Gissningar på skada?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare TIGERHEART
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 445
T

TIGERHEART

Den 1a oktober gick jag och min hbl valack omkull i ridhuset, inget jättedramatiskt, galopperade lugnt på volt, red in på mitten, bytte galopp och skulle just ut i nya varvet då han gled omkull på vänster sidan.
Han reste sig direkt och varken haltade eller markerade, men sedan dess klnonkar det och hoppar i hans vänster bog och han är ovillig att böja sig åt vänster.
Han kör upp huvet, sänker ryggen och skjuter ut bogarna. Han känns över huvudtaget störd och oharmonisk att rida, stressar lätt upp sig och känns nervös.

Han har fått elektroterapi 3 gånger nu för han var så spänd i muskelaturen och DET har blivit mycket bättre nu, men klonkningarna är fortfarande kvar. Det känns som om någonting har hamnat ur sitt läge, typ som en sena som hoppar fram och tillbaka över ett ben eller nåt. Klonkningarna kommer och går, ibland är det väldigt mycket ett helt pass, ibland bara första 5-10 minuterna, ibland kommer det och går under passet och vissa pass är nästan helt klonkfria. Med pass menar jag 15-60 min skritt och lite långsam trav på vägarna.

Efter omkullridningen kände jag inget utom att han var ovillig till vissa rörelser i traven samt att det hoppade i bogen i galopp och i galoppombyten tappade han koordinationen och tog ett bocksprång för att komma rätt igen. Efter det har jag bara prommenadridit honom i skritt och trav.

Nu efter behandlingarna klonkar det i skritt, men jag känner inte mycket i trav, galopp testar jag inte.

Kan det vara så att klonket är ett tecken på att han börjat läka, typ att det som eventuellt hamnat snett är på väg att rätta till sig?

Eller vad tror ni kan ha hänt?
Han är svagare och ojämnare på diagonala benparet höger bak och vänster fram och han står betydligt mer på tå på höger bak och vilar än på vänster bak. De senaste 2 dagarna har han dessutom svullnat upp längs senorna i vänster fram. Han är inte varm och inte halt, markerar inte ens, men han är bra tjock längs hela baksidan av kotan och uppåt, fast mjukt tjock, inte hård.

Så länge jag skrittar honom rakt fram på slät väg går han rätt så bra, men om han rycker till eller marken blir ojämn eller lutar uppför eller om jag svänger honom så klonkar det i bogen och ibland även på andra ställen i kroppen.

Jag blir inte klok på vad som är fel, men det uppkom efter omkullridningen så NÅT borde ha hänt. Han är 22 år, men gick väldigt bra innan omkullridningen.

Tacksam för svar.

MvH TIGERHEART

Jag skulle absolut ha ringt efter en duktig chiropraktor, ju snarare desto bättre. Min häst gick omkull likt din fast i en isig paddock (i fullt sken), jag tog det inte på allvar och flera år senare hade jag en häst med ledinflammationer på alla ben, sänkt rygg o tippat bäcken. Inte förrän efter ett års behandling är han helt bra (och som en "ny" häst i sinnet). Ju snabbare beh. desto kortare rehabtid.

Jag tycker det låter som om bogen har hamnat fel. Vill du kolla själv så kan du stå tätt framför hästen (du får nog liksom huka dig under huvudet) o känna dig fram till var bogbaden fäster vid manken på båda sidor, känner du nivåskillnad direkt (på min skiljde det flera centimetrar) så är det ingen tvekan om att de behöver föras rätt igen. Men jag skulle nog ha kollat upp det även om du inte känner något, man vet ju inte exakt var låsningen sitter.

Sophia som gav honom elektroterapin är väldigt duktig på att känna sådant med händerna, men jag har börjat ringa runt, både till veterinärer och alternativbehandlare och frågat vad de tror, har dock bara fått tag på en vetewrinär hittills och det enda han sa var att jag skulle skritta hästen i 4 veckor...

/TIGERHEART

Jag hade beställt tid på klinik eller tagit ut veterinär. inte ridit under tiden utan verkligen tagit reda på vad som är fel.

Att benet svullnar verkar ju som om han överanstränger det.

Ja, jag ringde Osteopaten idag och jag skulle återkomma på måndag för tidsbeställning. En vanlig veterinär hittar tyvärr oftast inget så länge symptomen är såpass diffusa.

Eftersom han inte haltar fortsätter jag att bara skritta honom fram tills behandlingen. Han verkar ju inte ha ont av själva klonkandet. Får han stå så blir han snabbt stel och då förvärras symptomen.

/TIGERHEART

Ngt råd om vad för skada din häst fått, har jag tyvärr inte.
Men jag kan inte låta bli att reagera på vilket sopdåligt underlag det måste ha varit i ridhuset?! :eek:
Det måste ju vara snorhalt om en häst HALKAR omkull för att man rider på en liten volt i en normal gångart!
Det går inte att hoppa på det underlaget va´?! Borde ju vara livsfarligt... :crazy:

Hoppas du får ordning på din häst snart, och att han snart är frisk!
Inte roligt när ens ögonstenar är krassliga! :(

Har du ens kontaktat en veterinär? Diffusa problem är det väl knappast.

En veterinär har ca fem års utbildning, har svårt att tro att de kan mindre än en osteopat som har ...? lång (kort)utbildning.

De veterinärer som tjänstgör häromkring är inte så kunniga, tyvärr. När jag ringde Åby ATG klinik sa de bara att jag skulle skritta honom 4 veckor och att han troligen skulle självläka av det... :confused: Känns ju föga förtroendeingivande då de inte ens sett hästen.

Enligt Osteopaten finns den enda veterinär som han kände till som undersökte bogskador, i Halmstad!

Tidigare erfarenheter av veterinärer som undersökt familjens hästar har hittills visat att de egentligen inte kan så mycket,om de inte på en gång kan se vad som är fel, typ en svullen kota eller ett öppet sår. De gissar mest när felet sitter högre upp.

Men, Osteopaten är verksam just på Åby ATG så vi får väl se vad som händer när jag väl kommer dit. Han har i alla fall anlitats av ett flertal hästägare i stallet där jag står och samtliga säger att de blivit hjälpta på ett bra sätt av honom.

Han ska visst vara duktig på att se och känna vad som är fel. På Åby har de dessutom bra röntgenutrustning, om det skulle behövas.

Kan varken Osteopaten eller Åbykliniken hitta felet så får jag ta mig en tur till Jonas Tornell i Hässleholm, som visst ska vara väldigt bra veterinär, men de hade tid först i slutet av november! :crazy:

Så jag prövar Osteopaten först, eftersom symptomen verkar som om något dragits snett och ligger fel, eller eventuellt någon ledskada i bogen.

/TIGERHEART

Underlaget i ridhuset består av blandat flis och sand och har inte varit halt tidigare. Med tanke på hur han gick omkull var det min gissning att han kanske grävt ner sig så att greppet släppt i underlaget, men det kan lika gärna ha berott på något annat.

I somras gick vi ner oss i ett kärr och Pearl vräkte sig upp snett åt höger på en bro, men sjönk igen när vi skulle ta oss bort från träsket, så det blev många slitningar i sugande mossa och han är ju som sagt ingen ungdom längre. Han kan ha dragit något snett redan då.

Jag har inte tränat i ridhus eller på bana under sommaren och det var först i slutet på september som jag började träna lite hårdare med byten och snävare svängar och sådant.

Eftersom symptomen bara märks på böjda spår kan det möjligen vara så att han skadade sig redan i träsket i somras och att jag inte upptäckt skadan förrän nu och att det var pga det som vi gick omkull i ridhuset.

Han har varit lite svagare i diagonalen höger bak- vänster fram sedan träskolyckan, men eftersom han alltid varit lite svagare i ena bakbenet och ridbackarna kring betet var branta så tänkte jag inte så mycket på det då. När något sådant som träskolyckan hänt så blir man ju överdrivet observant på förändringar, så jag kan inte svära på om ojämnheten fanns före olyckan också, eller om den uppstod först efteråt.

Det kan också vara så att han drog något snett i träsket och att det sedan förvärrades genom omkullridningen.

Jag känner mig rådvill och frustrerad, men jag kommer självklart göra allt som står i min makt för att hjälpa honom bli frisk igen!

/TIGERHEART

min fasters häst gick omkull i hagen och det verkar som om det kan vara samma sak... en sena som lossnat från sitt fäste som sedan resulterade i en muskelinflammation...

pållen blev ordinerad boxvila första veckan.
sedan skulle han ut och skritta ca 30 min 2 ggr om dagen.
och redan från början skulle han ha massage och strtching av bogpartiet i ca 1-1½ månad.
då kunde man börja rida igen....

Låter helt klart som en instabil led. Tillsammans med uttänjda ledband låter det som ett dovt klonkande. Om det inte är allt för allvarligt relativt lätt att få behandling för, men det kräver att man tar itu med det på ett tidigt stadium (innan man slitet för mycket på hästen). En duktig veterinär hjälper dig också med träningstips

Har precis fått liknande diagnos på en knäled utan att hästen visat sig halt. Men min duktiga, duktiga veterinär satte genast fingret på den ömma punkten och nu (4 veckor senare) är det lätt slitna ledbandet på god läkningsväg, hästen i sitt livs form (och på ett underbart humör).

Om bogen har hoppat ur led kan hästen inte stödja på benet o ingen chiropraktor kan få den rätt, det fordrar narkos o stora krafter. Jag vet inte ens om det förekommer på häst har sett det på hund o där är det ganska lätt att fixa under narkos om ledband o ledkapsel är tillräckligt ok för att hålla ledkulan på plats efter reluxation.
PL

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit... 2
Svar
24
· Visningar
4 670
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 108
Senast: Jamtland
·
Hästvård Någon som har erfarenhet/kunskap om detta.?Min häst har efter 3 besök på klinik diagnostiserats med detta. Han har behandlats för de... 2
Svar
24
· Visningar
4 434
Ridning Hej, Finns tips på hur man mjukar upp hästen fram? Min häst är stel/kort i båda fram i början av passet. Känns typ halt pga kort/stel... 2 3
Svar
40
· Visningar
5 592
Senast: Noranovala
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025