gjord till silettdäckel

kol

Trådstartare
Har en shettiskorsning, som alla vet är dom lite päronformade och har därför lite problem med gjorden. Där är inte mycket plats till armbågen, som tur är drar den inte fram däckeln men skulle vilja ha en annan gjord. Tänkte mig något anatomiskt som finns till sadlar, jag får ju ha den uppsydd för vad jag vet finns ingen. Är det helt tokigt om man syr med elastik till gjorden och låter den löpande remmen vara i läder?
Om man nu ändå ska sy upp en gjord skulle jag vilja använda en elastisk typ ELT- gjorden som inspiration. Har idag den anatomiska från drive out, den är ok men jag vill ha mer plats till armbågen, det syns på stövet i kanten på gjorden att den går emot.
hjälp mig att spåna tack.

Sv: gjord till silettdäckel

Ingen som har en tanke om gjorden? Vill ha lite input om hur den ska utformas, så spåna gärna:)

Sätt däckeln längre bak, och låt svanskappan stoppa den? Du ska ju inte spänna däckelgjorden så himla hårt, så det gör väl inget om armbågen nuddar vid lädergjorden? Det känns inte som ett jätteproblem för mig iallafall, men är det tydligt att ponnyn tar kortare steg så självklart ska man göra vad man kan.
Du kanske kan hitta en dressyrgjord som fungerar med däckeln?
Billigare att sy om en?

Tack för svar, däcklen ligger perfekt och jag behöver inte korta svanskappan för att den ska ligga på plats alls. Dock vill jag fixa problemet med gjorden fast det kanske inte är ett problem;) jag gillar inte hur det ser ut, den går onekligen mot armbågen och om jag inte kan få den att ligga rätt vet jag inte heller om det är ett problem. Jag kan nog inte använda en dressyrgjord då den inte är så kort som min är(ca 3 dm)Min känsla när jag ser det är att den stör hästen lite grann, inget allvarligt för då hade han protesterat.

Hej!

Jag har lite samma problem, fast jag har en arab som är mer som en tunna. Skulle verkligen behöva hitta nåt som gör att hon inte går i gjorden med armbågen- hon får hopplösa skav och vill alls inte gå. Men någon vettig lösning kan jag inte bidra med tyvärr..

/Lavinia

jag hade tänkt det men innan han syr vill jag få lite åsikter så jag inte syr in ett "misstag" i gjorden, som man om man tänkt till inte gjort:p
Jag tror inte det finns en sådan lösning med elastik på selgjord och undrar om det är en bra ide om jag ändå ska få en sydd, tänker att kan man på sadlar så borde det funka och det borde bli mycket bekvämare.

Ideal har tydligen kommit med en "gjordtunnel" nu i neopren. Kanske något att testa? Mot skavet alltså. Tunnan vet du bäst själv hur du blir av med ;)

Hahaha..

Tyvärr är ju min fröken byggd lite felaktigt. :-). Allt åker fram på henne och även som smal är hon tillräckligt bred för att ge folk ont i höfterna när de rider (den du!).

Neopren brukar hon ... tada.. få skav av... *hopplös prinsessa*

/Lavinia, som ska köra däck imorgon och dra lite pinnar, får se om fröken prinsessa kan tänka sig att hjälpa till.

Spontant funderar jag på varför du vill ha en elastisk del på gjorden?

Gjorden till selen ska inte dras åt så som en sadelgjord. En sele som är väl anpassad till hästen ligger stilla utan att man drar åt gjorden hårt.

Vad gäller anatomiska gjordar så är jag förvånad över att utbudet är så dåligt. Det samma gäller anatomiska huvudlag. På ridsidan går utvecklingen med utrustningen framåt hela tiden men på körsidan verkar den mest stå stilla i jämförelse.
Gjorden som jag fick med min nya däckel som Lilian Ågren sytt är den bästa jag sett. Hästen gillar den också! :D Så jag skulle nog be någon duktig sy upp en gjord precis som du vill ha den och efter hästens mått om jag var du.

Jag vet hur man lägger en sele och även hur mycket man spänner den. Jag vill ha elastik för det inte finns några argument för att inte ha den, det måste dessutom vara mycket bekvämare för hästen ovasett om den behövs eller inte:)
Varför inte liksom.
Har du en annan tanke så delge den gärna, ju mer jag tänker på,ju bättre kommer gjorden bli. Lägg gärna in bild på din gjord.

Jag har en drive out diplomat sele och till den är det en ergonomiskt formad gjord- den ligger still på mitt päron till russ!

jag har drive outs ergonomiska gjord till shettis, men den är bred och inte så svängd bakåt som jag vill ha, det blir många spännen(höjd av spännen) precis där armbågen är, det fungerar men jag vill ha en bättre bakåtsvängd gjord. Hästen säger inget men jag ser på stövet att den har kontakt med armbågen, min häst har förvisso stora steg, men ändå.

