ansträngt sej speciellt mycket!

Men hur snabbt har det gått ner på din häst då? Har du gjort något under tiden? Alltså behandlat eller haft lindor eller nått?
 
Sv: Gjorde jag rätt? - skadad häst

Inta alltid det går ner, hon har haft det iallafall 2v nu.. Men hon är inte halt, det var din pålle eller hur??
Inte lindor etc, hjälper inte..
 
Sv: Gjorde jag rätt? - skadad häst

Varför går det inte ner då? Ja han är halt i traven!
 
Sv: Gjorde jag rätt? - skadad häst

:bump: Sorry, vet inte! Eftersom din häst är halt kan det ju inte vara det samma...
 
Sv: Gjorde jag rätt? - skadad häst

Min häst hade likadant men ett sår på skenbenet och var ej halt i skritt el trav (longering) men jag tog det lugnt, skritt enbart tills man kunde se senorna igen, men hon varinte öm ngn gång. Min son kom hem och hade gjort ngt liknande slagit skenbenet och blivit svullen bakom benet...

Jag smörjde bägges ben med Hiorid salva och min son och min häst fick ta det lugnt tills svullnaden gick ner. ;)

Om min häst inte blir jagad i hagen av ngn annan häst så skulle jag släppa ut den i hagen med de andra. Skulle inte rida eller anstränga hästen förrän den är ohalt.
 
Sv: Gjorde jag rätt? - skadad häst

Enig, är den halt, inte rid den!!
 
Sv: Gjorde jag rätt? - skadad häst

Givetvis så rider man INTE en häst som är halt!!!
 
Sv: Gjorde jag rätt? - skadad häst

Nä, han fungerar bra i den flocken, så jag släpper ut honom som vanligt tror jag. Får se om han fortfarande är halt i traven imon & om svullnaden har gått ner. Kommer absolut INTE rida honom så länge han visar hälta!
 
Sv: Gjorde jag rätt? - skadad häst

Liniment är inte bra på såna där skador!.
Det är kyla som gäller!!.:idea:
Liniment ökar blod genomströmmningen,på den där skadan vill man minska blodflödet,för att få ned svullnaden.;) .
Kyla,Kyla & åter Kyla!!:idea:.
 
Sv: Gjorde jag rätt? - skadad häst

Ja men hur länge skall man kyla för att stoppa skadans utbredning innan man värmer för att hjälpa läkningen??
PL
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 246
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 340
Hästmänniskan Jag hamnade i en annorlunda diskussion här om dagen, som gjorde mig rätt beklämd. Lång historia kort, min häst vrickade benet...
2
Svar
35
· Visningar
2 604
Senast: mackan
·
Hästvård Min totto fick mugg (eller rasp kanske det heter?) ca 10-15 cm över kotan vänster bak i vintras. Var som ett streck rakt över på...
Svar
0
· Visningar
1 266
Senast: Perla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp