C
Chough
detta tjat om foderstater
Nu är det så att ja har precis köpt en egen häst o skulle behöva en ordentlig foderstat till honom så han får rätt mat när vi har kommit igång och tränat lite!
Om någon har lust o hjälpa mig vore det jättesnällt!
Valack, 7 år 168 hög. Lätt i typen.
Rids 6 dagar i veckan, vilas/skrittas 1 dag.
Hoppträning en gång i veckan, dressyrträning 2-3 gånger i veckan.
Arbetas ganska ordentligt.
Kommer att tävlas 1-2 gånger i månaden.
Lite kräsen när det gäller betfor(kan bero på att det smakar annorlunda än där han stod förut, vad vet jag)
och så höanalysen:
Torrsubstans 60 %
Smältbart protein 42 g/kg foder
Energi, foder 6.0 MJ/kg foder
Kalcium 1.8 g/kg foder
Fosfor 1.5 g/kg foder
Magnesium 0.6 g/kg foder
Kalium 14.6 g/kg foder
-------------------------
Råprotein 109 g/kg torrsubstans
Smältbart protein 71 g/kg torrsubstans
Energi 10.1 MJ/kg torrsubstans
Jusst nu (har bara haft hästen i en vecka) Fram tills nu har han ätit 11 kg hö och cirka 4 kg korn/dag.
Jag håller på att börja ge honom havre nu, så han får ungefär hälften havre/hälften korn.
Betfor får han men han äter inte särskilt mycket av den. Idag var första dagen han hade ätit upp allt.
Så småningom så är det tänkt att jag ska gå över helt till havre och ej korn.
Jag tror att det är en häst som kan behöva ganska mycket mat, utan att bli tjock. Han har nog lätt för att tunna ut om han får för lite mat.
Tack!
Nu är det så att ja har precis köpt en egen häst o skulle behöva en ordentlig foderstat till honom så han får rätt mat när vi har kommit igång och tränat lite!
Om någon har lust o hjälpa mig vore det jättesnällt!
Valack, 7 år 168 hög. Lätt i typen.
Rids 6 dagar i veckan, vilas/skrittas 1 dag.
Hoppträning en gång i veckan, dressyrträning 2-3 gånger i veckan.
Arbetas ganska ordentligt.
Kommer att tävlas 1-2 gånger i månaden.
Lite kräsen när det gäller betfor(kan bero på att det smakar annorlunda än där han stod förut, vad vet jag)
och så höanalysen:
Torrsubstans 60 %
Smältbart protein 42 g/kg foder
Energi, foder 6.0 MJ/kg foder
Kalcium 1.8 g/kg foder
Fosfor 1.5 g/kg foder
Magnesium 0.6 g/kg foder
Kalium 14.6 g/kg foder
-------------------------
Råprotein 109 g/kg torrsubstans
Smältbart protein 71 g/kg torrsubstans
Energi 10.1 MJ/kg torrsubstans
Jusst nu (har bara haft hästen i en vecka) Fram tills nu har han ätit 11 kg hö och cirka 4 kg korn/dag.
Jag håller på att börja ge honom havre nu, så han får ungefär hälften havre/hälften korn.
Betfor får han men han äter inte särskilt mycket av den. Idag var första dagen han hade ätit upp allt.
Så småningom så är det tänkt att jag ska gå över helt till havre och ej korn.
Jag tror att det är en häst som kan behöva ganska mycket mat, utan att bli tjock. Han har nog lätt för att tunna ut om han får för lite mat.
Tack!