Jag vet hur man lägger en sele och även hur mycket man spänner den. Jag vill ha elastik för det inte finns några argument för att inte ha den, det måste dessutom vara mycket bekvämare för hästen ovasett om den behövs eller inte:)
Varför inte liksom.
Har du en annan tanke så delge den gärna, ju mer jag tänker på,ju bättre kommer gjorden bli. Lägg gärna in bild på din gjord.

Det var precis det jag undrade. På vilket sätt blir det bekvämare för hästen om elastiken inte behövs/används?

Eftersom man inte drar gjorden på samma sätt som en sadelgjord så kommer inte elastiken till användning. Varför då ha den från början?

Jag säger inte att det är fel. Jag bara undrar varför du vill ha det. "Varför inte liksom", förklarar inte för mig varför.

Ber om ursäkt om jag trampade på en öm tå, det var inte min mening.

Bild på min gjord finns på min blogg.

För att det på alla sätt blir bekvämare för hästen. som om du har jeans som inte sitter åt är ändå joggingbyxor bekvämare, du har lättare att röra dig utan punkttryck.
Jag blev inte stött, varför tror du det?
Varför inte är dessutom en relevant förklaring, om man kan och man tror att det blir bättre så, behöver man inte vandra i gamla spår, därför varför inte, fråga dig istället varför du inte skulle lägga resår.

Senast ändrad:

Hm, jag är nog dålig på att förklara vad jag menar.
Jeans och joggingbyxor var en bra liknelse. Jag menar att man inte behöver dra gjorden mer än att den ligger an, alltså som ett par lösa joggingbyxor. Är selen väl anpassad till hästen så ligger den stilla ändå. Den glider inte och hamnar inte i fram- eller bakvikt om den passar hästen, utan att man behöver dra hårdare.

Därför ser jag ingen användning för elastik i gjorden. Och därför undrade jag hur du menar.

Det är inte alltid lätt att tolka nyanser i skrivet språk. Jag fick känslan av att jag hade trampat på en öm tå. Bra att jag inte gjorde det.

Varför inte är dessutom en relevant förklaring, om man kan och man tror att det blir bättre så, behöver man inte vandra i gamla spår, därför varför inte, fråga dig istället varför du inte skulle lägga resår.

Nu han du redigera innan jag hann svara. Så jag svara igen.

Du har helt rätt, man ska inte vandra i gamla spår av slentrian. Tycker också det är bra att ifrågasätta "gamla sanningar".

Det är också därför jag undrade varför du tycker just så som du tycker i detta fallet. Jag är helt enkelt nyfiken.

Jag har ju svarat flera gånger på frågan, därför att det går och förmodligen är bekvämare än utan elastik för hästen, det finns liksom inga argument för att inte ha elastik när jag får en sydd. Uppenbarligen har du svårt att se att jag vet hur en sele ska sitta för du tjatar om att gjorden inte är spänd, jag vet det. Det är fortfarande inget argument för att inte ha elastik på gjorden, det kommer fortfarande vara otrevligare att ha jeans än joggingbyxor för dom just inte är elastiska, fast byxorna är stora.
man måste ändå ha en viss spänning i gjorden, annars hade den inte behövts alls.

Glömde bort lite, det är bekvämare att ha elastiskt bälte i midjan än ett i läder fast det inte sitter fast, du har lättare att röra dig smidigt då och så tror jag det är för hästen med.
Förklara för mig om du har ett argument till att inte ha elastik, jag vill gärna veta:)

Ett argument som tyvärr väger tungt är kostnaden. Att man inte har elastik i körselar är för att de ska hålla i hundra år, rätt skött. elastik håller i 2-10 år? En körgjord är ju dyrare att tillverka på alla sätt, och sålänge folk klagar över att körning är dyrt kommer inte tillverkarna satsa på saker som sen inte håller.
Själv skulle jag gärna ha elastik i min körseles maggjord, ser bara positivt på det och använder väldigt sällan annat när jag rider. Å andra sidan drar jag aldrig åt sadelgjorden värst mycket oavsett. Snurrar sadeln sitter jag snett :)

Liknande trådar

Utrustning På min häst åker sadlar bak. Han har liksom inget som "håller dem kvar" och känslan man får är att han "springer ur" dem. Han får aldrig...
2
Svar
33
· Visningar
4 281
Senast: bigganl
·
S
Träning från tv4's hemsida. Häst förberedd för longering. Longering behöver inte slita på hästen Longering är liksom ridning och...
Svar
10
· Visningar
3 667
Senast: C_L
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama